Μετάβαση στο περιεχόμενο

Διαβάζοντας μουσική, ακούγοντας κόμικς [Αντωνόπουλος Γιάννης, efsyn.gr, 30/12/2022]


ramirez

Προτεινόμενες Καταχωρήσεις


  • Member ID:  2298
  • Group:  Members
  • Topic Count:  1621
  • Content Count:  5060
  • Reputation:   34605
  • Achievement Points:  5068
  • Days Won:  14
  • With Us For:  6190 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  

Δύο πρόσφατες μουσικές παραστάσεις ανέδειξαν έναν πολύχρωμο «μαγικό» κόσμο, γκρεμίζοντας τα στεγανά ανάμεσα σε φαινομενικά διαφορετικές μορφές τέχνης.

 

 

01.thumb.jpg.071f6290e0ce7e80583f1c2f6617fead.jpg

 

 

Στο Καρέ Καρέ αγαπάμε τα κόμικς. Από την άλλη δεν αγαπάμε καθόλου τους απόλυτους διαχωρισμούς ανάμεσα στις τέχνες, πιστεύοντας ότι μέσα από την αλληλεπίδραση και τη μίξη προκύπτουν ενδιαφέροντα αποτελέσματα τα οποία ανοίγουν νέους καλλιτεχνικούς δρόμους. Γι’ αυτό δεν κρύβουμε τη χαρά μας κάθε φορά που η αγαπημένη μας 9η Τέχνη συνδιαλέγεται με άλλες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης. Κάτι τέτοιο συνέβη με δύο διαφορετικές παραστάσεις που παρακολουθήσαμε το προηγούμενο διάστημα, οι οποίες «παντρεύουν» τα κόμικς με τη μουσική αλλά και με το θέατρο, το μιούζικαλ και τη video art: το «Comic Concert» του Ιτάι Ντβόρι (Itay Dvori) και το «Musicoma» της Μαρίας-Όλιας Ντακογιάννη.

 

 

02.thumb.jpg.1c14e45a405e7707f0ce192ce6c61610.jpg

 

 

COMIC CONCERT

 

Συνδυάζοντας μουσική, μπαλονάκια ομιλίας και προβολή κόμικς ο ισραηλινής καταγωγής Βερολινέζος συνθέτης και πιανίστας Ιτάι Ντβόρι κατάφερε κάτι εξαιρετικά πρωτότυπο: να μας παρουσιάσει καρέ προς καρέ επιλεγμένα από τον ίδιο κόμικς, προσδίδοντάς τους δραματουργική ένταση μέσω της μουσικής. Παρότι αυτή η διαδικασία θυμίζει κάπως τη ζωντανή μουσική συνοδεία στις ταινίες του παλιού βωβού κινηματογράφου, στην ουσία πρόκειται για κάτι πιο ιδιαίτερο. Και αυτό γιατί, σε αντίθεση με τις κινούμενες εικόνες και τα εναλλασσόμενα πλάνα των ταινιών που επιτρέπουν μια μεγαλύτερη ελευθερία στο ξεδίπλωμα της μουσικής, εδώ το εγχείρημα αποσκοπεί στο μουσικό αφηγηματικό «γεφύρωμα» στατικών σχεδιασμένων εικόνων με κενά μεταξύ τους και βασικό χαρακτηριστικό την «εσκεμμένη διαδοχή, με σκοπό να μεταβιβάσουν πληροφορίες και/ή να παράγουν μια αισθητική αντίδραση στον θεατή» (για να θυμηθούμε τον κλασικό ορισμό τού Scott Mc Cloud). Ο Ντβόρι πραγματοποιεί στην ουσία μια λάιβ μελοποίηση των κόμικς.

 

 

03.thumb.jpg.d46e2460e3a4463a6c8fc70de6cf42d1.jpg

 

 

Η μουσική διαδρομή του καλλιτέχνη χαρακτηρίζεται από την πρωτοτυπία. Το 2013, μετά την εκπαίδευσή του ως συνθέτη, μαέστρου και πιανίστα, αποφάσισε να επικεντρωθεί στις μεγάλες αγάπες του παιδιόθεν, τον αυτοσχεδιασμό και το πιάνο. Έκτοτε έχει συνθέσει και διασκευάσει για το θέατρο, το ραδιόφωνο και τον κινηματογράφο, έχει διευθύνει ορχήστρες σε όλον τον κόσμο, ενώ συνθέσεις του έχουν ερμηνευτεί από αρκετά οργανικά και φωνητικά σύνολο σε Ευρώπη και Ισραήλ. Η σύνθεση μουσικής και η διεξαγωγή κονσέρτων βασισμένων σε κόμικς κορυφαίων σκιτσογράφων παγκοσμίως αποτελούν το σήμα κατατεθέν της δουλειάς του.

 

Ο Ιτάι Ντβόρι παρουσίασε το κόμικ κονσέρτο του στο αθηναϊκό κοινό στις 22 Οκτωβρίου 2022, στο πλαίσιο του Israeli Film Days που διοργάνωσε η πρεσβεία του Ισραήλ σε συνεργασία με τον κινηματογράφο «Τριανόν». Ανάμεσα στα κόμικς τα οποία «έντυσε» μουσικά με το πιάνο του ήταν τα «Pages from the Realist» και «Zila’fot» των Ισραηλινών καλλιτεχνών Ασάφ Χανούκα και Χιλά Νόαμ αντίστοιχα, το «Un océan d’amour» των Ουίλφριντ Λουπανό και Γκρέγκορι Πανασιόν, αλλά και σε περίοπτη θέση το «Γρα-Γρου» των δικών μας Γιάννη Παλαβού, Θανάση Πέτρου και Τάσου Ζαφειριάδη.

