Jump to content

Τα ψιλά γράμματα της Apple [Κουκουλάς Γιάννης, efsyn.gr, 25/07/2020]


Recommended Posts

Πατώντας «δέχομαι» σε μια ηλεκτρονική εφαρμογή απολαμβάνεις μια σειρά «προνομίων». Πόσους από τους όρους έχεις διαβάσει; Τι σημαίνουν αυτοί; Τι κρύβεται πίσω από τα «ψιλά γράμματα;». Ποιον προστατεύουν οι αμέτρητες σελίδες που προσπερνάς με ένα πλήκτρο; Ο Robert Sikoryak μεταφέρει σε κόμικς όλους τους όρους χρήσης των itunes, χωρίς να αλλάξει ούτε μια λέξη.

 

 

01.thumb.jpg.9b09b0e714632bb15e54f0888c7f2d5d.jpg

 

 

Ο Robert Sikoryak είναι ένας μεγαλοφυής καλλιτέχνης που με συνέπεια αλλά και ανατρεπτική διάθεση στο σύνολο της καριέρας του προχωρεί από το ένα project στο άλλο δημιουργώντας πάντα αίσθηση και προκαλώντας συζητήσεις, διαφωνίες, αντιθέσεις. Στο ευφυέστατα παρωδιακό «Masterpiece» προσάρμοσε σε κόμικς γνωστά αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας αντικαθιστώντας τους κεντρικούς χαρακτήρες με δημοφιλείς πρωταγωνιστές των κόμικς: στον Μερσώ από τον «Ξένο» του Καμί έδωσε τη μορφή του Σούπερμαν, ο Ρασκόλνικοφ του Ντοστογιέφσκι από το «Έγκλημα και τιμωρία» έγινε Μπάτμαν, οι μπεκετικοί Βλαντιμίρ και Εστραγκόν από το «Περιμένοντας τον Γκοντό» παρουσιάστηκαν ως Μπίβις και Μπάτχεντ και ο Γκρέγκορ Σάμσα από τη «Μεταμόρφωση» του Κάφκα μεταμορφώθηκε σε Τσάρλι Μπράουν.

 

 

02.thumb.jpg.bea511af66aa2a3e8f6495c1d9460004.jpg

 

 

Αντίστοιχες παρωδίες φιλοτέχνησε στο «The Unquotable Trump». Εδώ όμως, πήρε πασίγνωστα εξώφυλλα από την ιστορία των κόμικς, από τον Spider-Man, την Cat Woman, τους Fantastic Four, τους Watchmen, τους «300» του Frank Miller και πολλές ακόμη εμβληματικές εικόνες και τις ξανασχεδίασε, τοποθετώντας στον κεντρικό ρόλο τον Ντόναλντ Τραμπ να ξεστομίζει κάποια από τις συνηθισμένες του χοντράδες. Ωστόσο, το πιο τολμηρό «appropriation», ή καλύτερα, «adaptation», της καριέρας του είναι αναμφίβολα το «Terms and Conditions – The Graphic Novel». Κι αυτό γιατί προσάρμοσε σε κόμικς το σύνολο των όρων και των προϋποθέσεων χρήσης που οφείλει να αποδεχθεί ο χρήστης που προτίθεται να αξιοποιήσει τα itunes της εταιρείας Apple του Στιβ Τζομπς! Χωρίς να αλλάξει ούτε μια λέξη! Και μάλιστα, τροποποιώντας την αρχική εκδοχή του έργου του, προσθέτοντας χιλιάδες ακόμα λέξεις, όταν η εταιρεία «βελτίωσε» και «αποσαφήνισε» το κείμενο των όρων μεγαλώνοντας την ήδη θηριώδη πρώτη μορφή του.

