Μετάβαση στο περιεχόμενο
Lord Makro

Διατήρηση κόμικς και επίδραση του φωτός

Προτεινόμενες Καταχωρήσεις

Ανοίγω ενα ακόμα θέμα σχετικό με την συντήρηση για να ασχοληθούμε με την επίδραση του φωτός σε κορνιζαρισμένα τεύχη ή έργα και το πιθανό ξεθώριασμά τους.

Εδώ και χρόνια είχα κάποια πολύτιμα τεύχη στον τοίχο με σημαντικότερο το X-MEN 2. Για να αποφύγω κάθε ενδεχόμενο φθοράς από τον ήλιο, τα έβαλα στον ίδιο τοίχο στον οποίο βρίσκεται το μοναδικό άνοιγμα του δωματίου,  ώστε να μην μπορεί να τα βρει ποτέ απευθείας το ηλιακό φως. Παράλληλα, επειδή το δωμάτιο βλέπει νοτιοανατολικά, φροντίζω να μην ανοίγω καν το παντζούρι το πρωϊ που το φως είναι σε εκείνη την πλευρά ώστε να μην χτυπάει απευθείας ούτε στους άλλους τοίχους του χώρου. Πίστευα λοιπόν ότι έχω πάρει κάθε προφύλαξη, αφού ποτέ δεν πέφτει σε αυτά το ηλιακό φως. Παρόλα αυτά τα τελευταία χρόνια παρατηρούσα ότι το κόκκινο χρώμα του φόντου ήταν λιγότερο έντονο αλλά δεν έδινα ιδιαίτερη σημασία αφού νόμιζα ότι είναι απλά η ιδέα μου. Άλλωστε, κάτι τέτοιο δεν είναι άμεσα μετρήσιμο για να το διαπιστώσει κανείς με σιγουριά. Ο καιρός περνούσε, και έτσι πέρυσι το καλοκαίρι αποφάσισα να το ψάξω περισσότερο γιατί το κόκκινο είχε εμφανώς ξεθωριάσει, φωτογράφισα καλά το τεύχος και έψαξα να βρω παλιές φωτογραφίες του. Εκεί ήταν που έπαθα μια πλάκα, αφού είδα πολύ μεγάλη διαφορά! Φυσικά, οι φωτογραφικές μηχανές - διαφορετικά μοντέλα - δεν αποδίδουν όμοια τα χρώματα, αλλά η διαφορά ήταν εμφανέστατη αφού το κόκκινο δεν είναι κόκκινο πια. Παρακάτω θα δείτε μια φωτογραφία από το 2012 (με τις 3 κορνίζες μου) και μια από το 2017 για να καταλάβετε για τι ξεθώριασμα μιλάμε. Αυτό που περιπλέκει ακόμα περισσότερο το πράγμα (πέρα από το ότι τα τεύχη δεν είναι ποτέ εκτεθειμένα στο ηλιακό φως)  είναι το ότι το HULK 102 δεν έχει πάθει αντίστοιχη ζημιά και διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση (ενδεχομένως να υπάρχει κάποιο ξεθώριασμα αλλά δεν είναι εμφανώς ορατό).

Θα ήθελα λοιπόν να ακούσω άλλες γνώμες / εμπειρίες πάνω στο θέμα.

 

frames2013.thumb.jpg.92ec015cdba4283c1ffe40facac4549a.jpgP1240968.thumb.JPG.6d17149249e26886846354d383e8674e.JPG

 

Το θέμα αυτό το έθεσα πριν καιρό και σε μια ομάδα του εξωτερικού όπου ειπώθηκαν διάφορα χωρίς να βγει κάποιο συγκεκριμένο συμπέρασμα.

Αυτό που κράτησα εγώ είναι ότι μάλλον φταίει η λάμπα οικονομίας που είχα στο δωμάτιο και η οποία - δεν το γνώριζα - λένε ότι μπορεί να προκαλέσει ξεθώριασμα. Αυτό δεν συμβαίνει με τις κοινές λάμπες πυρακτώσεως ή τις led γι' αυτό ίσως δεν είχα παρατηρήσει κανένα πρόβλημα τα προηγούμενα χρόνια αλλά έγινε έντονο το φαινόμενο μόνο τελευταία που όντως άλλαξα από πυρακτώσεως σε led.

 

galux-lamp.thumb.jpg.082a33fe4439a682c5e8840dee02a8c9.jpg

 

Θα γράψω παρακάτω και τι μέτρα αποφάσισα να πάρω από εδώ και στο εξής...

 

  • Like 14

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Απ'ότι φαίνεται και τα δύο τευχάκια X-Men και Hulk βρίσκονται σε παρόμοια απόσταση από την λάμπα στο ταβάνι (δεν νομίζω να υπάρχει τόσο μεγάλη απόκλιση στην ζημιά του εξωφύλλου λόγω διαφορετικής γωνίας που το ένα είναι λίγο πιο κάτω από το άλλο). Αφού η λάμπα είναι η ίδια και υποθέτω ότι δεν υπέβαλες σε κάποια εξτρίμ διαδικασία το x-men για κάποιο λόγο :lol:, είναι πολύ πιθανό να φταίει το χαρτί, η εκτύπωση ή/και ο τύπος του μελανιού. Δεν ξέρω παραπάνω λεπτομέρειες αλλά αφού όλοι οι εξωτερικοί παράγοντες είναι ίδιοι, κάτι παίζει με τους εσωτερικούς. 

