Μετάβαση στο περιεχόμενο

Ιστορία και ιστορίες [Κουκουλάς Γιάννης, efsyn.gr, 23/07/2016]


ramirez

Προτεινόμενες Καταχωρήσεις


  • Member ID:  2298
  • Group:  Members
  • Topic Count:  1596
  • Content Count:  5019
  • Reputation:   34448
  • Achievement Points:  5027
  • Days Won:  14
  • With Us For:  6159 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  

post-2298-0-64008000-1469392446_thumb.jpg

Δύο ταυτόχρονες εκδόσεις για δυο σημαντικά γεγονότα που απασχόλησαν τις ΗΠΑ

 

Το περιοδικό Previews είναι μια θηριώδης σε μέγεθος έκδοση που παρουσιάζει κάθε μήνα όλα τα κόμικς και τα συναφή προϊόντα (DVD, παιχνίδια, διακοσμητικά, t-shirts κ.λπ.) που πρόκειται να κυκλοφορήσουν στις ΗΠΑ δυο μήνες αργότερα. Έτσι κάθε βιβλιοπώλης μπορεί να κάνει τον προγραμματισμό του και κάθε αναγνώστης τις παραγγελίες του. Ο καθένας, επίσης, μπορεί να πληροφορηθεί έγκαιρα για κάθε νέο προϊόν και να παρακολουθήσει τις τάσεις, τις νέες κυκλοφορίες, τις επανεκδόσεις. Στο «Previews» του Ιουνίου, μια σύμπτωση έκρυβε έναν ακούσιο συμβολισμό που είναι ενδεικτικός για τα αντανακλαστικά των σύγχρονων κόμικς αλλά και τη μεγάλη ευθύνη των δημιουργών τους, τώρα που δεν θεωρούνται πλέον ένα παραλογοτεχνικό προϊόν, ούτε μια ανάξια λόγου και μελέτης έκφανση της υποκουλτούρας αλλά μια τέχνη που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, με ποικίλο περιεχόμενο και ανεξάντλητες δυνατότητες.

 

Με διαφορά μόλις δύο σελίδων, στη στήλη CatBuzz που επιμελείται o Allyn Gibson και παρουσιάζει τους σπουδαιότερους και πιο ξεχωριστούς τίτλους κάθε μήνα, οι αναγνώστες ενημερώνονται για την κυκλοφορία δύο φαινομενικά εντελώς διαφορετικών κόμικς από δύο -εκ των μεγαλύτερων- εκδοτικούς οίκους: το τελευταίο μέρος της τριλογίας «March» (εκδόσεις IDW/Top Shelf) και το πρώτο τεύχος της νέας σειράς «Briggs Land» (εκδόσεις Dark Horse). Το πρώτο είναι γραμμένο από τον εβδομηνταεξάχρονο John Lewis, αντιπρόσωπο των Δημοκρατικών από την Πολιτεία της Τζόρτζια στο αμερικανικό Κογκρέσο και θρυλική φιγούρα των κοινωνικών και πολιτικών κινημάτων για τα δικαιώματα των μειονοτήτων και ιδιαίτερα των Αφροαμερικανών της δεκαετίας του 1960 και βασίζεται εν πολλοίς στις προσωπικές του μνήμες. Στο σενάριο συνεργάστηκε με τον Andrew Aydlin, ενώ τα σχέδια υπογράφει ο Nate Powell.

 

post-2298-0-50778000-1469392443_thumb.jpg

 

Η ιστορία αφορά τα γεγονότα του 1963 με τις μαχητικές διαδηλώσεις εκατοντάδων χιλιάδων Αφροαμερικανών και υποστηρικτών της θέσπισης και κατοχύρωσης των πολιτικών τους δικαιωμάτων που κατέληξαν στη μεγάλη πορεία στην Ουάσινγκτον στις 28 Αυγούστου του ίδιου έτους.

 

post-2298-0-45761500-1469392444_thumb.jpg

 

Το δεύτερο αποτελεί μια μυθοπλασία που βασίζεται όμως σε κάποια πολύ πρόσφατα πραγματικά γεγονότα: στην κατάληψη του εθνικού καταφυγίου Malheur για την άγρια πανίδα στο Όρεγκον από μια ομάδα ακροδεξιών και θρησκόληπτων ένοπλων «πολιτοφυλάκων» που προπαγάνδιζαν την απόσχιση της περιοχής από τις ΗΠΑ και την ανακήρυξη του πάρκου που είχαν καταλάβει σε ανεξάρτητο κράτος. Η κατάληψη, αφού μονοπώλησε το ενδιαφέρον της αμερικανικής κοινής γνώμης για πολλές ημέρες, τέλειωσε με την εισβολή της αστυνομίας, έναν νεκρό καταληψία και συλλήψεις για τους υπόλοιπους.

