Μετάβαση στο περιεχόμενο

Οι πατριώτες έγιναν αντιήρωες [ Schumer Arlen, tanea.gr, 13/1/2004 ]


Bonadrug

Προτεινόμενες Καταχωρήσεις


  • Member ID:  1271
  • Group:  Veterans
  • Topic Count:  715
  • Content Count:  3478
  • Reputation:   20255
  • Achievement Points:  3535
  • Days Won:  16
  • With Us For:  6287 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  

Οι πατριώτες έγιναν αντιήρωες



Ο ιστορικός-συγγραφέας ενός νέου βιβλίου για τα κόμικς («The Silver Age of Comic Book Art») Aρλεν Σούμερ εξηγεί στα «NEA» πώς οι κοινωνικές αναταραχές στην Aμερική μετέτρεψαν τους χαρακτήρες από πατριώτες υπερήρωες σε φιλελεύθερους αντιήρωες


post-1271-1226094538_thumb.jpg


H θριαμβευτική εκτόξευση του σοβιετικού δορυφόρου Σπούτνικ το 1957 (1) δεν ξύπνησε από τον λήθαργο της μεταπολεμικής ευημερίας μόνο τους Αμερικανούς επιστήμονες αλλά και τους υπερήρωες των κόμικς. Το ξεκίνημα της διαστημικής εποχής και της κόντρας Αμερικής - Σοβιετικής Ένωσης για την κατάκτηση του αγνώστου έβγαλε από τη ναφθαλίνη δημοφιλείς συντηρητικούς πατριώτες σε κινούμενα σχέδια, όπως οι Σούπερμαν, Φλας-ο άνθρωπος αστραπή και Κάπτεν Αμέρικα, τους έντυσε με νέες αστραφτερές στολές και τους έστειλε στο Διάστημα να πολεμούν το Κακό.

Γρήγορα όμως, τα πράγματα άλλαξαν, λέει στα «NEA» ο Σούμερ, ιστορικός των κόμικς και συγγραφέας ενός νέου βιβλίου, που κυκλοφορεί αυτές τις ημέρες στην Αμερική (2004) , και εξετάζει τους ήρωες της «Αργυρής Εποχής» των κόμικς, από το 1958 μέχρι το 1970. «Από ήρωες της διαστημικής εποχής με περίσσια αυτοπεποίθηση και ευγνωμοσύνη για την επιστήμη και την τεχνολογία, μεταμορφώθηκαν σε γκρεμισμένα είδωλα που αμφισβήτησαν το σύστημα και αυτούς που τους είχαν αναθέσει τον ρόλο του σερίφη. Ξαφνικά, η ασπρόμαυρη μάχη τους ενάντια στο κακό απέκτησε γκρι αποχρώσεις».

Έτσι, τη δεκαετία του '60, οι ήρωες των κόμικς μεταμορφώθηκαν με τον ίδιο τρόπο που άλλαξαν οι υπόλοιποι Αμερικανοί λαϊκοί ήρωες, όταν το Βιετνάμ, οι φυλετικές διαμάχες και οι πολιτικές δολοφονίες «σκίασαν την ιδέα που είχε η Αμερική για τον εαυτό της».

Τη θέση του Σούπερμαν και της παρέας του πήραν οι φιλελεύθεροι και περιθωριακοί αντιήρωες της Μάρβελ. Ο Σπάιντερμαν, ο Ντόκτορ Στρέιντζ, το Πράσινο Βέλος (γκουχου γκούχου) , ο Χαλκ, οι Τέσσερις Φανταστικοί, σχεδιασμένοι οι περισσότεροι από τους Τζακ Κίρμπι και Στιβ Ντίτκο ήταν για πρώτη φορά νεώτεροι σε ηλικία, συνηθισμένοι άνθρωποι, που έμεναν σε υποβαθμισμένες γειτονιές και όχι σε φουτουριστικές πόλεις.

Είχαν αφύσικες δυνάμεις, τις οποίες καταριόντουσαν, καθώς τους καταδίκαζαν σε μία μοναχική ζωή στο περιθώριο, όπως οι χίπις στον πραγματικό κόσμο. Και αμφισβητούσαν τα ιδεώδη των προκατόχων τους περί αλήθειας, δικαιοσύνης και αμερικανικού ονείρου.