 

Κρίμα πάντως, υποθέτω ότι είναι αρκετά ακριβό κομμάτι :/ 

  • Like 8

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

δεν ξέρω αν ισχύει για το χαρτί αλλά σε πίνακες σε gallerie χρησιμοποιούν led φωτισμό. Επίσης από προσωπική εμπειρία το φως τον οικονομικών λαμπών πάντα μου φαινόταν κίτρινο. Βέβαια οι led λάμπες είναι αδιανόητα πιο οικονομικές από τις λεγόμενες οικονομικές που χρησιμοποιούσαμε μέχρι πριν κάποια χρόνια και ποτέ δεν κατάλαβα γιατί οι led δεν ήταν πιο διαδεδομένες καθώς κάνουν και πιο καθαρό λευκό φωτισμό.Επίσης ο φωτισμός δεν επηρεάζει το ίδιο όλα τα χρώματα γι'αυτό να είδες διαφορά με το πόσο επηρέασε το hulk τεύχος.

  • Like 8

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

@Θρηνωδός 

Ναι αυτό παίζει, μάλλον υπάρχει σημαντική διαφορά στην ποιότητα των υλικών και του χρώματος, απλά μου προκαλεί εντύπωση γιατί είναι και τα 2 Marvel, δεκαετίας 60, με διαφορά χρόνων όμως αφού το Hulk είναι από τα τέλη της δεκαετίας...

 

Το θέμα είναι, τι ρίσκο μπορεί να πάρει κάποιος για να βλέπει τα αγαπημένα του τεύχη στον τοίχο; Γιατί έχουμε δει ότι το κάνουν και στο εξωτρικό και παντού, χωρίς φαντάζομαι να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα

  • Like 6

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Έχω τον ένα τοίχο του σαλονιού στολισμένο με original art και διάλεξα τον τοίχο που ο ήλιος δεν πέφτει πότε πάνω άμεσα ακριβώς για να προστατέψω όσο μπορώ από ξεθωριάσματα. Συν ότι το φωτιστικό του σαλονιού έχει ένα λευκό/ημιδιάφανο κάλυμμα και δεν πέφτει άμεσα η ακτινοβολία της λάμπας πάνω στα κάδρα. 

 

Έχω δει σε κορνιζάδικο να βάζουν σε κορνίζα γυαλί ματ με uv φίλτρο αλλά δεν ξέρω πόσο κοστίζει. 

  • Like 6

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Πιθανόν να τα έχεις βρει ήδη με googlάρισμα, αλλά επειδή μου κίνησε την περιέργεια το θέμα και κάθισα να το ψάξω παρόλο που δεν με αφορά άμεσα, τα βάζω εδώ για να υπάρχουν.

 

Το Archival Methods γράφει γενικά για έργα τέχνης. Εν ολίγοις λέει πως το υπεριώδες φως προκαλεί τη ζημιά, άρα τι θες; Προστασία από αυτό. Ήτοι φίλτρα υπεριώδους ακτινοβολίας, που κυκλοφορούν σε διάφορες μορφές και μια από αυτές είναι και οι κορνίζες. Κάποιες έτοιμες κορνίζες που βρήκα έχουν λογικές τιμές, φαντάζομαι κάτι DIY θα βγαίνει ακόμα πιο φθηνό.

Το όποιο πρόβλημα πρέπει να στο προκάλεσε η λάμπα σου. Και λέω πρέπει γιατί και εγώ τώρα τα ψάχνω, μη νομίζεις ότι τα ξέρω :P. Απ' ότι διαβάζω, λοιπόν, οι λάμπες φθορίου παράγουν αρκετή UV ακτινοβολία, ενώ για τις LED βρήκα πως παράγουν λίγο και εκπέμπουν ακόμα λιγότερο UV. Δεν μπόρεσα να βρω κάποιο συγκριτικό για να σου πω "πόσο καλύτερα" θα είναι αν έχεις LED, αλλά προφανώς είναι η ασφαλέστερη επιλογή για τα κόμικς σου.

 

Επίσης δεν μπόρεσα να βρω για να σιγουρέψω ότι είναι μόνο το UV φως είναι που ξεθωριάζει τα χρώματα. Μάλλον, αλλά δεν παίρνω και όρκο. Αν ισχύει αυτό και δεδομένου ότι δεν εκτίθενται στον ήλιο νομίζω ότι είσαι καλυμμένος με τα παραπάνω.

  • Like 5
  • Ευχαριστώ 1

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Ωχ , αυτό το θέμα για την την επίδραση του φωτός, μου έβαλε στην κυριολεξία φωτιές!

Μόλις την Δευτέρα παρέλαβα μια ωραιότατη λιθογραφία την οποία έχω ακόμα στο κουτί.Δεν την έχω βάλει ακόμα σε κάδρο ,αλλά σκεφτόμουν να πάρω την κλασσική Ribba από το Ikea

Θα πρέπει να αλλάξω λάμπα ,να βάλω μεμβράνη για προστασία για UV ακτινοβολία;

Αυτές οι μεμβράνες που χρησιμοποιούν και σ' αυτοκίνητα είναι κατάλληλες;

  • Like 7

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

@DaDiRa Αυτό που λες για την UV ακτινιβολία συμπέρανα κι εγώ τελικά ψάχνοντας... Να τονίσω ότι πριν αλλάξω από κλασική λάμπα πυρακτώσεως σε οικονομίας (fluorescent) δεν είχα ποτέ υποψία ξεθωριάσματος. Το πρόβλημα εμφανίστηκε τα τελευταία λίγα χρόνια, που ξέρω ότι άλλαξα και έβαλα λάμπα οικονομίας. Το πρώτο μέτρο που πήρα λοιπόν ήταν να αλλάξω σε LED, και έβαλα έναν γλόμπο από τους μεγάλους σε μέγεθος που διαχέουν καλύτερα το φως. Πολύ καλός φωτισμός στο χώρο.