 

📌 Μάθετε περισσότερα για το Comic Concert στο: www.itaydvori.com

 


 

MUSICOMA

 

Το «Musicoma» είναι μια τζαζ ουτοπία όπου τα κόμικς συναντιούνται με το μιούζικαλ και τα όνειρα με την πραγματικότητα. Αρχικά κυκλοφόρησε σε μορφή γκράφικ νόβελ που για να διαβαστεί απαιτεί την αισθητηριακή χρήση όχι μόνο της όρασης, αλλά και της ακοής. Πρόκειται, μεταφορικά και κυριολεκτικά, για τον κόσμο ενός ονείρου. Αφηγείται την ιστορία της Άλι Μπράουν, μιας νεαρής τραγουδίστριας της τζαζ τη δεκαετία του 1950, η οποία μετά μια επίθεση που δέχεται στους δρόμους του Μανχάταν βρίσκεται σε ημιθανή κατάσταση. Ενόσω είναι σε κώμα, το πνεύμα του μέντορά της Μπερντ μεσολαβεί για να της σώσει τη ζωή, αλλά και να δημιουργήσει για εκείνη μια ασφαλή εκδοχή της Νέας Υόρκης που θα την ονομάσει «Musicoma». Σε αυτή τη μουσική ουτοπία η ηρωίδα αφιερώνει τη ζωή της στην τζαζ μέχρι που, εξήντα χρόνια μετά, η επίσκεψη του Κάμερον, ενός νεαρού millennial, θα αναταράξει τη «φούσκα» της ανατρέποντας την ίδια την αντίληψή της για τη ζωή.

 

 

04.thumb.jpg.c541b4cadf16840024ee9dbebaa4658f.jpg

 

 

Νους και ψυχή της γλυκόπικρης αυτής ερωτικής ιστορίας, που μπορεί να διαβαστεί και ως τζαζ μανιφέστο, η ταλαντούχα Μαρία-Όλια Ντακογιάννη. Γεννημένη στην Αθήνα το 1995, με σπουδές στο Ιστορικό-Αρχαιολογικό του ΕΚΠΑ, μουσικές σπουδές στην τρομπέτα και το άλτο σαξόφωνο και μεταπτυχιακές σπουδές στη Μουσειολογία, η Μαρία-Όλια συνδυάζει τις μουσικές αναζητήσεις της στον κόσμο της τζαζ με τη μεγάλη αγάπη της, που δεν είναι άλλη από τα κόμικς. Η είσοδός της στην ελληνική σκηνή των κόμικς ως δημιουργού έγινε το 2018 στο 3ο Comic-Zine weekend της ΛΕ.ΦΙ.Κ, με την κυκλοφορία της πρώτης της αυτοέκδοσης με τίτλο «Starman».

 

 

05.thumb.jpg.ce1e7c800ed1ec612b5a8d7b34742bfa.jpg

 

 

Το «Musicoma» γεννήθηκε ως ιδέα και υλοποιήθηκε ως αυτοέκδοση στην Ισπανία. Την τελική χρωματική μορφή του την έλαβε από τον καλλιτέχνη Theodore Duck, για να κυκλοφορήσει τον Ιούνιο του 2021 από τις εκδόσεις Κομνηνός, συνοδεία ενός υπέροχου τζαζ cd με μουσική των Στέφανου Κοζάνη και Karina Rubinstein. Ενδιαφέρον είναι το ότι η βασική ιδέα πίσω από το κόνσεπτ ήταν εξ αρχής η δημιουργία μιας μουσικοθεατρικής παράστασης. Οι χάρτινες σελίδες υπήρξαν απλώς το εφαλτήριο για το πρώτο ελληνικό «κόμικς-μιούζικαλ», γι’ αυτό και ο τρόπος εικονογράφησης χαρακτηρίζεται από μια έντονη θεατρικότητα και μια δομή που συνδυάζει τη μουσική με την αφήγηση.

 

 

06.thumb.jpg.9d114add14df54239f490c4e1551b39e.jpg

 

 

Κάπως έτσι προέκυψε το ομώνυμο μιούζικαλ που απολαύσαμε στις 11/12 στη σκηνή του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός – αυτή η πολυαισθητηριακή εμπειρία, σε συν-σκηνοθεσία της Ντακογιάννη με τη Δανάη Κατσαμένη, όπου τα speech bubbles έγιναν διάλογοι, οι κινήσεις των ηθοποιών μπλέχτηκαν γλυκά με την animated εκδοχή των σκίτσων από τον Γιάννη Ντουσιόπουλο και το κουαρτέτο του Gilad Atzmon με τους ατμοσφαιρικούς φωτισμούς του Δημήτρη Παπαδόπουλου.

 

 

 

 

Και το σχετικό link...

 

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Απάντηση σε αυτό το θέμα ...

×   Έχετε επικολλήσει περιεχόμενο με μορφοποίηση.   Κατάργηση μορφοποίησης

  Επιτρέπονται μόνο 75 emoticons maximum.

×   Ο σύνδεσμός σας έχει ενσωματωθεί αυτόματα.   Εμφάνιση ως σύνδεσμος

×   Το προηγούμενο περιεχόμενό σας έχει αποκατασταθεί.   Διαγραφή εκδότη

×   Δεν μπορείτε να επικολλήσετε εικόνες απευθείας. Ανεβάστε ή εισάγετε εικόνες από URL

×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Χρησιμοποιώντας αυτή τη σελίδα, αποδέχεστε τις Όρους χρήσης μας.