Jump to content
Sign in to follow this  
geokon

TIPS ΓΙΑ ΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΚΟΜΙΚΣ

Recommended Posts

Πάει καιρός από τότε που αναρτήθηκε το θέμα Balloons & Lettering… με χαροποίησε η αποδοχή που είχε και ευχαριστώ όσους το υποστήριξαν και συμμετείχαν στο τόπικ εκείνο. Για να είμαι ειλικρινής, ήταν και κάπως πειραματικό για μένα το όλο εγχείρημα… αυτό που ήθελα ήταν να ξεκινήσω μια σειρά τέτοιων θεμάτων που αφορούν την δημιουργία κόμικς μέσω του HOW TO ώστε να έχουμε μια ολοκληρωμένη ενότητα, διάλεξα τα μπαλονάκια επειδή ως θέμα μπορούσε να είναι αυτόνομο (και σύντομο) και να μην χρειαζόταν να το δουλεύω και να το αναπτύσσω για καιρό -όπως θα κάνω σε αυτό το τόπικ- με τον φόβο πως ίσως τελικά δεν το ολοκλήρωνα καν. Δεν περίμενα βέβαια να μου πάρει τόσο καιρό μέχρι να ξεκινήσω το επόμενο θέμα μου, ελπίζω να καταφέρω να κρατήσω ένα πρόγραμμα και να ανεβάζω καινούργια θέματα σε αυτό το τόπικ συχνότερα : )

 

Ακολουθεί μια μικρή εισαγωγή για να πάρετε μια ιδέα για το ύφος με το οποίο θα προσεγγίσω και θα αναπτύξω τα θέματα που θα ακολουθήσουν:

 

Γενικότερα, τα πάντα στα κόμικς, από μέρους του δημιουργού, είναι θέμα επιλογών και οτιδήποτε κάνει/απεικονίζει έχει αντίκτυπο στην ανάγνωση του έργου του… Επειδή από την στιγμή που ο αναγνώστης δεν είναι μέσα στο κεφάλι του δημιουργού, η ευθύνη της σωστής ανάγνωσης πέφτει όλη στον ίδιο τον δημιουργό, αυτός είναι που οφείλει να επικοινωνήσει με τον αναγνώστη. Αυτό σημαίνει πως τα πάντα στα κόμικς, κατά την δημιουργία τους, πρέπει να είναι καλά μελετημένα.

 

Εάν ο δημιουργός αφήνει τα πράγματα στην τύχη («όπως του βγουν») τότε δεν πρόκειται να γίνει κατανοητό το έργο του… αν λειτουργεί και αντιμετωπίζει τα κόμικς του με ένα στυλ του τύπου: «Αχ, δεν μου βγήκε όπως το είχα φανταστεί αλλά δεν πειράζει… το επόμενο καρέ θα το πετύχω!» δείχνει πως ακόμα κι αν ο ίδιος ξέρει τι θέλει να πει… τότε σίγουρα δεν ξέρει πως να το πει… ή μάλλον για να το θέσω καλύτερα: δεν γνωρίζει τη σημασία του να το πει σωστά… Κάτι τέτοιο χρειάζεται σπουδή και γνώση, και αυτό είναι που θέλω να κάνουμε εδώ.

 

Προσοχή! Δεν αναφέρομαι σε «λάθη» του τύπου «μου ξέφυγε λίγο το μήκος του μικρού δακτύλου» ή «μου αλληθωρίζει ολίγον το μάτι του ήρωα»… Αναφέρομαι κυρίως στην σύνθεση! Στην σύνθεση γενικότερα αλλά και ειδικότερα. Από εκεί ξεκινούν όλα… εκεί είναι που καθορίζουμε τα στοιχεία που θα οδηγήσουν τον αναγνώστη στην ιστορία και το ύφος μας.