Όσον αφορά τις κορνίζες, φίλτρα κλπ, προφανώς και οι κορνίζες μου είναι κατασκευασμένες ειδικά για κόμικς, με πλέξιγκλας με φίλτρο υπεριώδους ακτινοβολίας και τα κόμικς μέσα σε σακούλες MYLAR - τις καλύτερες που υπάρχουν. Έχω τηρήσει όλες τις προδιαγραφές, γι' αυτό με παραξένεψε πολύ όλο αυτό και το μέγεθος της ζημιάς που προκάλεσαν οι UV (αν δεχτούμε ότι όντως αυτό ήταν το πρόβλημα).

 

@guskoin Για τις λιθογραφίες δεν θα ανησυχούσα. Οι προδιαγραφές σε ένα έργο τέχνης είναι τέτοιες που δεν νομίζω ότι μπορούν οι λάμπες - οποιουδήποτε τύπου - να προκαλέσουν φθορές. Το σπίτι μου είναι ΓΕΜΑΤΟ με πίνακες και έργα ζωγραφικά με ένα πλήθος υλικών και τεχνοτροπιών και ποτέ δεν παρατήρησα κάτι. Οι ακουαρέλες π.χ. με τις οποίες ζωγραφίζω (για να πιάσουμε το θεωρητικά πιο ευπαθές και ευαίσθητο υλικό) έχουν τέτοιες προδιαγραφές που σε ένα κλειστό περιβάλλον είναι απίθανο να ξεθωριάσουν για πολλά πολλά χρόνια. Φυσικά, αποκλείουμε το απευθείας φως του ήλιου. Αυτό είναι ικανό να καταστρέψει τα πάντα!

 

Το πρόβλημα εδώ είναι ότι έχουμε να κάνουμε με (παλιά) κόμικς, που η εκτύπωση και το χαρτί τους ήταν της χειρίστης ποιότητας! Φθηνά μελάνια, και χαρτί που χειρότερό του δεν έχω συναντήσει αλλού. Εκεί είναι τελικά και η ουσία - ότι αυτά τα τεύχη δεν φτιάχτηκαν για να κρατήσουν στο χρόνο, πόσο μάλλον εκτεθειμένα σε κοινή θέα. Και υπάρχουν και διαφορές στο πόσο χάλια είναι τα υλικά τους - το HULK που αναφέραμε και πιο πριν έχει κι αυτό κάποια κόκκινα στο εξώφυλλο αλλά δεν έχουν πάθει ζημιά (όχι τόσο εμφανή τουλάχιστον). Και είναι μερικά χρόνια μεταγενέστερο. Υποθέτω πως κόμικς μετά το '80 ή κυρίως το '90 δεν θα παρουσίαζαν ποτέ πρόβλημα.

  • Like 7

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους
12 ώρες πριν, Lord Makro είπε:

 

@guskoin Για τις λιθογραφίες δεν θα ανησυχούσα. Οι προδιαγραφές σε ένα έργο τέχνης είναι τέτοιες που δεν νομίζω ότι μπορούν οι λάμπες - οποιουδήποτε τύπου - να προκαλέσουν φθορές. Το σπίτι μου είναι ΓΕΜΑΤΟ με πίνακες και έργα ζωγραφικά με ένα πλήθος υλικών και τεχνοτροπιών και ποτέ δεν παρατήρησα κάτι. Οι ακουαρέλες π.χ. με τις οποίες ζωγραφίζω (για να πιάσουμε το θεωρητικά πιο ευπαθές και ευαίσθητο υλικό) έχουν τέτοιες προδιαγραφές που σε ένα κλειστό περιβάλλον είναι απίθανο να ξεθωριάσουν για πολλά πολλά χρόνια. Φυσικά, αποκλείουμε το απευθείας φως του ήλιου. Αυτό είναι ικανό να καταστρέψει τα πάντα!

Ουφ ηρέμησα !

Ευχαριστώ Λόρδε για την απάντηση !

  • Like 4

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους
Δημοσιεύτηκε (Επεξεργασία)

Οι περιοχές του φάσματος:

 

M-na0911-LED-UV-LightSpectrum-1.jpg


Οι χρωστικές της εκτύπωσης:

 

Transmittance-Tl-as-measured-with-the-sp

 

 

Οι περιοχές στις οποίες είναι ευαίσθητο το μάτι:

 

spectralresponse.gif

 

 

Η προβληματική περιοχή

 

Η περιοχή UV υποθέτω, γιατί η ενέργεια του φωτονίου είναι αντιστρόφως ανάλογη του μήκους κύματος. Είναι και άχρηστη για το χρώμα αυτή η περιοχή γιατί δε τη βλέπουμε. Στις άλλες παθαίνει ζημιά η εκτύπωση αλλά τουλάχιστον χρησιμεύουν στο να τη δούμε σωστά, πχ η περιοχή του μπλε μας δίνει ωραία μπλε. Το μάτι δεν έχει μεγάλο πρόβλημα και με το ζεστό φωτισμό βέβαια, πχ πυρακτώσεως, και πιθανότατα βλέπει και καλύτερη ισορροπία χρωμάτων στα σώματα που είναι απλό φως πυράκτωσης (βλέπε CRI κλπ).

 

 

"Γυαλί με φίλτρο UV" δε σημαίνει τίποτε συγκεκριμένο.