 

 

03.thumb.jpg.82719522b16ff4310ef9bdc7944f84bb.jpg

 

 

Ακούσιοι αρωγοί του Sikoryak στο μεγαλεπήβολο αυτό σχέδιο που ολοκληρώθηκε το 2015 στάθηκαν αμέτρητοι δημιουργοί κόμικς που του «δάνεισαν» τα έργα τους ώστε αυτός με τη σειρά του να τα σχεδιάσει εκ νέου διατηρώντας όσο το δυνατόν την τεχνοτροπία του πρωτοτύπου και αντικαθιστώντας όλα τα λόγια με τις παραγράφους, τα κεφάλαια, τις σημειώσεις κ.λ.π. του κειμένου της Apple. Έτσι, στο «Terms and Conditions» περιλαμβάνονται παρωδιακά τροποποιημένες σελίδες δεκάδων σπουδαίων δημιουργών κόμικς όπως οι Jim Steranko, Osamu Tezuka, Charles Schulz, Stan Lee και Steve Ditko, Robert Crumb, Alan Moore και Dave Gibbons, Craig Thompson, Dan Clowes, Will Eisner, Harvey Kurtzman, Moebius, Scott McCloud, Marjane Satrapi, Carl Barks, Art Spiegelman και πολλοί ακόμα.

 

 

04.thumb.jpg.35aedd2aa9a30048e39ff126083db8ee.jpg

 

 

Ο ίδιος ο Sikoryak στον επίλογο του βιβλίου του που κυκλοφορεί από την εταιρεία Drawn and Quarterly περιγράφει το έργο του ως εξής: «Κάθε σελίδα βασίζεται σε μια συγκεκριμένη προϋπάρχουσα σελίδα κόμικς ή σε μια σειρά από καρέ όπως αναφέρεται στο ευρετήριο […] Όταν ξεκίνησα το έργο, τον Νοέμβριο του 2014, η πιο πρόσφατη εκδοχή των “Όρων και Προϋποθέσεων” (σ.σ.: της Apple) είχε ημερομηνία 17 Σεπτεμβρίου του 2014 και αποτελούνταν από τρία μέρη και 15.791 λέξεις. Οι πρώτες 35 σελίδες μου ολοκληρώθηκαν τον Απρίλιο του 2015 και εκδόθηκαν ασπρόμαυρες […] Όταν σχεδίαζα τις σελίδες του τρίτου μέρους, υπήρξε ένα update στους “Όρους και Προϋποθέσεις”, οπότε και επεκτάθηκαν σε τέσσερα μέρη και 20.554 λέξεις. Τότε επέστρεψα στις αρχικές σελίδες, διόρθωσα τα κείμενα και συμπλήρωσα ότι έλειπε…».

 

 

05.thumb.jpg.35147979096e18abf53ce845f6ff9365.jpg

 

 

Διαβάζοντας κανείς το «Terms and Conditions» του Sikoryak, από τις πρώτες κιόλας σελίδες αντιλαμβάνεται ότι η συνέχιση της ανάγνωσης είναι ανυπόφορη. Είναι λίγο-πολύ αδύνατη. Και αξίζει να σημειωθεί ότι ο Robert Sikoryak, εκτός από την προσαρμογή σε κόμικς, έχει προχωρήσει και σε μια σειρά από δημόσιες performances με κείμενα από τους «Όρους». Η τεχνική ορολογία, οι απίστευτες επαναλήψεις με διαφορετικές διατυπώσεις, η προσπάθεια των εταιρειών να καλύψουν κάθε θέμα, κάθε περίπτωση, κάθε εξαίρεση κ.λ.π. που θα μπορούσε να τους προκαλέσει νομικά προβλήματα καθιστούν το κείμενο όχι απλώς δυσνόητο και ανιαρό, αλλά ενδεχομένως και περιττό σε τέτοια έκταση.

