Μετάβαση στο περιεχόμενο

Οι χάρτινοι αμερικανοί θεοί [ Λαζαρίδου Αστερόπη, Βήμα (Το) της Κυριακής, 18/4/2010 ]


Bonadrug

Προτεινόμενες Καταχωρήσεις


  • Member ID:  1271
  • Group:  Veterans
  • Topic Count:  715
  • Content Count:  3477
  • Reputation:   20239
  • Achievement Points:  3534
  • Days Won:  16
  • With Us For:  6259 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  

Οι χάρτινοι αμερικανοί θεοί

ΑΣΤΕΡΟΠΗ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ | Κυριακή 18 Απριλίου 2010



Ποιο κόμικ τόλμησε να τα βάλει με τον γερουσιαστή Μακ Κάρθι; Πώς ο Ντικ Τρέισι προετοίμασε το έδαφος για το πρώτο ταξίδι στο Φεγγάρι; Πού ήταν ο Spider-Μan όταν κατέρρεαν οι Δίδυμοι Πύργοι; Μαθήματα αμερικανικής ιστορίας μέσα από μια αναδρομή στα σημαντικότερα κόμικς.

Από το τέλος του 19ου αιώνα οι χάρτινοι ήρωες πίσω από το άλλοθι του υπερήρωα, του δαιμόνιου ρεπόρτερ,του ακόμη πιο δαιμόνιου ντετέκτιβ ή και ενός τρισχαριτωμένου ζώου σκιαγραφούν,σχολιάζουν και επηρεάζουν τα κοινωνικοπολιτικά φαινόμενα των ΗΠΑ.Ιστορίες λογοκρισίας, έλληνες μετανάστες που υψώνουν την αμερικανική σημαία και γυναίκες δημιουργοί που αναγκάζονται να γράψουν με ψευδώνυμο για να ξεγελάσουν τους εκδότες εικονογραφούν με τον πιο εύγλωττο τρόπο τα σκαμπανεβάσματα made in USΑ του 20ού και των αρχών του 21ου αιώνα.



«Υellow Κid»
Κιτρινισμός
Το πρώτο διάσημο κόμικ στριπ, το οποίο θεωρήθηκε σταρ για την εποχή του. Δημιουργήθηκε από τον Ρίτσαρντ Φ. Αουτκολτ και πρωτοκυκλοφόρησε στις 17 Φεβρουαρίου 1895 στην εφημερίδα «Νew Υork World» του Τζόσεφ Πούλιτζερ με στόχο να σατιρίζει τα κακώς κείμενα της εποχής και με άμεσο αποδέκτη την εργατική τάξη. Η τεράστια επιτυχία του έκανε όλες τις εφημερίδες της εποχής να το διεκδικούν με μανία, με τη «Νew Υork Journal Αmerican» του Γουίλιαμ Ράντολφ Χερστ να το φιλοξενεί κάποια περίοδο στις σελίδες της σπάζοντας το μονοπώλιο του Πούλιτζερ. Από αυτό το ανθρωπάκι άλλωστε με το μακρύ κίτρινο Τ-Shirt προέκυψε και ο πολυφορεμένος πλέον όρος «κίτρινος Τύπος»: τόσο επειδή τα δύο έντυπα που το φιλοξενούσαν χρησιμοποίησαν πρώτα διάφορα αθέμιτα μέσα για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους όσο και επειδή η διαμάχη μεταξύ τους σε κάθε επίπεδο ήταν τεράστια.

