Μετάβαση στο περιεχόμενο
rotagiatipino

Κριτική στα κόμικς (εικονογραφημένες σειρές) [ Διάφοροι, ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ (περιοδικό) τ. 3-4, 1979 ]

Προτεινόμενες Καταχωρήσεις

post-4271-1249364368_thumb.jpg

 

Στο τεύχος του πρώτου τριμήνου 1979 έχουμε ένα μεγάλο αφιέρωμα 20 και σελίδων στα κόμικς. Αν και έχει την υπογραφή Η ΣΥΝΤΑΞΗ στην πρώτη σελίδα του τεύχους διαβάζουμε ότι τη σύνταξη αποτελούν οι: Νίκος Βεργίτσης, Αντα Κλαμπατσέα, Αρης Μαραγκόπουλος. Στο άρθρο αυτό, που συγκαταλέγεται μεταξύ των λιβέλων κατά των κόμικς, οι συγγραφείς έχουν πάρει επιλεκτικά 2 τεύχη των Κλασικών, 7 τεύχη του Μίκυ Μάους και 7 τεύχη του Μεγάλου Μίκυ και καταφέρονται εναντίον του αμερικανικού ιμπεριαλισμού και της secret agenda που έχουν οι της ομάδας Ντίσνεϋ να περνάνε υπολανθάνοντα μηνύματα στα παιδάκια περί βίας, αμερικανικού ιμπεριλαισμού, πλουτοκρατίας κλπ. Αρκετά καλά εικονογραφημένο αλλά πάρα πολύ δριμύ και επιθετικό, όταν μιλάμε για κόμικς που τα διαβάζουν μικρά παιδιά. Όμως γράφανε τόσα πολλά και τόσο "τεκμηριωμένα" ? που άρχισα να αναρωτιέμαι αν όντως είναι έτσι.

Το άρθρο αυτό είναι το πρώτο μέρος μιας σειράς άρθρων που τα γράψανε επ' ευκαιρία του Έτους για το Παιδί (1979). Στο τεύχος 5 έχουμε αφιέρωμα στους υπερ-ήρωες ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΩ ΒΡΕΙ στη Βιβλιοθήκη του ΕΛΙΑ. Επίσης στο τεύχος 8-9 άλλο αφιέρωμα στον Σούπερμαν. Και ΑΥΤΟ καταζητείται. Όποιος τα έχει παρακαλώ πολύ ας ανέβει στο πόντιουμ.

Ως προς το περιοδικό τώρα, που ασχολείται με κριτική κινηματογράφ0ου ιδωμένη όμως από μια αριστερή και αριστερίστικη ματιά, με υποννοούμενα για καπιταλισμό, ρεβιζιονισμό, ιδεολογία, κουλτούρα κλπ. κλπ. κυκλοφόρησε την περίοδο 1978-1982 σε τριμηνιαία βάση, με έδρα την Αθήνα. Την περίοδο 1981-1982 προστέθηκε και το όνομα Άλλοι Καιροί στον τίτλο. Δεν πρέπει να κυκλοφόρησαν πάνω από 12 τεύχη.

 

Η εισαγωγή:

 

post-4271-1249364436_thumb.jpg post-4271-1249364513_thumb.jpg

 

και όλο το άρθρο εδώ:

 

PROODEFTIKOS_KINIMATOGRAFOS.zip

 

Πηγή: Βιβλιοθήκη ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ (www.elia.org.gr).

Επεξεργασία από rotagiatipino
  • Like 17

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

:hi: Μήπως ο Barks και ο Murry ήταν πράκτορες της CIA :out::thinking: (που ξεκίνησαν να γράφουν πριν δημιουργηθεί καν αυτή η υπηρεσία). Και ακόμη πιο απίθανο και αστείο να είναι ο Bottaro, Scarpa κλπ) :lol::lol::lol::down:

 

Στη δεύτερη σελίδα, το σκίτσο που ο Μίκυ κτυπά ένα κακοποιό (ή μήπως ένα απολυμένο συνδικαλιστή;; :lol::lol::lol: ) - τι ήθελαν δηλαδή να τον χαϊδέψει; το σκίτσο είναι του αγαπητού μου Luciano Gatto (καμμία σχέση με Αμερική-ιμπεριαλισμό κλπ), που αν ρίξετε μια ματιά στην ιστοσελίδα του θα αποκτήσετε μια εικόνα για το ποιόν του, εγώ μάλιστα έχω και ιδίαν πείρα από συνεργασία μαζί του (εξαιρετική!!! :best::best::clap2::clap2::clap2::valtnino::valtnino: ). Έχει δίκιο και ο Ανδρέας βέβαια σε αυτά που γράφει, Οι εκάστοτε αρχές σε δύσκολες περιόδους χρησιμοποιούν όλα τα μέσα για προπαγάνδα γκρίζα κυρίως. Άλλες εποχές, αλλα και άλλα τα μύδια και άλλα τα ...δια! σορυ.