 

 

06.thumb.jpg.41381dabdb58126d5573a238857b43e9.jpg

 

 

Σε κάθε σημείο επίσης, προκαλεί αλγεινή εντύπωση η απόπειρα των εταιρειών με νομικίστικο τρόπο να αποσείσουν από πάνω τους κάθε ευθύνη και να τη μεταφέρουν ακέραια στους χρήστες, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν και να έχουν κατανοήσει κάθε λεπτομέρεια, κάθε αστερίσκο, κάθε υποσημείωση. Από την άλλη, οι εταιρείες πολύ συχνά είναι αναγκασμένες να γίνονται τόσο διεξοδικά αναλυτικές, υπακούοντας σε εθνικές ή υπερεθνικές νομοθεσίες που υποτίθεται πως προστατεύουν τα δικαιώματα των καταναλωτών, οι οποίοι όμως στην πράξη δεν διαβάζουν αυτά τα δικαιώματα (και τις υποχρεώσεις τους φυσικά) ή το πράττουν αποσπασματικά και σε πολύ μικρό ποσοστό της συνολικής έκτασής τους. Αυτή την αφάνταστη ανία που προκαλεί η ανάγνωση ενός τέτοιου κειμένου σπάει η φοβερή επινοητικότητα του Sikoryak να ταιριάξει συγκεκριμένα κόμικς των αγαπημένων του δημιουργών, αφού τα τροποποιήσει με τη σχεδιαστική του δεινότητα, με συγκεκριμένα άρθρα των «Όρων και Προϋποθέσεων» της Apple.

 

 

07.thumb.jpg.33e07248a7936e717b15522a130c08c2.jpg

 

 

Όπως είχε δηλώσει ο Sikoryak σε μια συνέντευξή του το 2017 στους «New York Times», οι βασικές επιρροές του ήταν οι παρωδίες του περιοδικού «MAD» που διάβαζε κατά την παιδική του ηλικία, οι θεωρίες περί τέχνης του John Cage και ο Art Spiegelman. Και φυσικά πολλά κόμικς κάθε είδους, άλλα υπερηρωικά και άλλα για ενήλικους αναγνώστες, άλλα χιουμοριστικά και άλλα με πολύ σοβαρά πολιτικά και κοινωνικά θέματα, άλλα mainstream και άλλα εναλλακτικά. Ο εκλεκτικισμός του είναι εμφανής στο σύνολο του έργου του και οι επιλογές του στο «Terms and Conditions» κάνουν πρόδηλες τις προτιμήσεις του και τα κόμικς που αγαπά. Έτσι ο Σνούπι, υποδυόμενος τον Στιβ Τζομπς, αναλογίζεται το «συναρπαστικό» θέμα των προπαραγγελιών και του family sharing, έχοντας στο σκυλόσπιτό του αντί για τον φίλο του, το πουλάκι Γούντσκοκ, το κίτρινο σήμα της Apple· ο Ντένις ο Τρομερός, πάντα ως Τζομπς, πρωταγωνιστεί στη σελίδα περί αποποίησης ευθύνης της Apple σε περίπτωση δυσλειτουργιών ή διακοπών του συστήματος· ο Τεν Τεν με έναν μαύρο Μιλού ανακαλύπτει ένα μυστικό πέρασμα στο σχήμα του δαγκωμένου μήλου, ενώ διαβάζει τα περί πνευματικών δικαιωμάτων και απαγορεύσεων· ο Ποπάυ περιγράφει στον Ρεβυθούλη τους κινδύνους και τα ρίσκα που ενέχει η χρήση «εξωτερικών υπηρεσιών»· ο Ντόναλντ ταλαιπωρείται στη σκέψη των όρων χρήσης υπηρεσιών μουσικής, ενώ τον καταδιώκουν θορυβώδεις μέλισσες· τα μέλη της οικογένειας Simpson ακούνε έντρομα τον Homer να τους απαριθμεί μια σειρά απαγορεύσεων που δύσκολα περνούν από το μυαλό του ανυποψίαστου χρήστη.