«Ρogo»
Μακαρθισμός

Ενώ το Πόνγκο είναι ένα ανθρωπόμορφο ζωάκι που περνά μια φαινομενικά ανέμελη ζωή στο δάσος, ο δημιουργός του Γουόλτ Κέλι το χρησιμοποίησε ως πρώτης τάξεως άλλοθι προκειμένου να περάσει πολλά μηνύματα και να μείνει στην Ιστορία ως ένα από τα πιο πολιτικοποιημένα στριπ όλων των εποχών. Συχνά περνούσαν πολλοί πολιτικοί μεταμφιεσμένοι σε ζώα, όπως ο Φιντέλ Κάστρο ως κατσίκα. Το 1953 εμφανίστηκε στην ιστορία μια αγριόγατα με το όνομα Σιμπλ Τζέι Μαλάρκεϊ, η οποία στην ουσία αποτελούσε καρικατούρα του γερουσιαστή Μακ Κάρθι και ξεσήκωσε τεράστιες αντιδράσεις, μια και ο αμερικανός πολιτικός θεωρούσε ότι τα κόμικς ήταν μία από τις πιο επικίνδυνες απειλές της κοινωνίας. Με τις ευλογίες του άλλωστε είχε κυκλοφορήσει και το βιβλίο «Τhe seduction of the innocent» («Η αποπλάνηση των αθώων»), το οποίο παρουσίαζε τα κόμικς ως διαφθορείς των νέων και υποστήριζε ότι η θέση τους ήταν στην πυρά.


«Ντικ Τρέισι»
Ταξίδι στη Σελήνη
Ο υπερντετέκτιβ Ντικ Τρέισι δημιουργήθηκε τη δεκαετία του ΄50 από τον Τσέστερ Γκουλντ. Δέκα χρόνια αργότερα ο καλλιτέχνης άρχισε να στέλνει τον Τρέισι σε μυστικές αποστολές στο Φεγγάρι, θέλοντας να δώσει στα έργα του αύρα επιστημονικής φαντασίας και στο κοινό του μια γεύση από το μακρινό μέλλον της ανθρωπότητας. Ο ήρωας ετοιμαζόταν μάλιστα να μετακομίσει στη Σελήνη και να γίνει ο νέος διευθυντής της Αστυνομίας, όταν η πραγματικότητα αποδείχθηκε πιο καλπάζουσα από τη φαντασία: η πρώτη προσσελήνωση ήταν γεγονός και κάπως έτσι η Space Ρeriod του Τρέσι τέλειωσε άδοξα.


«Little Οrphan Αnnie»
Οι έλληνες μετανάστες

Σχολίαζε από το 1924 στη «Chicago Τribune» την ανισότητα μεταξύ πλουσίων και φτωχών διά χειρός Χάρολντ Γκρέι, ενώ σε ένα κόμικ στριπ του 1960 μπαίνει στο επίκεντρο το θέμα της πολυπολιτισμικότητας στην Αμερική: η ορφανή Ανι βρίσκεται στη γειτονιά «Βαβέλ» όπου κατοικούν άνθρωποι από κάθε γωνιά της Γης και πέφτει επάνω σε έναν έλληνα μετανάστη που ετοιμάζεται να κρεμάσει την αμερικανική σημαία εν όψει της γιορτής Flag Day.

Οταν τον ρώτησε γιατί γιορτάζει αφού δεν είναι Αμερικανός, εκείνος της απάντησε ότι έχει επιλέξει την Αμερική και αυτή είναι τώρα η πατρίδα του. Το ελληνικό όνειρο παρόν και στα διεθνή κόμικς.

«Felix Τhe Cat»
Εμπορευματοποίηση
Προτού ακόμη γίνει κόμικ, ο μαύρος αυτός γάτος ήταν ο πρώτος σταρ κινουμένων σχεδίων από την εποχή του βωβού κινηματογράφου. Η ταινία-σταθμός στην ιστορία των καρτούν στα μέσα του ΄30 σηματοδοτούσε μια νέα αμερικανική μόδα: η πώληση εμπορευμάτων κάθε λογής που έφεραν τη γατοφιγούρα ήταν πλέον γεγονός. Ιστορίες του δημοσιεύθηκαν σε 250 εφημερίδες σε όλον τον κόσμο, ενώ ο συγκεκριμένος ήρωας αποτέλεσε τη μασκότ κορυφαίων μουσι- κών συγκροτημάτων.

«Βrenda Starr Reporter»
Ισότητα των δύο φύλων

Σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο η πρώτη γυναίκα δημιουργός κόμικς Ντάλια Μέσικ αναγκάστηκε να αλλάξει το μικρό της όνομα σε Ντέιλ προκειμένου να παραπλανεί τους εκδότες εφημερίδων στους οποίους έστελνε δουλειά της και να νομίζουν ότι ανήκε στο ισχυρό φύλο. Προσπάθησε πάρα πολύ ώσπου να καταφέρει να συμπεριληφθεί στις σελίδες της «Chicago Τribune» με τις ιστορίες της ρεπόρτερ Μπρέντα Σταρ, η οποία ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο για να αποκαλύψει σκάνδαλα και να διακηρύξει τη δημοσιογραφική δεοντολογία.