Επεξεργασία από PHOTO
  • Like 3

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους
οι της ομάδας Ντίσνεϋ να περνάνε υπολανθάνοντα μηνύματα στα παιδάκια περί βίας, αμερικανικού ιμπεριλαισμού, πλουτοκρατίας κλπ. Αρκετά καλά εικονογραφημένο αλλά πάρα πολύ δριμύ και επιθετικό, όταν μιλάμε για κόμικς που τα διαβάζουν μικρά παιδιά.

 

Ωραίο ανέκδοτο!!!!! :lol:

Το 1979 που κυκλοφόρησε το περιοδικό τα μυαλά ήταν ακόμη πολύ κολημένα αλλά και τόοοοοσοοοοο κολημέεεενα πιααααααα!!!!!!! :thinking:

Πάντως το καλύτερο ανέκδοτο είναι ο τίτλος του περιοδικού "Προοδευτικός Κινηματογράφος"!!!!!! :lol:

  • Like 4

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Παιδιά σηκωθείτε να βγούμε στους δρόμους

με ρόλεξ στα χέρια με γούνες στους ώμους!!!

 

 

Γιαυτό θέλω το αφιέρωμα στους υπερ-ήρωες. Φαντάζεστε τι θα τους σούρουν;Ακόμη και το Ντόναλντ ο απατεώνας πιο μετριοπαθές ήταν.

  • Like 1

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Δε μπορώ να το διαβάσω όλο. Είναι πέρα από τις δυνάμεις μου. Τώρα αν ο κάθε σκασμένος έφαγε σκαμπίλι γιατι τον βρήκε η μάνα του με μικιμαου και δε το ξεπέρασε, ε τι να πώ... χρειάζεται και άλλο σκαμπίλι, αυτή τη φορά με τη ράχη του χεριού.

  • Like 4

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Εντάξει ρε παιδιά... Εγω τη βρίσκω φυσιολογική αυτή τη κριτική.

 

Κάθε προϊόν πολιτισμού (και άρα και τα κόμικς) είναι υποκείμενο του περιβάλοντός του. Είτε είναι διακείμενο θετικά προς αυτό είτε αρνητικά.

 

Στα φασισιστικά/αποκοιοκρατικά καθεστώτα της Ευρώπης πρίν 50-60 χρόναι υπήρχαν κόμικς που παρουσίαζαν τους μαύρους σχεδόν σαν ζώα, αντίστοιχα στα σοσιαλιστικά καθεστώτα θα υπήρξαν κόμικς που θα εκθείαζαν την άποψη του ενός και την τυφλή υποταγή στο κόμμα.

 

Κατ' αντιστοιχία σε καπιταλιστικές κοινωνίες και στα κόμικς η επιδίωξη πλουτισμού είναι αναμενόμενο να υπάρχει.

 

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως όλα έχουν σκοπό και υπάρχει δάκτυλος απο πίσω για να διαμορφώσουν τις παιδικές ψυχές, αφού μπορούν να διαβάσουν και κάτι άλλο τελείως αντίθετο.

 

O Herge πχ έχει κατηγορηθεί για ρατσιστής λόω του ΤΕΝ ΤΕΝ στο Κογκό. Είχε κάποιο πλάνο απο πίσω; Το έκανε επίτηδες; Μάλλον όχι. Απλά ήταν ένα προϊόν της εποχής του και εξέφραζε μια συλλογική άποψη.

 

Ετσι και αλλιώς αυτοί οι συντάκτες έγραψαν αυτό που πίστευαν ή τουλάχιστον αυτό που έπρεπε να πιστέψουν.

 

:beer:

  • Like 4

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Κατ' αρχήν αυτού του είδους η κριτική αδικεί τον εαυτό της λόγω της απολύτοτητας της. Κανείς πχ δεν διανοείται σήμερα να κάνει κριτική στον "κινηματογράφο", γενικώς και αορίστως, χρησιμοποιώντας δυο τρεις ταινίες ή τις ταινίες μιας εταιρείας ή ενός δημιουργού. Στους λίβελους για τα κόμικς όμως αυτό όχι μόνο επιτρέπεται αλλά και είναι ο κανόνας.