 

Πρέπει να συνοδεύεται από μέτρηση του φίλτρου. Τα μουσειακά πχ είναι ακριβά αλλά κόβουν πολύ και απότομα. Έχεις δηλαδή την καλύτερη προστασία. Τα φτηνά κόβουν χαλαρά, τόσο χαλαρά που ίσως δεν κάνουν σχεδόν τίποτε. Με το μάτι θέλει πολύ μεγάλη πείρα να τα ξεχωρίσεις και καλύτερα να μην αγοράζουμε ποτέ τίποτε τέτοιο χωρίς μέτρηση.

 

Εδώ έχει διάφορα γραφήματα μιας καλής μάρκας σε γυαλί. Υπάρχουν και πλαστικά.

 

http://cacaoeditions.com/anti-reflection-picture-framing-glass/

 

πχ 

 

Transmission-Museum-Glass.png

 

 

Τα γραφήματα είναι δύσκολα στο διάβασμα, γιατί μικρές διαφορές από αριστερά δεξιά έχουν μεγάλη επίπτωση. Η ζημιά είναι το ποσοστό που περνάει στα μικρά περισσότερο μήκη κύματος, δηλαδή το ύψος της κόκκινης γραμμής, και οι διαφορές τεράστιες. Όσο ανεβαίνει το μήκος κύματος, μικραίνει η ζημιά, και στο ορατό φάσμα είναι πλέον αναγκαίο κακό για να βλέπουμε τα χρώματα. 

 


Οι πηγές φωτισμού:

 

Αυτό που βγάζουν οι πηγές φωτισμού φαίνεται για διάφορες πηγές στο γράφημα. Το γράφημα δείχνει που είναι η ενέργεια της πηγής. Είναι απλές γραμμές γιατί όλα είναι πυρακτώσεως στο συγκεκριμένο. Φαίνονται οι διαφορές στο που είναι η ενέργειά τους αλλά δε μπορεί να συγκριθεί η συνολική ενέργειά τους. Αυτό είναι άλλο θέμα και μετριέται αν μας ενδιαφέρει. Ο ήλιος είναι ήλιος και η λαμπίτσα λαμπίτσα, όπως διαπιστώνουμε από το ISO την ταχύτητα και το διάφραγμα που χρειαζόμαστε για να φωτογραφίσουμε κάτι. Στη λιακάδα μπορεί να είναι και 50,000 lux, στη σκιά 5-10,000 lux, και ο τεχνητός στο σπίτι μας 200 lux, και μάλιστα χωρίς UV συνήθως και πολύ ζεστός. 

 

k-heelspurs2.gif

 

Για άλλες λάμπες, ό,τι βρούμε με αναζήτηση στο δίκτυο για το κάθε μοντέλο. Οι μετρήσεις ίσως δείχνουν μόνο την περιοχή του ορατού φάσματος.

 

Ο τεχνητός φωτισμός δε νομίζω να είναι πρόβλημα, εκτός και αν μιλάμε για λάμπα UV. Φαίνεται σημαντικός γιατί το μάτι μαζεύει περισσότερο φως στο χαμηλό φως, αλλά δε μιλάμε για κάτι δυνατό αν η λάμπα είναι σε φυσιολογική απόσταση, και η εκτύπωση με χρωστικές (και όχι Inkjet με dye πχ). Ο ήλιος είναι το μεγάλο πρόβλημα. Με πρόχειρο υπολογισμό, τουλάχιστον 10 φορές μεγαλύτερο αν είμαστε σε σκιά τη μέρα και πέφτει και ήλιος λίγη ώρα κάθε μέρα. Μπορεί και 100, ανάλογα με τις συνήθειες.

 

Για δοκιμή πηγών και υλικών προστασίας, μπορούμε να βάλουμε κοντά στη λάμπα, πχ μέσα στο φωτιστικό, ένα μικρό κομμάτι εκτύπωσης offset και το άλλο μισό μέσα σε ένα βιβλίο. Έτσι κάνουμε το φως τάξεις μεγέθους πιο δυνατό, και βλέπουμε σε λίγες βδομάδες ζημιά πολλών ετών στην κανονική απόσταση. E1=(d1/d2)² x E2, δηλαδή για 20πλάσια απόσταση (πχ 5cm αντί για 100cm) η ζημιά θα εμφανιστεί 400 φορές πιο γρήγορα. Στην ουσία ακόμα πιο αργά, γιατί κόβει και το φωτιστικό συνήθως. Έτσι δοκιμάζουμε και την αντοχή εκτύπωσης ή προστασίας εκτύπωσης σε εκτυπωτές και μελάνια, με απλές λάμπες, ή αν βιαζόμαστε με λάμπες UV. Υπάρχει και η ελληνική λιακάδα βέβαια αλλά δεν είναι προβλέψιμη και μετρήσιμη όπως οι ώρες μιας συγκεκριμένης λάμπας συγκεκριμένης ηλικίας.

 

Αν έκανα καμιά μεγάλη γκάφα μη διστάσετε:)

 

Επεξεργασία από Otis
  • Like 6

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους
Δημοσιεύτηκε (Επεξεργασία)
On 5/5/2018 στο 12:11 ΠΜ, Lord Makro είπε:

 

@guskoin Για τις λιθογραφίες δεν θα ανησυχούσα. Οι προδιαγραφές σε ένα έργο τέχνης είναι τέτοιες που δεν νομίζω ότι μπορούν οι λάμπες - οποιουδήποτε τύπου - να προκαλέσουν φθορές. Το σπίτι μου είναι ΓΕΜΑΤΟ με πίνακες και έργα ζωγραφικά με ένα πλήθος υλικών και τεχνοτροπιών και ποτέ δεν παρατήρησα κάτι. Οι ακουαρέλες π.χ. με τις οποίες ζωγραφίζω (για να πιάσουμε το θεωρητικά πιο ευπαθές και ευαίσθητο υλικό) έχουν τέτοιες προδιαγραφές που σε ένα κλειστό περιβάλλον είναι απίθανο να ξεθωριάσουν για πολλά πολλά χρόνια. Φυσικά, αποκλείουμε το απευθείας φως του ήλιου. Αυτό είναι ικανό να καταστρέψει τα πάντα!