Μαζί με τους χαρακτήρες, άλλαξε και το σχέδιο. «Ο φουτουριστικός ιδεαλισμός των Κάρμινε Ινφαντίνο και Τζιλ Κέιν στις αρχές της δεκαετίας του '60 έδωσε τη θέση του πρώτα στην εκρηκτική ποπ του Τζακ Κίρμπι - του μεγαλύτερου καλλιτέχνη κόμικς όλων των εποχών - και έπειτα στην ψυχεδέλεια του Τζιμ Στεράνκο και τον φωτορεαλισμό του Νιλ Άνταμς στα τέλη της δεκαετίας».

Με (υπερ)δύναμη από τα '60s

Ο Aρλεν Σούμερ περιγράφει τους κυριότερους ήρωες των κόμικς της δεκαετίας του '60:
 

post-1271-1226094877_thumb.jpg

The Flash 123 , το τεύχος που θεωρείται από πολλούς ως το αφετηριακό της silver age of comics

Φλας, ο άνθρωπος-αστραπή. Γεννήθηκε με τη νέα του μορφή το 1956 ξεκινώντας την εποχή που έγινε γνωστή ως τα Αργυρά Χρόνια των κόμικς, 1956 -'70 (τα Χρυσά Χρόνια ήταν από το 1938-50), δηλαδή της αναγέννησης του υπερήρωα. Συγγραφέας ο Μπομπ Κάνιχερ και σχεδιαστής ο Κάρμινε Ινφαντίνο.



post-1271-1226095076_thumb.jpg


Green Lantern. H προσωποποίηση της επιστημονικής, στρατιωτικής και βιομηχανικής δύναμης των ΗΠΑ τη δεκαετία του '60. Ξανασχεδιάστηκε το 1959 από τους Τζον Μπρούμι και Τζιλ Κέιν. Πετούσε στο Διάστημα για περιπέτειες σε άλλους πλανήτες μέχρι που «έμεινε από βενζίνη» το '70, όπως άλλωστε και η Αμερική. Οι Ντένι Ο'Νιλ και Νιλ Aνταμς τού έδωσαν νέα πνοή προσγειώνοντάς τον για να αντιμετωπίσει τα αληθινά προβλήματα στους δρόμους της χώρας του.



post-1271-1226095216_thumb.jpg


Μπάτμαν. Ένας από τους τρεις ήρωες της DC κόμικς που επιβίωσαν της Χρυσής Εποχής (μαζί με τους Σούπερμαν και Γουόντερ Γούμαν). Αναγεννήθηκε το 1964 από τους Ινφαντίνο και Τζούλιους Σουάρτζ. Δύο χρόνια αργότερα γνώρισε μεγάλη επιτυχία χάρη στην ομώνυμη τηλεοπτική σειρά.



post-1271-1226095437_thumb.png



Σπάιντερμαν, ο άνθρωπος-αράχνη. Δημιουργία της Μάρβελ με συγγραφέα τον Σταν Λι και σχεδιαστή τον Στιβ Ντίτκο το 1962, ήταν ο πρώτος αντι-ήρωας, και μάλιστα έφηβος, σπάζοντας το κατεστημένο. Παρά τις υπερδυνάμεις του, δεν κατάφερε να σώσει τον θείο του μαθαίνοντας το μάθημα: «H μεγάλη δύναμη φέρνει μαζί της μεγάλη ευθύνη». Χάρη στην εξαιρετική στολή που σχεδίασε ο Ντίτκο, ο Σπάιντερμαν έγινε το σύμβολο της Μάρβελ.



post-1271-1226095553_thumb.jpg


Κάπτεν Αμέρικα. Μαζί με τους Σούπερμαν, Μπάτμαν και Γουόντερ Γούμαν, είναι το τέταρτο αρχέτυπο του υπερήρωα: H προσωποποίηση των αμερικανικών ιδεών και αξιών της εποχής. Δημιουργία των Τζο Σάιμον και Τζακ Κίρμπι το 1940, με στόχο την προπαγάνδα υπέρ της αμερικανικής ανάμειξης στον B' Παγκόσμιο Πόλεμο. Εξαφανίστηκε το '50, όπως όλοι οι υπερήρωες του πολέμου και αναγεννήθηκε το '64.



