Μετάβαση στο περιεχόμενο

Πόλεμος ενάντια στο κίτρινο [Κουκουλάς Γιάννης, efsyn.gr, 17/12/2016]


ramirez

Προτεινόμενες Καταχωρήσεις


  • Member ID:  2298
  • Group:  Members
  • Topic Count:  1596
  • Content Count:  5019
  • Reputation:   34448
  • Achievement Points:  5027
  • Days Won:  14
  • With Us For:  6160 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  

Τα αμερικανικά κόμικς στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα με κεντρικό και πρωταγωνιστικό χαρακτήρα το Yellow Kid του Richard Outcault διαβάζονταν από εκατομμύρια αναγνώστες της εργατικής τάξης. Ένας πόλεμος, ωστόσο, που υποδαύλισαν και εκμεταλλεύτηκαν οι εφημερίδες των μεγιστάνων του Τύπου έμελλε να αποβεί μοιραίος.

 

 

post-2298-0-58111600-1482081925_thumb.jpg

Πολλά Κίτρινα Παιδιά φιλοτεχνημένα από ανώνυμο δημιουργό που μιμείται το έργο του Richard Outcault

 

 

Στα δύο προηγούμενα μέρη του αφιερώματος στο εμβληματικό Yellow Kid είδαμε πώς ξεκίνησε η «καριέρα» του Κίτρινου Παιδιού στις εφημερίδες των ορκισμένων ανταγωνιστών του Τύπου, Joseph Pulitzer και William Randolph Hearst και πώς οι βίαιες περιπέτειές του με πρωταγωνιστές τους προλετάριους και τους κοινωνικά και οικονομικά περιθωριοποιημένους Νεοϋορκέζους απέκτησαν εκατομμύρια αναγνώστες σε λίγους μόνο μήνες.

 

Η απροσδόκητη αυτή επιτυχία και η αυξανόμενη ζήτηση για τον ιδιόρρυθμο χαρακτήρα οδήγησαν τον δημιουργό του, με τις ευλογίες του Hearst, σε ένα μεγάλο ταξίδι που είχε αποτέλεσμα μια σειρά γελοιογραφιών εν είδει χιουμοριστικών τουριστικών οδηγών με εκτενή σχόλια από διάφορες περιοχές του κόσμου (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Αίγυπτος κ.ά.) υπό τον γενικό τίτλο «Around the World with the Yellow Kid». Ωστόσο, η δαπανηρή περιοδεία του Outcault δεν είχε το αποτέλεσμα που ονειρευόταν ο Hearst. Αν και οι γελοιογραφίες ήταν υψηλοτάτου επιπέδου και εντελώς πρωτότυπες και καινοτόμες για τα δεδομένα της εποχής, δεν απέφεραν τα αντίστοιχα οικονομικά οφέλη, καθώς δεν οδήγησαν σε αξιοσημείωτη αύξηση των πωλήσεων της New York Journal που τις φιλοξενούσε. Στις 30 Μαΐου του 1897 δημοσιεύτηκε η τελευταία γελοιογραφία αυτής της σειράς με το Yellow Kid να επιστρέφει θριαμβευτικά στη Νέα Υόρκη και να το υποδέχονται με τιμές επισήμου οι αρχές της πόλης.

 

 

post-2298-0-68780900-1482081930_thumb.jpg

Οι ταξιδιωτικές γελοιογραφίες του Richard Outcault από τη Βενετία και την Αίγυπτο (1897)

 

 

Για τους επόμενους τέσσερις μήνες, χωρίς καμιά εξήγηση της εφημερίδας, τα έργα του Outcault εξαφανίστηκαν από τις σελίδες της. Παραδόξως, το ίδιο συνέβη και με το δεύτερο Yellow Kid του George Luks που δημοσιευόταν παράλληλα στην ανταγωνιστική New York World του Pulitzer. Χωρίς κάποια προφανή αιτία, η Νέα Υόρκη έμεινε χωρίς τις περιπέτειες των Κίτρινων Παιδιών στις δύο μεγαλύτερες εφημερίδες της χώρας. Τα βαθύτερα αίτια, όμως, πρέπει να αναζητηθούν στην κόπωση του Outcault, στον συνεπακόλουθο κορεσμό του από τα ατέλειωτα σκίτσα που δημιουργούσε, στην απογοήτευση του εκδότη του, αλλά πάνω απ’ όλα στο πολεμικό κλίμα που επικρατούσε λόγω της επαπειλούμενης σύρραξης μεταξύ Ισπανίας και ΗΠΑ με επίκεντρο την Κούβα.