 

 

08.thumb.jpg.ff7f14b648f959ea4ccc775d924a483e.jpg

 

 

Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Στιβ Τζομπς είναι ουσιαστικά πρωταγωνιστής σε κάθε μικρή ιστορία, από την πρώτη μέχρι την τελευταία σελίδα. Με τα στρογγυλά γυαλιά του, το διακριτικό μουσάκι του, το μαύρο ζιβάγκο του, ένα τζιν παντελόνι και τα κλασικά sneakers του, δανείζεται τη μορφή του Τάμπυ από τη Μικρή Λουλού, του Σκοτεινού Ιππότη - Μπάτμαν, του Astro Boy, του Sandman, του Dilbert, του Little Nemo, του Hulk, του Μπομπ Σφουγγαράκη, του Fone Bone, του Silver Surfer κ.ά. Και έτσι ο Sikoryak κάνει ένα ακόμη σχόλιο πάνω στη φύση και τον τρόπο λειτουργίας εταιρειών-κολοσσών όπως η Apple, τοποθετώντας τον ιδιοκτήτη της ουσιαστικά να «απαγγέλλει» ασταμάτητα επί 100 σελίδες «Όρους και Προϋποθέσεις».

 

 

09.thumb.jpg.9688146a41c202eae0c28f68f13fd4ad.jpg

 

 

Ολοκληρώνοντας ο αναγνώστης το δυσβάσταχτο έργο της πλήρους κατανόησης των όρων αυτών νιώθει μεγάλη ανακούφιση. Νιώθει όμως και την απόλαυση των μοναδικών χιουμοριστικών παστίς που σκαρώνει ο Robert Sikoryak πάνω σε ένα θέμα που παραμένει επίκαιρο όσο τα «ψιλά γράμματα» των συμβολαίων γίνονται όλο και πιο δυσνόητα, όλο και πιο αινιγματικά, όλο και πιο «ταγμένα» στις υπηρεσίες των εταιρειών με θύματα τους καταναλωτές. Ο ίδιος ο δημιουργός έχει χαρακτηρίσει το συγκεκριμένο έργο του ως «αντι-κόμικς». Έχει παραδεχτεί ότι αποτελεί το ακριβώς αντίθετο από κάτι που θα μπορούσε να θεωρηθεί κατανοητό ή εύληπτο. Γι’ αυτό ακριβώς, σύμφωνα με τα λόγια του, είχε πολύ ενδιαφέρον να το υλοποιήσει. Κάτι αντίστοιχο δεν συμβαίνει άλλωστε και με τους ίδιους τους «Όρους και Προϋποθέσεις» σε κάθε συμβόλαιο καταναλωτικού προϊόντος υψηλής τεχνολογίας; Φαινομενικά δεν έχει κανένα ενδιαφέρον. Μήπως σε κάποιο βαθμό αυτό γίνεται εσκεμμένα; Γι’ αυτό και μόνο ίσως θα άξιζε να τους διαβάζει κανείς με πολλή προσοχή, να παρατηρεί τις λεπτομέρειες, να εντοπίζει τις ανακρίβειες και –γιατί όχι;– να διεκδικεί να γίνονται αυτοί οι όροι σαφέστεροι και να αντιστοιχούν σε υπηρεσίες υψηλότερου επίπεδου.

 

 

 

 

Και το σχετικό link...

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

όλη η αλήθεια εδώ

 

  • Funny 2
Link to comment
Share on other sites

3 λεπτά πριν, doom είπε:

όλη η αλήθεια εδώ

 

 

HumancentiPad απίστευτη επεισοδιάρα με τα Terms της Apple.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ένας ευχάριστος τρόπος για να μάθουμε τα ψιλά γράμματα των όρων της Apple, μιας και δεν νομίζω να το κάναμε σε άλλη περίπτωση! :lol:

 

Πάντως ομολογώ ότι μιλάμε για ένα άκρως πρωτότυπο κόμικ, με...έτοιμο σενάριο! :P

 

 

:beer:

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Άρθρο του Γιάννη Κουκουλά στην ιστοσελίδα efsyn.gr στην 1/08/2020.