«Κόναν»
Ηγέτες περιορισμένης ευθύνης

Πρωτοεμφανίστηκε ως μυθιστόρημα το 1932 από τον Ρόμπερτ Ε. Χάουαρντ, για να κυκλοφορήσει σαράντα χρόνια αργότερα και ως κόμικ της Μarvel με τίτλο «Κόναν ο Βάρβαρος». Η σειρά ήταν από τις πρώτες που κυκλοφόρησαν και στην Ελλάδα σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Τα τεύχη εκείνα θεωρούνται πλέον σπάνια και συλλεκτικά, αφού η κυκλοφορία τους διακόπηκε απότομα στη χώρα μας. Η τεράστια απήχηση των κόμικς οδήγησε σε μια εξίσου επιτυχημένη μεταφορά στο σινεμά με πρωταγωνιστή τον Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ. Οταν εκείνος εξελέγη κυβερνήτης της Καλιφόρνιας, οι άσπονδοι φίλοι του φρόντισαν να θυμίσουν σε όλους ότι κάποτε είχε υποδυθεί τον «αγαθό γίγαντα», με έμφαση στο «αγαθό».

«Spider-Μan»
11η Σεπτεμβρίου

Εμφανίστηκε στις αρχές του 1960 ως πιο ελαφρύς και χιουμορίστας από τους λοιπούς «συναδέλφους» του, για να πολιτικοποιηθεί δέκα χρόνια αργότερα: η κυβέρνηση Νίξον ζήτησε από τον δημιουργό Σταν Λι να δημιουργήσει μια ιστορία που θα περνούσε μηνύματα κατά των ναρκωτικών. Ως τότε ίσχυε ο νόμος Comics Code Αuthority, ένα είδος λογοκρισίας που είχε θεσπιστεί επί Μακ Κάρθι και επέβαλλε στους κομίστες να υποβάλλουν τη δουλειά τους προς έγκριση πριν από κάθε δημοσίευση. Η ιστορία που παρουσίαζε τη χρήση ουσιών ως μάστιγα της εποχής συντέλεσε στο να αναθεωρηθεί ο δικτατορικός κώδικας και από τότε ο άνθρωπος-αράχνη παρεμβαίνει συχνά πυκνά στην επικαιρότητα. Πιο πρόσφατο παράδειγμα το τεύχος-αφιέρωμα στο τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου 2001. Ενα κατάμαυρο εξώφυλλο και ένα εντυπωσιακό «σαλόνι» με τον Σπάιντερμαν να βρίσκεται επάνω από το Ground Ζero και να αναρωτιέται: «Αφού είμαστε υπερήρωες, γιατί δεν μπορέσαμε να κάνουμε κάτι;». Οι υπερήρωες για τους Αμερικανούς είναι ό,τι το Δωδεκάθεο για τους Ελληνες: κάτι τέτοιες ώρες θέλουν να πιστεύουν ότι δεν πρόκειται για απλή μυθολογία, αλλά για υπαρκτά πρόσωπα που θα τους βγάλουν από τη δύσκολη θέση

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Απάντηση σε αυτό το θέμα ...

×   Έχετε επικολλήσει περιεχόμενο με μορφοποίηση.   Κατάργηση μορφοποίησης

  Επιτρέπονται μόνο 75 emoticons maximum.

×   Ο σύνδεσμός σας έχει ενσωματωθεί αυτόματα.   Εμφάνιση ως σύνδεσμος

×   Το προηγούμενο περιεχόμενό σας έχει αποκατασταθεί.   Διαγραφή εκδότη

×   Δεν μπορείτε να επικολλήσετε εικόνες απευθείας. Ανεβάστε ή εισάγετε εικόνες από URL

×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Χρησιμοποιώντας αυτή τη σελίδα, αποδέχεστε τις Όρους χρήσης μας.