 

Ό,τι έχει χρώμα έχει πρόβλημα. Δεν υπάρχουν προδιαγραφές! Ο καθένας κάνει αυτό που ξέρει και διαλέγει με διάφορα κριτήρια. Στα υλικά της ζωγραφικής οι κατασκευαστές πλέον βαθμολογούν υποκειμενικά τα χρώματά τους (lightfastness) και το γράφουν και πάνω στα υλικά. Κάποια είναι πιο μόνιμα, και αυτό ισχύει και μέσα στην ίδια σειρά.

oil_tubes_new_two.jpg

 

Δοκιμές:

http://www.theenchantedgallery.com/lightfast.html

 

Κάποια παραδοσιακά χρώματα έχουν προβλήματα:

https://www.nationalgallery.org.uk/upload/pdf/kirby_saunders2004.pdf

 

 

 

 

Επεξεργασία από Otis
  • Like 4

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους
On 4/5/2018 στο 1:37 ΜΜ, rkronin είπε:

Επίσης ο φωτισμός δεν επηρεάζει το ίδιο όλα τα χρώματα γι'αυτό να είδες διαφορά με το πόσο επηρέασε το hulk τεύχος.

 

Απ' ότι είδα με μια αναζήτηση, και αν πιστέψω την Marvel ότι κάποτε στο κάτω μέρος της σελίδας ήταν αυτό το πράσινο και στην κορυφή κατακόκκινο, όλα όσα βλέπω για πώληση έχουν χάσει γενικά, και από 1/4 έως 1/3 του magenta. Αυτό το πορτοκαλί που βλέπω όμως είναι ακόμα πιο χαμηλό στο magenta, έχει χάσει πάρα πολύ.

 

Αν βάλεις εδώ πχ 100 magenta 100 yellow και πατήσεις convert θα βγει κόκκινο. Αν μειώσεις το magenta σε 70 50 25, θα φτάσεις στο πορτοκαλί.

 

https://www.rapidtables.com/convert/color/cmyk-to-rgb.html

 

Η αλλαγή είναι υπερβολικά έντονη σε μικρό διάστημα. Ίσως να μη μιλάμε μόνο για ορατό φως ή υπεριώδεις. Έχω δει ανάλογα φαινόμενα με αίτιο ξηρογραφικές εκτυπώσεις (παλιό φωτοτυπάδικο) σε ακάλυπτες εκτυπώσεις inkjet με dye μελάνια. Ίσως να ήταν όζον εκεί. Και σε εκτυπώσεις κοντά σε θερμάστρες από αυτές που κοκκινίζουν έχω δει, από υπέρυθρες μάλλον. Είναι δύσκολο να ζυγίσεις τι ακριβώς έκανε τη ζημιά, γιατί παίζει ρόλο η σχέση των χρωμάτων, και τα φάσματα, και δεν είναι όλα συγκεκριμένα. Ακόμα και τα κίτρινα χρώματα της τετραχρωμίας πχ, δεν όλα τα ίδια.

 

1355032-01.jpg

 

X-Men-2-CGC-75-Marvel-1963-Vanisher-1.jp

 

P1240968.JPG

 

Για το ότι κάποια τεύχη πάνε καλύτερα, ίσως φταίει η ύπαρξη βερνικιού στο εξώφυλλο, ο τύπος του, η ποσότητά του, και γενικά η κατάστασή του. Δεν έχω δει ποτέ από κοντά τόσο παλιό τεύχος και δεν έχω ιδέα για τις πρακτικές της εποχής. Τα βερνίκια άργησαν, οπότε ήταν μάλλον πολυτέλεια για κόμιξ:

 

https://www.actega.com/terra/about-us/history-of-overprint-varnishes.html

 

Και το χαρτί παίζει ρόλο. Όλα αυτά είναι φυσικά παράμετροι που δε μπορεί να ελέγξει κάποιος.

 

http://the-print-guide.blogspot.gr/2010/05/fade-to-black-ink-permanence.html

 

 

  • Like 5

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Μερικα που εχω κορνιζαρισμενα, ευτυχως δεν αντιμετωπιζουν τετοιο προβλημα. :)

 

DSC00345.JPG

 

Πρωτον, γιατι τα εχω τοποθετησει ακριβως πανω απο το παραθυρο, στον χωρο που εχω την συλλογη μου. :)

Δευτερον, δεν υπαρχει θεμα του να μπαινει ηλιος, γιατι οπως διακρινεται στην φωτο, εχω φροντισει να βαλω κουρτινα. :)

 

:cheers5:

  • Like 3

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους
Δημοσιεύτηκε (Επεξεργασία)

@Otis Ευχαριστούμε για την ανάλυση, το πήρες ζεστά το θέμα! :)

(η πρώτη εικόνα του X-MEN που ανέβασες είναι με σύγχρονο χρωματισμό από κάποια επανέκδοση, ποτέ δεν ήταν τόσο έντονα τα χρώματα στα πρωτότυπα τεύχη)

 

Πάντως, τείνω όλο και πιο πολύ στο ότι το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης φέρει το ίδιο το συγκεκριμένο τεύχος - και εννοώ φυσικά τα υλικά και την μέθοδο κατασκευής του. Χθες χαζεύοντας στο ebay πέτυχα το παρακάτω αντίτυπο, με εμφανές το ίδιο ξεθώριασμα στο κόκκινο χρώμα. Δεν μπορεί να είναι τυχαίο...