post-1271-1226095666_thumb.jpg


Χ-Men. H ομάδα των μεταλλαγμένων εφήβων, δημιουργία των Λι και Κίρμπι το '63, έγιναν για λίγο δημοφιλείς το '69 χάρη σε νέες ιστορίες και σχέδια από τους Ρόι Τόμας και Νιλ ʼνταμς, που έμειναν στην ιστορία των κόμικς. Σήμερα, οι Χ-Men είναι πρώτοι σε πωλήσεις κόμικς και εισπράξεις από ταινίες του είδους.



post-1271-1226095748_thumb.jpg


Daredevil. Δευτερεύων χαρακτήρας της Μάρβελ, τυφλός αλλά με υπεραναπτυγμένες τις υπόλοιπες αισθήσεις, δημιουργήθηκε το '64 από τους Λι και Μπιλ Έβερετ, αναγεννήθηκε τη δεκαετία του '80 και έγινε φέτος ταινία - ατύχησε στη μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη.

Στο Χόλιγουντ

Σήμερα τα κόμικς γνωρίζουν και πάλι άνθηση, κυρίως χάρη στο Χόλιγουντ. Όλες οι σχετικές ταινίες των τελευταίων χρόνων βασίζονται σε ήρωες της Αργυρής Εποχής και μάλιστα χαρακτήρες της Μάρβελ: Χ-Men, Σπάιντερμαν, Daredevil, Χαλκ και προσεχώς, οι Τέσσερις Φανταστικοί. Μόνο ο νέος Μπάτμαν είναι της αντίπαλης DC κόμικς. «Επιτέλους, το Χόλιγουντ δίνει τις ταινίες σε ποιοτικούς σκηνοθέτες, όπως ο Ανγκ Λι του Χαλκ και ο Σαμ Ράιμι του Σπάιντερμαν, που επέμενε να μη γίνει η ταινία, αν δεν μπει στους τίτλους το όνομα του σχεδιαστή του κόμικς Στιβ Ντίτκο», λέει ο Σούμερ.
Κατά τη γνώμη του, η πιο πιστή στο αρχικό κόμικς ταινία είναι το Σπάιντερμαν. «Αυτό βέβαια μετά την πρώτη ταινία του Σούπερμαν το '78. Ευτυχώς στον Σπάιντερμαν κράτησαν τη στολή του Ντίτκο, ενώ στον Daredevil την άλλαξαν χωρίς πολλή σκέψη».

Οι φαν των κόμικς πάντως, περιμένουν τη στιγμή που σκηνοθέτες σαν τους Σπίλμπεργκ, Λούκας, Κάμερον (ο αρχικός σκηνοθέτης του Σπάιντερμαν) και τους αδελφούς Γουατσόφσκι θα ζωντανέψουν στη μεγάλη οθόνη τούς δημοφιλείς υπερήρωες. «Το όνειρό μου είναι να δω το απόλυτο κόμικς φιλμ, με τον Μπάτμαν στη νυχτερινή Γκόθαμ Σίτι, από τον Μάρτιν Σκορτσέζε».
INFO





ΤΑ ΝΕΑ , 13-01-2004 , Σελ.: P25
Κωδικός άρθρου: A17838P251

-------------------------------------

Σημειώσεις:
1) Ο αντίκτυπος που προκάλεσε η εκτόξευση του Σπούτνικ στην Αμερική, απαντάται στη βιβλιογραφία με το όνομα Σπούτνικ Σοκ!

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Απάντηση σε αυτό το θέμα ...

×   Έχετε επικολλήσει περιεχόμενο με μορφοποίηση.   Κατάργηση μορφοποίησης

  Επιτρέπονται μόνο 75 emoticons maximum.

×   Ο σύνδεσμός σας έχει ενσωματωθεί αυτόματα.   Εμφάνιση ως σύνδεσμος

×   Το προηγούμενο περιεχόμενό σας έχει αποκατασταθεί.   Διαγραφή εκδότη

×   Δεν μπορείτε να επικολλήσετε εικόνες απευθείας. Ανεβάστε ή εισάγετε εικόνες από URL

×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Χρησιμοποιώντας αυτή τη σελίδα, αποδέχεστε τις Όρους χρήσης μας.