 

 

Γράφαμε στο προηγούμενο τεύχος για το «Terms and Conditions» του Robert Sikoryak, ένα βιβλίο κόμικς του οποίου το σύνολο του κειμένου αποτελεί πιστή αναπαραγωγή των Όρων Χρήσης των iTunes της Apple με εικόνες που έχει δημιουργήσει ο Sikoryak μιμούμενος το στιλ δεκάδων συναδέλφων του από τις αρχές του εικοστού αιώνα μέχρι το 2015. Τα δαιδαλώδη, πολύπλοκα και εξαντλητικά κείμενα της Apple (και φυσικά όλων των εταιρειών – κολοσσών ηλεκτρονικών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας) που μπερδεύουν τον καταναλωτή και του μετακυλίουν όλη την ευθύνη για οποιαδήποτε δυσλειτουργία ή λανθασμένη χρήση είχαν επίσης γίνει αντικείμενο της «βλάσφημης» σειράς South Park ήδη από το 2011.

 

 

10.thumb.jpg.7c4fc0d6b37a65c27effbb434304a6b1.jpg

 

 

Στο πρώτο επεισόδιο της δέκατης πέμπτης σεζόν στο επίκεντρο του σεναρίου βρίσκεται η μανία των παιδιών να αποκτήσουν ένα iPad, απαιτώντας το από τους γονείς τους χωρίς όρια. Ένα όμως από τους πρωταγωνιστές, ο τυχερός Kyle Broflovski που χρησιμοποιεί προϊόντα της Apple, κάνει το έγκλημα να κατεβάσει την τελευταία έκδοση των iTunes χωρίς να διαβάσει τους Όρους Χρήσης. Και τότε αρχίζει ο εφιάλτης του, καθώς τον καταδιώκουν μυστικοί πράκτορες της Apple, τον απαγάγουν και τον φυλακίζουν σε ένα εργαστήριο ανακοινώνοντάς του ότι με το κατέβασμα της ηλεκτρονικής εφαρμογής έχει εκχωρήσει στην εταιρεία το δικαίωμα να τον χρησιμοποιήσει ως πειραματόζωο χωρίς να μπορεί να αρνηθεί τη συμμετοχή του. Φυσικά στο επεισόδιο πρωταγωνιστεί και ο Στιβ Τζομπς με το γνωστό μαύρο πουλόβερ, το μπλουτζίν, τα στρογγυλά γυαλιά, τα σνίκερς και το μικρό μουσάκι του που παρουσιάζει στο κοινό τη νέα επαναστατική εφεύρεσή του της οποίας ο Kyle μαζί με έναν Ιάπωνα και μια γυναίκα αποτελούν οργανικά, αναπόσπαστα συνδεδεμένα εξαρτήματα μαζί με συσκευές της εταιρείας που είναι ενσωματωμένες στα κορμιά τους.

 

Φυσικά το αντικείμενο του South Park είναι το βέβηλο χιούμορ με στόχο την απάθεια των καταναλωτών και τη μανία τους για νέα προϊόντα αλλά στο βάθος, όπως και στο βιβλίο του Sikoryak, βρίσκονται οι εταιρείες που όσο πιο πολύ δείχνουν να νοιάζονται για την προστασία των πελατών τους, τόσο περισσότερο αυθαιρετούν, παρανομούν και καταπατούν τα δικαιώματά τους. Με τη σφραγίδα του νόμου και των δυσνόητων Όρων Χρήσης.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Πολύ καλό και αυτό το άρθρο. Πραγματικά το HumancentiPad πρέπει να είναι μεταξύ των πιο κάφρικων επεισοδίων που έχει βγάλει το South Park. Κοροϊδεύει τόσο τέλεια όχι μόνο την Apple, αλλά και την ταινία The Human Centipede που είχε προκαλέσει κάμποσο ντόρο εκείνη την εποχή. Κάποιες από τις σκηνές του είναι ό,τι πιο κοντινό έχουμε φτάσει στη σκεπτόμενη καφρίλα:

 

 

Για όποιον θέλει να δει τις λίγο πιο ακραίες σκηνές του επεισοδίου, ας το δει όλο. Επίσης για μια από τις καλύτερες σκηνές του (αυτή με το cuttlefish and asparagus) έχει βγει και βίντεο με την ηχογράφησή της από τους δημιουργούς του South Park, Matt Stone και Trey Parker και δείχνει το τι γέλιο είχε πέσει στο γύρισμα:

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.