Επειδή το συγκεκριμένο άρθρο ειναι ουσιαστικά αναμάσημα του "Ντόναλντ ο Απατεώνας" που με την σειρά του στηρίζεται στην κριτική του πολιτισμού της "Σχολής της Φρανκφούρτης" ας διευκρινήσω μερικά πραγματάκια.

Η προσέγγιση αυτή δεν είναι συνομωσιολογική, δεν ισχυρίζεται δηλαδή ότι υπάρχει ένα αόρατο κέντρο που καθορίζει το περιεχόμενο του πολιτισμού. Δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο απλά γιατι η κοινή λογική είναι ακριβώς η λογική των κυριάρχων και φυσικά κυριαρχεί. Ορισμοί του τι είναι παιδικό, απλό, διασκεδαστικό, φυσικό και ούτω καθεξής αντανακλούν αυτή ακριβώς τη λογική. Αντίθετοι όρισμοι είναι στην καλύτερη περίπτωση καλοπροαίρετες φαντασίες που χάνονται μέσα στην ποσοτική πλημύρα των μαζικά κατασκευαζόμενων και διανεμημένων πολιτιστικών προϊόντων, και όχι δεν είναι τυχαίος ο όρος.

Τι πιο φυσικό πχ για την εταιρεία Disney, και όλες τις άλλες, να έχει ένα editor που θα ελέγχει - σπρώχνει τις ιστορίες ώστε να είναι "κατάλληλες για παιδιά", "σύμφωνες με την κυρίαρχη άποψη". Δεν είναι καν προπαγάνδα γιατί αυτά δεν ακούς παντού;

Εκεί που θεωρώ ότι κάνει λάθος αυτή η προσέγγιση είναι στο ότι υποτιμά την δυνατότητα προβολής εναλλακτικών απόψεων. Μπορεί να μην τυγχάνουν της ίδιας αναγνώρισης και προβολής αλλά στην εποχή της μαζικής αναπαραγωγής των έργων τέχνης, περιέχεται και η δυνατότητα να προβληθει και η αντίθετη άποψη. Το αν θα βρεί ή όχι απήχηση εξαρτάται και από τις ιστορικές συγκυρίες, αν δηλαδή θα υπάρξει ένα κοινό διατιθέμενο να "ψαχτεί" εκτός των κυρίαρχων λογικών. Ανεξάρτητα από αυτό όμως η ύπαρξη της και μόνο συμβάλει στην διατήρηση μιας συνεχούς αντιπολίτευσης, απαραίτητη στο τέλος τέλος για την ιστορική κίνηση.

Τι κάθομαι και λέω πρωινιάτικα. :confuse:

Να πηγαίνω τώρα... :pool:

  • Like 4

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Το άρθρο αυτό είναι το πρώτο μέρος μιας σειράς άρθρων που τα γράψανε επ' ευκαιρία του Έτους για το Παιδί (1979). Στο τεύχος 5 έχουμε αφιέρωμα στους υπερ-ήρωες ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΩ ΒΡΕΙ στη Βιβλιοθήκη του ΕΛΙΑ. Επίσης στο τεύχος 8-9 άλλο αφιέρωμα στον Σούπερμαν. Και ΑΥΤΟ καταζητείται. Όποιος τα έχει παρακαλώ πολύ ας ανέβει στο πόντιουμ.

Ως προς το περιοδικό τώρα, που ασχολείται με κριτική κινηματογράφ0ου ιδωμένη όμως από μια αριστερή και αριστερίστικη ματιά, με υποννοούμενα για καπιταλισμό, ρεβιζιονισμό, ιδεολογία, κουλτούρα κλπ. κλπ. κυκλοφόρησε την περίοδο 1978-1982 σε τριμηνιαία βάση, με έδρα την Αθήνα. Την περίοδο 1981-1982 προστέθηκε και το όνομα Άλλοι Καιροί στον τίτλο. Δεν πρέπει να κυκλοφόρησαν πάνω από 12 τεύχη.