 

Στη νήσο της Καραϊβικής, κάτω από τον κόλπο του Μεξικού, βρίσκονταν εν εξελίξει επαναστατικές κινήσεις υπέρ της ανεξαρτησίας και ενάντια στην ισπανική κατοχή. Οι Ισπανοί αντιμετώπιζαν προβλήματα από κινήματα ανεξαρτησίας σε διάφορα σημεία του Ειρηνικού που μέχρι τότε τελούσαν ως ισπανικές κτήσεις. Η αμερικανική κυβέρνηση αν και απέφυγε μέχρις ενός σημείου να εμπλακεί στα γεγονότα, από το 1897 και έπειτα και υπό το βάρος της λαϊκής πίεσης άρχισε να επεμβαίνει όλο και περισσότερο στην πολιτική κατάσταση της Κούβας υποστηρίζοντας ανοιχτά όλους όσοι αντιμάχονταν τους Ισπανούς. Οι ΗΠΑ είχαν, άλλωστε, μεγάλα συμφέροντα στα νότια σύνορά τους και μια κατάρρευση και αποχώρηση των Ισπανών θα άνοιγε τον δρόμο για νέες εμπορικές, οικονομικές και πολιτικές σχέσεις με τις γειτονικές χώρες.

 

 

post-2298-0-04377800-1482081933_thumb.jpg

Ολοσέλιδη διαφημιστική καταχώριση για το ένθετο της New York Journal

 

 

Οι εφημερίδες του Hearst και του Pulitzer εκμεταλλεύτηκαν την κατάσταση για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους και πλειοδότησαν σε λαϊκισμό και υπερπατριωτισμό, είτε διασπείροντας ψευδείς ειδήσεις είτε διαστρεβλώνοντας και διογκώνοντας τα πραγματικά γεγονότα, διαμορφώνοντας και συντηρώντας το πολεμικό κλίμα, υποδαυλίζοντας έτσι τη λαϊκή οργή ενάντια στην Ισπανία. Μια τόσο φορτισμένη περίοδο και με τον πόλεμο να βρίσκεται επί θύρας, τα χιουμοριστικά σκίτσα του Outcault για τη σκληρή ζωή του προλεταριάτου δεν αποτελούσαν τη βασική προτεραιότητα των εκδοτών που ενδιαφέρονταν πρωτίστως να εκφράσουν το αντιισπανικό μένος. Με την κήρυξη του πολέμου, μάλιστα, στις 25 Απριλίου του 1898 αυτό έγινε ακόμη πιο έντονο. Επιπλέον, αν και λιγότερο σημαντικό, ήταν το γεγονός ότι το κίτρινο χρώμα που έκανε διάσημο το παιδί-πρωταγωνιστή του Outcault ήταν τώρα πια μισητό χρώμα για τους φιλοπόλεμους Αμερικανούς, καθώς ήταν ίδιο με αυτό της ισπανικής σημαίας και πιθανώς οι εκδότες να ένιωθαν άβολα να το χρησιμοποιούν εκτεταμένα στις σελίδες τους.

 

Σε κάθε περίπτωση, η δημοφιλία των κόμικς και των γελοιογραφιών με το Yellow Kid ακολούθησε φθίνουσα πορεία. Υπήρξαν κάποιες σποραδικές επανεμφανίσεις το 1898 αλλά χωρίς τη δύναμη των δυο πρώτων ετών και χωρίς να συναρπάζουν στον ίδιο βαθμό το αμερικανικό κοινό. Κι ο ίδιος ο Outcault είναι βέβαιο ότι δεν δημιουργούσε πια το Yellow Kid με την ίδια ζέση. Μπορεί να είχε κατοχυρώσει τα πνευματικά δικαιώματα για το όνομα του χαρακτήρα του, αλλά υπήρχαν πλέον πολλοί συνάδελφοί του που μιμούνταν το χιούμορ του και την τεχνική του και πολλά ακόμη κίτρινα παιδιά με άλλα ονόματα σε παρόμοιες περιπέτειες.