 

Σκοπός μου σε αυτό το τόπικ είναι να αναφερθώ, μέσω παραδειγμάτων κυρίως και επιμέρους, στον όρο «σύνθεση» μιλώντας για απλά πράγματα που αφορούν την απεικόνιση (/οπτική επικοινωνία). Το πόσο βαθιά θα φτάσουμε να κολυμπήσουμε στον όρο σύνθεση θα δείξει ο καιρός.

 

Χρειάζομαι λοιπόν την υποστήριξή σας -όσων τους ενδιαφέρει και αφορά το θέμα εννοείται- ώστε να το αναπτύξουμε. Με μια παράκληση όμως: επειδή θέλω να αναφερθώ σε συγκεκριμένα θέματα και με συγκεκριμένη σειρά, θα παρακαλούσα όσους συμμετέχουν στο τόπικ αυτό να μην παρεκκλίνουν από τα υπάρχοντα θέματα. Αν για παράδειγμα μιλάμε για «ανατομία» δεν χρειάζεται να μπλέξουμε στην συζήτηση το θέμα «προοπτική» εάν δεν έχει ήδη γίνει θέμα. Για παλαιότερα θέματα εννοείται πως θα μπορούμε να επιστρέφουμε και να τα ξανασυζητάμε οποτεδήποτε.

 

Σας ευχαριστώ προκαταβολικώς λοιπόν για την κατανόηση και την συνεργασία ;)

 

 

Ας ξεκινήσουμε…

 

 

 

ΚΑΔΡΟ 1

Το καδράρισμα της εικόνας μας, το που θα κοπεί η εικόνα και ποια στοιχεία θα κρατήσουμε ή θα αναδείξουμε σε αυτήν δηλαδή, είναι η μισή δουλειά στο καρέ μας. Γι αυτό και είναι σημαντικό να γίνεται «σωστά». Μάθετε πως ένα σωστό καδράρισμα αναδεικνύει την εικόνα μας ενώ ένα λάθος την μειώνει… ακολουθούν μερικές επισημάνσεις που αφορούν το καδράρισμα:

 

1)Προσοχή που κόβουμε τις φιγούρες μας.

 

Δεν γίνεται πάντα να φαίνονται ολόκληρες οι φιγούρες μας… όποτε, λοιπόν, χρειάζεται να κοπούν από το περίγραμμα του καρέ μας, προσέχουμε το κόψιμο αυτό ώστε να μην φαίνεται ακαλαίσθητο και να μην ακρωτηριάζονται οι φιγούρες μας.

 

Αποφεύγουμε αγκώνες, καρπούς, γόνατα και αστράγαλους.

 

Αποφεύγουμε επίσης να κόβουμε στον λαιμό της φιγούρας μας καθώς και στην μέση της.

 

post-10885-13137004715402_thumb.jpgpost-10885-13137004762503_thumb.jpgpost-10885-13137004802499_thumb.jpgpost-10885-13137004842386_thumb.jpgpost-10885-13137004882138_thumb.jpgpost-10885-13137004922256_thumb.jpg

 

2)Προσοχή στο που κεντράρουμε.

 

Όταν τοποθετούμε το θέμα μας στο κέντρο της εικόνας το αποτέλεσμα φαίνεται πολύ άγαρμπο… το καλύτερο είναι να επιλέγουμε τα τρίτα του καρέ μας για το θέμα μας.

 

post-10885-13137004985924_thumb.jpgpost-10885-13137005025456_thumb.jpgpost-10885-13137005065481_thumb.jpgpost-10885-13137005101893_thumb.jpgpost-10885-13137005154121_thumb.jpgpost-10885-1313700519112_thumb.jpg

 

3)Προσοχή στα στοιχεία της εικόνας μας που κρατάμε εντός και εκτός του κάδρου μας και στα στοιχεία που διαπερνάνε το περίγραμμα του καρέ μας.