 

ebay_stuff03b.thumb.jpg.1d17e683a3bd52861e5930d668bd449a.jpg

 

Επίσης, δείτε και μια πρόσφατη φωτογραφία του δικού μου HULK 102 (1968) και το πόσο ωραία είναι τα χρώματα. Το τεύχος αυτό ήταν στον ίδιο τοίχο, για το ίδιο χρονικό διάστημα με το X-MEN 2. Προσέξτε τα κόκκινά του.

 

P1240971.thumb.jpg.6174b63216eb13304df8c2e562c1e25d.jpg

 

Να ξαναπώ για μια ακόμα φορά ότι τα τεύχη αυτά δεν τα έχει δει ποτέ ήλιος.

 

Επεξεργασία από Lord Makro
  • Like 5

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους
9 λεπτά πριν, Lord Makro είπε:

Να ξαναπώ για μια ακόμα φορά ότι τα τεύχη αυτά δεν τα έχει δει ποτέ ήλιος.

 

 

Η διαφορά στα 5 χρόνια δε φαίνεται τεράστια. Ίσως η συνολική στα 50 να δικαιολογείται και να μην πήρε απότομα την κάτω βόλτα. Θυμάμαι μια σειρά από χαρτιά για φωτογραφίες πριν δεκαετίες στα οποία η ζημιά ήταν αναπόφευκτη. Η ίδια ακριβώς και στο σκοτάδι. Δεν είχε μείνει τίποτε σωστό απ' όσα είχαν τυπωθεί σε αυτό, σε κανένα σημείο του πλανήτη, ακόμα και στις αποθήκες των μουσείων.

  • Like 4

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Νομίζω ότι το μυστήριο θα το λύσει το πίσω εξώφυλλο του Νο2. Η διαφορά θα προέρχεται μόνο από την έκθεσή του στο φως.

  • Like 2

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Εχεις δίκιο, δεν είχα σκεφτεί να δώσω βάση στο πίσω μέρος... Τα χρώματα εκεί είναι καλά.

 

Οπως είπα και πριν, το ένα μέτρο που πήρα ήταν να αλλάξω τη λάμπα σε led.

Το άλλο μέτρο - και σημαντικότερο - είναι ότι άρχισα να εφαρμόζω πλέον σύστημα rotation :D στα κόμικς που έχω στις κορνίζες.

Ετσι είμαι σίγουρος ότι όποια κι αν είναι η πηγή του προβλήματος δεν θα φθαρούν αφού σκέφτομαι να τα αλλάζω κάθε 3 μήνες περίπου. Το σκεπτικό μέχρι τώρα ήταν να έχω μόνιμα στον τοίχο κάποια σημαντικά τεύχη, τελικά όμως αλλάζοντάς τα είναι πολύ καλύτερα αφού ανανεώνεται η διακόσμηση και υπάρχουν τόσες ωραίες επιλογές για να αναδειχθούν! Απορώ γιατί δεν το έκανα τόσο καιρό!!!

 

Μερικά πρόσφατα ;)

P1250023.thumb.jpg.96996621fe41d5e3d334d4828262e367.jpgP1260936.thumb.jpg.b5c580719d4b840c6b3b6f3d24d0276f.jpgP1280193.thumb.jpg.8acbdd531d166b5174dd424bcbc5821f.jpg

  • Like 6
  • Respect 1

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Τώρα που το θυμήθηκα, στο σπίτι είσαι συνέχεια ή λείπεις κάποιες συγκεκριμένες ώρες; :mafia:

 

 

  • Αστείο 3

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Δεν λείπω ποτέ. Είμαι μόνιμα στο δωμάτιο με τα κόμικς και όταν ακούσω άνθρωπο να πλησιάζει φωνάζω "MY PRECIOUSSSS" :D

 

  • Αστείο 6

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Φίλε μου, καταρχάς καλησπέρα σας. Το ίδιο πρόβλημα το αντιμετωπίζουν χιλιάδες από εμάς που έχουμε βιβλία ή κόμικς, ή και τα δύο .Και επειδή το φως, είτε εκείνο είναι φυσικό είτε είναι τεχνητό, δεν είναι τόσο αθώο όσο φαίνεται:NoNo: τότε, θα πρέπει να ληφθούν κάποια μέτρα προστασίας για να μην χαθούν οι θησαυροί που έχουμε στην βιβλιοθήκη  μας.Οπότε:

 

1)Φυσικό Φως.:D

 

Στην περίπτωση ,που θέλουμε να εμποδίσουμε το φυσικό φως να «εισέλθει» στον χώρο μας τότε   θα πρέπει να φυλάξουμε τα κόμικς μας σε σκοτεινό μέρος .Στο οποίο  τα παράθυρα να καλύπτονται  με βαριές σκοτεινές κουρτίνες αλλά και με παντζούρια έτσι ώστε αυτό (δηλαδή το φως ) να μην μπαίνει καθόλου μέσα 

Έτσι, με αυτόν τον τρόπο αποτρέπεται,η βλαπτική του δράση σε αυτά Τα οποία συν των άλλων  έχουν κατασκευαστεί από υπερευαίσθητα υλικά όπως το χαρτί, το οποίο είναι χημικός-βιομηχανικός πολτός που είναι ευαίσθητος τόσο στην υγρασία και στην ζέστη .Όσο  και στον φωτισμό . .

2)Τεχνητό φως.