 

Η προϊούσα παρακμή του Yellow Kid αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι επανεμφανίστηκε στη σειρά Buster Brown του Outcault, που εγκαινιάστηκε το 1902 και διήρκεσε ως τη δεκαετία του 1920. Ήταν όμως πια ένας «κομπάρσος», ένας δευτερεύων χαρακτήρας. Πρωταγωνιστής ήταν ένα όμορφο, κομψό και καλοντυμένο σκανταλιάρικο αγόρι από μεσοαστική οικογένεια, σε ανώδυνες ιστορίες φαρσικού περιεχομένου που δεν είχαν καμιά θεματική συνάφεια με τις ιστορίες του Yellow Kid και καμιά αναφορά στα προβλήματα και τη σκληρή ζωή των ανθρώπων της εργατικής τάξης.

 

Παρ’ όλα αυτά, 121 χρόνια μετά την πρώτη εμφάνιση του αλλόκοτου χαρακτήρα που έμεινε στην ιστορία ως Yellow Kid, είναι αδιαμφισβήτητη η επίδραση που άσκησε στην εξέλιξη και τη διαμόρφωση της τέχνης των κόμικς. Όπως είναι αδιαμφισβήτητη η επίδραση που είχε δεχτεί ο δημιουργός του από τον φωτογράφο Jacob Riis όταν απαθανάτιζε τις απάνθρωπες συνθήκες ζωής των προλετάριων στη Νέα Υόρκη. Όσο σπουδαίο ήταν το κοινωνικό έργο του Riis, άλλο τόσο σπουδαίο ήταν και το συνακόλουθο ενημερωτικό, ψυχαγωγικό και καλλιτεχνικό έργο του Outcault με πρωταγωνιστή ένα ορφανό μικρό αγόρι με κίτρινη νυχτικιά. Κι ας κράτησε λίγο.

 

 

Για τα τρία μέρη του αφιερώματος στο Yellow Kid χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία και πληροφορίες από τα βιβλία:

 

● Blackbeard Bill, R. F. Outcault’s The Yellow Kid – A Centennial Celebration of the Kid who Started the Comics (Νορθάμπτον: Kitchen Sink Press, 1995)

 

● Zurier Rebecca, Picturing the City: Urban Vision and the Ashcan School (Μπέρκλεϊ: University of California Press, 2006)

 

● Walker Brian, The Comics Before 1945 (Νέα Υόρκη: Harry N. Abrams, Inc. Publishers, 2004)

 

● Sabin Roger, Comics, Comix and Graphic Novels: A History of Comic Art (Λονδίνο: Phaidon Press, 1996)

 

● Couch Christopher N. C., «The Yellow Kid and the Comic Page» στο Varnum Robin, Gibbons Christina (επιμ.), The Language of Comics, Word and Image (Μισισίπι: University Press of Mississippi, 2001)

 

 

 

 

 

Και το σχετικό link...

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Απάντηση σε αυτό το θέμα ...

×   Έχετε επικολλήσει περιεχόμενο με μορφοποίηση.   Κατάργηση μορφοποίησης

  Επιτρέπονται μόνο 75 emoticons maximum.

×   Ο σύνδεσμός σας έχει ενσωματωθεί αυτόματα.   Εμφάνιση ως σύνδεσμος

×   Το προηγούμενο περιεχόμενό σας έχει αποκατασταθεί.   Διαγραφή εκδότη

×   Δεν μπορείτε να επικολλήσετε εικόνες απευθείας. Ανεβάστε ή εισάγετε εικόνες από URL

×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Χρησιμοποιώντας αυτή τη σελίδα, αποδέχεστε τις Όρους χρήσης μας.