 

Το περίγραμμα του καρέ, για τον αναγνώστη, είναι απλά το σημείο εκείνο που τελειώνει το καρέ… Είναι κάτι απλό και λειτουργικό, ο αναγνώστης δεν πρέπει να απασχολείται από αυτό, τον αναγνώστη τον απασχολεί το τι περιβάλλει το κάθε καρέ. Όταν όμως ο κομίστας κάνει το λάθος να στριμώχνει στοιχεία της εικόνας στο περίγραμμα των καρέ του τα αναδεικνύει… και κάτι τέτοιο συγχύζει την ροή της ανάγνωσης και μπερδεύει τον αναγνώστη.

 

post-10885-13137005228889_thumb.jpg

 

 

Μην θεωρείτε το παράδειγμα αυτό υπερβολικό… το ξέρω, εννοείται πως ο αναγνώστης θα κολλήσει για πολύ λίγο (ίσως μόνο για κλάσματα του δευτερολέπτου) ή ίσως και καθόλου και θα το ξεπεράσει. Δεν είναι κουτός, από αυτά που θα επακολουθήσουν θα καταλάβει πως ο Σκοτ δεν ήθελε να αγγίξει το περίγραμμα… Είναι κάτι μικρό, αλλά πιστέψτε με την κάνει την ζημιά του: είναι σα να διαβάζεις ένα κείμενο και κάθε 5 λέξεις να έχει τελεία σε σημεία που δεν θα έπρεπε… σίγουρα, με λίγη προσπάθεια θα καταλάβεις τι είναι αυτό που θέλει να πει ο ποιητής… και αυτό που θα καταλάβεις ίσως και να σου αρέσει… αλλά σίγουρα δεν πρόκειται να το καταλάβεις ευχάριστα και αυτό ως αναγνώστης δεν το θέλεις.

 

Οπότε είναι πολύ σημαντικό, όπως ακριβώς προσπαθείς να γράφεις σωστά αν θέλεις να γίνεσαι κατανοητός από όσους σε διαβάζουν, έτσι πρέπει να κάνεις και με τα κόμικς… κι αυτά μια γλώσσα είναι που πρέπει να μάθεις να χρησιμοποιείς.

 

post-10885-13137005262078_thumb.jpgpost-10885-13137005310468_thumb.jpg

 

 

Ένα ακόμα παράδειγμα:

 

Κάτι που συναντάμε συχνά από νέους σχεδιαστές:

 

post-10885-13137005354385_thumb.jpgpost-10885-13137005400944_thumb.jpg

 

 

Η περίπτωση αυτή του παραπάνω παραδείγματος είναι για τον αναγνώστη «υποσυνείδητα μηνύματα» και ένας κομίστας οφείλει να αντιμετωπίζει με τέτοιο σκεπτικό τον τρόπο που θα παρουσιάσει μια ιστορία του ώστε να κάνει τις κατάλληλες (αναλόγως το ύφος του) επιλογές και να γίνει κατανοητός… Και αυτό λέγεται «οπτική επικοινωνία»!

 

 

 

Αυτά προς το παρόν, περιμένω απορίες και συμπληρώσεις…

  • Like 19

Share this post


Link to post
Share on other sites

Εξαιρετικό!Λατρεύω την πρώτη εικόνα με τις "ζώνες" κοψίματος...πραγματικά είναι πολύ εύστοχα σημαδεμένες....Γενικότερα χρήσιμες πληροφορίες,και τα καδραρίσματα ιδιαίτερα χρήσιμα και για την φωτογραφία...Πολύ καλή δουλεία.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

πολυ ωραια αυτα που λες και γενικα η ιδεα σου για μικρα μαθηματα,χρησιμες οδηγιες δασκαλε geokon,ειναι κατι που καποιοι χρειαζομαστε να δουμε για να βελτιωσουμε τον τροπο που αντιμετωπιζουμε τα καρε(ειδικα εγω που τα αφηνω στην τυχη τους πολλες φορες) :lol: περιμενω το επομενο μαθηματακι!! :D

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

(μη νομίζεις, περισσότερο τα γράφω για να τα βλέπω εγώ...:P )

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.