 

 

Ανεβαίνω στο πόντιουμ και ανεβάζω το αφιέρωμα του τεύχους 5 (Β Τρίμηνο 1979) στους υπερήρωες, όπου πέφτει ανηλεές θάψιμο. Γράφει ότι συνεχίζεται, άρα δεν είναι απίθανο να υπάρχει αφιέρωμα στα κόμικς και στα τεύχη 6 και 7. Από την άλλη, στο τεύχος 12, που έχει ευρετήριο δεν αναφέρονται άρθρα για κόμικς στα τεύχη 6 και 7. Όταν και αν βρω τα εν λόγω τεύχη, θα ανεβούν και όσα άρθρα υπάρχουν. Συγγνώμη για κάποιες στραβές σελίδες, αλλά είναι πολύ δύσκολο το σκανάρισμα με τη βιβλιοδεσία του συγκεκριμένου περιοδικού.

 

ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 5.rar

  • Like 9

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Ορίστε και το εξώφυλλο του 5ου τεύχους που γράφει ο φίλος leonidio από πάνω.. Και διαβάστε το, είναι απόλαυση :P

 

post-4830-0-95396200-1388934046_thumb.jpg

  • Like 7

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Πραγμάτικα, προσπάθησα να το διαβάσω, αλλά δε τα κατάφερα. Μετά τις πρώτες προτάσεις, τα παράτησα. Πόση αμάθεια, προπαγάνδα και στενόμυαλη σκέψη να αντέξει κανείς;!

  • Like 1

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Δεν είναι θέμα αμάθειας, είναι θέμα κουλτούρας. Εκείνη την εποχή που εκδιδόταν ο Προοδευτικός Κινηματογράφος, υπήρχε έντονη πολιτικοποίηση, λίγα μόλις χρόνια μετά την μεταπολίτευση. Πολλές απόψεις και σκέψεις και ρεύματα που στην Ευρώπη μετά το Μάη είχαν βρει το δρόμο τους, στην Ελλάδα βρήκαν χώρο έκφρασης μόλις μετά το 1974. Επίσης εκείνη την εποχή τα κόμικς δεν είχαν εκλάβει την καλλιτεχνική υπόσταση που έχουν σήμερα, δεν υπήρχε ελληνικό κόμικς στην ουσία, δεν υπήρχε καν ο Αρκάς. Ούτε η Βαβέλ φυσικά.

Τα περιοδικά κόμικς που κυκλοφορούσαν ήταν και και ορθά αντιμετωπίζονταν ως υποκουλτούρα. Η ποιότητα της έκδοσης ήταν χείριστη, πολλές φορές και της μετάφρασης. Το κλίμα της εποχής ήταν τέτοιο που σε έκανε μόλις γίνεις 16-17 ετών να πετάξεις τα κόμικς σου ή να τα χαρίσεις (όπως εγώ) και να πιάσεις τη Ρήξη , το Αντί, το Διαβάζω, το Σχολιαστή, την Οθόνη. Να το πω πιο απλά για να γίνει λιανό: αλλιώς δεν έβγαζες γκόμενα! Μέχρι να έλθει το 1985 περίπου και η έννοια του μεταμοντέρνου να μπει στη ζωή μας, ήταν δύσκολο να είσαι ενήλικος και να διαβάζεις κόμικς. Μετά μπορούσες να τα διαβάζεις και να το πάιζεις... φλου αρτιστίκ (sic)!

Το βιβλίο των εκδόσεων Αιγόκερως για τα κόμικς που ουσιάστικα τα χαρτογράφησε στο ελληνικό πολιτιστικό γίγνεσθαι βγήκε μόλις το 1982. Μετά και σταδιακά, μετά τον Κόκκορα, τον Ανθρωπόλυκο, τη Βαβέλ, τα κόμικς του Ιωάννου και του Καλαϊτζή, τα πράγματα άλλαξαν. Αλλά όταν έβγαινε ο Προοδευτικός Κινηματογράφος αυτό ήταν το κλίμα και δύσκολα έβρισκε κανείς επιχειρηματα να αντικρούσει τις παραπάνω απόψεις γιατί απλά αυτά δεν είχαν καταγραφεί ακόμα.    

Επεξεργασία από bonadrug
  • Like 8

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Ορίστε και το τρίτο και τελευταίο μέρος του αφιερώματος από το διπλό τεύχος 8-9 από το 1980.

 

img114.jpg

 

Προοδευτικός Κινηματογράφος 9.rar

 

Το σκανάρισμα δεν είναι πρώτης ποιότητας, αλλά το τεύχος είναι παλιό. 

  • Like 6

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

×

Σημαντικές πληροφορίες

Χρησιμοποιώντας αυτή τη σελίδα, αποδέχεστε τις Οροι χρήσης μας.