Αν θέλετε να διατηρηθούν τα αγαπημένα σας τεύχη τότε, ποτέ μα ΠΟΤΕ δεν θα πρέπει να τα εκθέτετε υπό συμβατό φωτισμό ακόμα και αν αυτός είναι led .:DΠοτέ διότι και αυτός κάνει εξίσου μεγάλη ζημιά .Διότι εκπέμπουν υπέρυθρες και υπεριώδεις ακτινοβολίες κοινώς σκουπίδια .Τα οποία συν των άλλων ή  ξεθωριάζουν τα χρώματα ή τα αλλοιώνουν. Άλλωστε θα έχετε και εσείς παρατηρήσει τις αφίσες που εκτίθενται στους δρόμους πως αλλάζουν .Από πολλά  χρώματα μετατρέπονται σε ένα οινοπνευματί μπλε.Η με την περίπτωση των τευχών σας.

         Συν των άλλων Ο τεχνητός φωτισμός:) θα πρέπει να είναι, ο πλέον κατάλληλος και ειδικός. Ένα τέτοιο είδος φωτισμού είναι οι λεγόμενες οπτικές ίνες οι οποίες είναι γνωστές και ως εναλλακτικός φωτισμός. Θα πρέπει δε να σημειωθεί ότι, αυτό το είδος φωτισμού είναι κατάλληλο για όλες τις συλλογές επειδή ,δεν δημιουργούν όλες εκείνες τις ζημιές που κάνει το φυσικό φως, αλλά και οι άλλες μορφές τεχνητού φωτισμού οι οποίες, είναι ακατάλληλες για  συλλογές (όπως για παράδειγμα λαμπτήρες πυρακτώσεως ,λαμπτήρες φθορισμού απλές λάμπες η απλές λάμπες led  κλπ ). Από την άλλη μεριά οι οπτικές ίνες φωτίζουν το αντικείμενο όπως πρέπει αναδεικνύοντας ,με το καλύτερο δυνατό τρόπο και την τεχνοτροπία αλλά, και τα χρώματα που χρησιμοποίησε ο καλλιτέχνης εκείνης της εποχής. Για παράδειγμα με αυτόν τον φωτισμό μπορεί κάποιος  να δει ξεκάθαρα και φωτεινά την ομορφιά και τα χρώματα ενός παλαιού τεύχους . Επίσης ,το φως των οπτικών ινών είναι κατάλληλο και για τον ίδιο τον συλλέκτη  γιατί δεν  κουράζει τα μάτια Από την άλλη μεριά, όσον αφορά τους αποθηκευτικούς χώρους αυτοί, θα πρέπει να φωτίζονται με φωτισμό χαμηλής έντασης προκειμένου να μην δημιουργηθούν και εκεί ζημιές.

 

Υλικά με τα οποία επιτυγχάνεται η εξάλειψη τόσο της υπεριώδους ακτινοβολίας(ΥΙ) όσο και της αντίστοιχης υπέρυθρης(ΥΕ):)

 

Τα υλικά τα οποία θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για την εξάλειψη τόσο της υπεριώδους όσο και της υπέρυθρης είναι:

 

1ον τα ειδικά ακριλικά φύλλα φιλτραρίσματος πάχους 3 έως 6 χιλιοστών τα οποία, τοποθετούνται μπροστά από τις λάμπες εμποδίζοντας παράλληλα, τις επιβλαβές ακτινοβολίες.

2ον τα φίλτρα γυαλιών ηλίου.

 

 

Είδη φωτισμού, που θα πρέπει να χρησιμοποιούνται όταν υπάρχουν συλλογές παλαιών τευχών:)

 

Τα είδη φωτισμού ή με άλλα λόγια οι πηγές φωτισμού οι οποίες θα πρέπει να χρησιμοποιούνται  είναι:

1ον οι οπτικές ίνες και

2ον οι δίοδοι[1] που εκπέμπουν φως. Τέλος, τόσο οι οπτικές ίνες, είτε αυτές είναι γυάλινες είτε πλαστικές καθώς επίσης και, οι δίοδοι φωτός θα εκπέμπουν, μονάχα καθαρή και φωτεινή ακτινοβολία η οποία είναι απαλλαγμένη από  τις γνωστές βλαβερές ακτινοβολίες οι οποίες είναι, η Υπεριώδης και η Υπέρυθρη.

 

Αν όμως θέλουμε ειδικά φίλτρα, τότε υπάρχουν τρεις τύποι ακριλικών φύλλων . 

 

 Α)την χρήση ειδικών –διάφανων-ακριλικών φίλτρων 3 έως 6 χιλιοστών, τα οποία τοποθετούνται μπροστά από μια πηγή φωτισμού και Β) φίλτρα γυαλιών ηλίου καιΓ)διαφανή λεπτά ακριλικά φύλλα τα οποία προσκολλούνται στο τζάμι της προθήκης.

 

Επίσης, τα ποιο χαρακτηριστικά είδη φίλτρων που απορροφούν την υπεριώδη ακτινοβολία και τα οποία χρησιμοποιούνται στην αγορά συντήρησης και έκθεσης έργων τέχνης

είναι :

1)Τα Πέρπεξ ΒΕ(Perpex VE).

2)τα Όρογκλάςς Γιου Εφ 3(Oroglass UF3) και

3)Πλεξιγλάς (Plexiglas 201).

 

 

Βαθμίδες φωτισμού (Lux)

 

            Προκειμένου να αποτραπούν τυχόν μελλοντικά προβλήματα που προκαλούνται από το φως, είτε αυτό είναι φυσικό, είτε τεχνητό οι επιστήμονες καθόρισαν διάφορες βαθμίδες έντασης του φωτός οι οποίες είναι γνωστές και ως Lux Επιπλέον, οι βαθμίδες αυτές, καθορίζουν, ακόμα και το χρονικό διάστημα κάτω από το οποίο, τα πολύτιμα αντικείμενα –τα οποία -ανάλογα με την φύση τους -θα πρέπει να εκτίθενται στο φως.(είτε φυσικό είναι αυτό είτε, τεχνητό):D θα πρέπει να εκτίθενται.

Ακολούθως τα αντικείμενα που υπάρχουν  ή σε ιδιωτικές συλλογές ή  εκτίθενται στα μουσεία, (ανάλογα με τον βαθμό ευαισθησίας που παρουσιάζουν στο φως όπως επίσης, στην θερμότητα και στην ακτινοβολία που αυτό εκπέμπει) διακρίνονται σε τρεις βασικές κατηγορίες .Στην 1η κατηγορία, στην οποία εντάσσονται τα αντικείμενα τα οποία είναι υπερευαίσθητα στο φως , στην 2η κατηγορία στην οποία εντάσσονται τα αντικείμενα εκείνα τα οποία είναι αισθητός ευαίσθητα, καθώς επίσης και στην 3η κατηγορία στην οποία εντάσσονται τα αντικείμενα που επηρεάζονται ελάχιστα από το φως. Τώρα στην δική σας περίπτωση, τα τεύχη κόμικ που διαθέτετε είναι υπερευαίσθητα στο φως οπότε θα πρέπει να φωτίζονται με φωτισμό ο οποίος θα πρέπει να έχει ένταση μόνο 50 Lux. Επίσης δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 50 Lux.ανά ώρα καθώς επίσης και τα 150.000 Lux.τον χρόνο.:D

 

 

 

Με άλλα λόγια θα πρέπει να εκτίθενται σε φωτισμό 50 Lux.:)

 

 

Αν διαθέτετε χρόνο να απευθυνθείτε στην ANACO  Λεωφ. Βουλιαγμένης 117 & Κρίτωνος 2, Γλυφάδα 166 74 | Tηλ.: 210 9600 915, Fax: 210 9648 128, grστο τμήμα Μουσειακός εξοπλισμός -Είδη συντήρησης. Το οποίο είναι μοναδικό στην Ελλάδα για την διατήρηση  των συλλογών Εκεί θα πάτε και θα βρείτε ότι το καλύτερο υπάρχει για την προστασία των τευχών σας Ακολούθως από εκεί :;)

 

  • Αγοράστε ένα αντί-όξινο κουτί (Archival Box ) ή κουτιά -αναλόγως τον αριθμό κόμικ που κατέχετε- Αλλά της καλύτερης ποιότητας -Επίσης το συγκεκριμένο κουτί είναι  ελαφρώς αλκαλικό και  αποτρέπει  την εμφάνιση οξέων, τα οποία αποδυναμώνουν την χημική δομή του χάρτινου υλικού καθιστώντας το τελευταίο εύθρυπτο με το πέρασμα των καιρών.
  • Melinex ή Milar φακέλους, για να  τοποθετήσετε μέσα τα τεύχη σας.Πρώτα από όλα, να πάρετε μια βούρτσα με μαλακή τρίχα (για να μην τραυματίσει την ευαίσθητη επιφάνεια των τευχών όπως και το γυαλιστερό εξώφυλλό του .Την οποία θα την βρείτε εκεί.) Έτσι ώστε να απομακρύνετε τυχών σκόνη.
  • Ένα πλαστικό κουτί για να βάλετε μέσα το κουτί αρχειακής φύλαξης το οποίο φυλάει τα τεύχη σας.
  • Σακουλάκια με το ειδικό υλικό  Orange Silica gel  το οποίο  απορροφά υγρασία. Και  όταν απορροφήσει το μέγιστο ποσοστό  υγρασίας που αντέχει, τότε αλλάζει χρώμα προκειμένου εσείς να το αντικαταστήσετε με κάποιο άλλο. ...............................
  • Φυλάξετε το κιβώτιο με τα πολύτιμα κόμικ σας σε κάποιο σκοτεινό μέρος του δωματίου σας. Όμως αν θέλετε να τα διαβάζετε ή να τα εκ θέτετε στην βιβλιοθήκη σας, τότε συστήνεται ο ειδικός φωτισμός. Βεβαίως ,δεν θα βάλετε περίπλοκα  συστήματα φωτισμού που χρησιμοποιούνται στα μουσεία- και τα οποία στοιχίζουν ολόκληρες περιουσίες Αντιθέτως, θα έρθετε σε επαφή με το συγκεκριμένο κατάστημα ή καλύτερα να πάτε απευθείας εκεί ,να συζητήσετε την περίπτωση σας -αρκεί να ζητήσετε λάμπες με καθαρή ακτινοβολία  όπως και τα φίλτρα φωτισμού .

 

Ελπίζω να σας βοήθησα . Και  ποτέ μα ποτέ δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε συμβατά προϊόντα όταν πρόκειται να προστατεύσουμε τις συλλογές μας.Διότι δεν είναι κατάλληλα.:up:

 

[1] Δίοδοι που εκπέμπουν φως είναι: ειδικός φωτισμός ο οποίος είναι εγκατεστημένος σε ειδικές εσοχές στις γωνίες και στις άκρες των ταβανιών ή στους τοίχους.

 

Επεξεργασία από ΤασίαΚούτ
  • Like 1
  • Ευχαριστώ 1

Κοινή χρήση αυτής της καταχώρησης


Σύνδεσμος προς την καταχώρηση
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

×

Σημαντικές πληροφορίες

Χρησιμοποιώντας αυτή τη σελίδα, αποδέχεσαι τις Οροι χρήσης μας.