 

Η σειρά κόμικς των Brian Wood (σενάριο) και Mack Chater (σχέδια) περιγράφει μια αντίστοιχη, αλλά fiction, κατάληψη από το μεγαλύτερο αντικυβερνητικό και αποσχιστικό κίνημα στις ΗΠΑ με επικεφαλής μια γυναίκα, την Grace Briggs. Οι δυο αυτές βαθύτατα πολιτικές ιστορίες, που απασχόλησαν εντονότατα τη δημόσια σφαίρα αν και αναφέρονται σε γεγονότα που απέχουν μεταξύ τους μισό αιώνα, αποδεικνύουν ότι τα κόμικς είναι ικανά να καταπιάνονται με τα μεγαλύτερα και σπουδαιότερα κοινωνικά ζητήματα και να αποδίδουν λεπτές αποχρώσεις της πραγματικότητας με δεξιοτεχνία, σαφήνεια και ιστορική ακρίβεια αλλά και να δημιουργούν ευφυείς μυθοπλασίες που εδράζονται στην πραγματικότητα. Αποδεικνύεται ωστόσο και κάτι ακόμα: ότι δεν είναι απαραίτητη η τήρηση μιας ιστορικής απόστασης από το γεγονός ώστε αυτό να προσαρμοστεί σε μυθοπλασία και να παρουσιαστεί στο κοινό.

 

post-2298-0-13936000-1469392440_thumb.jpg

 

Η εμπειρία στην πλειονότητα των περιπτώσεων δείχνει ότι τα αντανακλαστικά των κόμικς δεν ήταν πάντα τόσο άμεσα ή η θεματολογία καθόριζε σε μεγάλο βαθμό το αν θα υπήρχαν τέτοια αντανακλαστικά. Τα υπερηρωικά κόμικς κατά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο επέδειξαν αξιοζήλευτη ταχύτητα ως προς τη διαχείριση των κοσμοϊστορικών γεγονότων και την εμπορική αλλά και πολιτική τους εκμετάλλευση συμβάλλοντας με τον τρόπο τους στην ενημέρωση και στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Οι υπερήρωες, με προεξάρχοντες τους Captain America, Superman, Batman, Captain Marvel και Wonder Woman αντιτάχθηκαν σθεναρά και κατατρόπωσαν τις δυνάμεις του Άξονα πριν ακόμη οι ΗΠΑ εισέλθουν στον πόλεμο.

 

Δεν συνέβη το ίδιο με τα mainstream κόμικς στον πόλεμο του Βιετνάμ ούτε κατά τη διάρκεια των μαχητικών διαδηλώσεων και των μαζικών διαμαρτυριών των πολιτικών και κοινωνικών κινημάτων της δεκαετίας του 1960. Τότε, μόνο τα «περιθωριακά» underground κόμικς κράτησαν ψηλά τη σημαία της επαφής με την επικαιρότητα. Αυτή όμως η πολιτική τους «στράτευση» στο πλευρό των κινημάτων έβαλε τους σπόρους για τη διεύρυνση της θεματολογίας και συνεκδοχικά του αναγνωστικού κοινού στο οποίο απευθύνονταν τα κόμικς. Τα αντανακλαστικά των δημιουργών κόμικς αλλά και των εταιρειών κατά τις τελευταίες δεκαετίες είναι ιδιαίτερα οξυμένα. Τα γεγονότα του 1963 χρειάστηκαν 53 χρόνια για να μεταφερθούν σε κόμικς μέσω του «March». Αντιθέτως, τα γεγονότα στο Ορεγκον χρειάστηκαν μόλις λίγους μήνες για να ενσωματωθούν, έστω και τροποποιημένα, στο «Briggs Land».

 

post-2298-0-49511500-1469392448_thumb.jpg

 

Παρομοίως, οι δραματικές καταστάσεις που βιώνουν οι πρόσφυγες από εμπόλεμες ζώνες και οι οικονομικοί μετανάστες μεταφέρθηκαν σε δεκάδες κόμικς εντός ολίγων μηνών ή ετών. Η σφοδρότητα των σύγχρονων γεγονότων επιταχύνει τους ρυθμούς με τους οποίους η τέχνη προσπαθεί να τα αντανακλάσει με άμεσο τρόπο. Και όσο πιο κοντινό, χρονικά, το γεγονός, με δεδομένη και την υπερπληροφόρηση από τα ηλεκτρονικά μέσα, τόσο μεγαλύτερες είναι οι ελευθερίες του καλλιτέχνη (π.χ. «Briggs Land») να το προσαρμόσει στη γλώσσα του και να το αποδώσει ιδιοσυγκρασιακά, χωρίς να παραμένει προσκολλημένος σε μια, ούτως ή άλλως, ανέφικτη «πιστότητα».

 

Παράλληλα, όσο πιο μακρινό το γεγονός (π.χ. «March»), τόσο περισσότερο φιλτραρισμένο από την πάροδο του χρόνου και τόσο μεγαλύτερη η ανάγκη για ιστορική ακρίβεια. Και τα δυο, ενταγμένα στο πλαίσιο της τεκμηρίωσης και του ντοκουμέντου με έντεχνο τρόπο, αποτελούν ταυτόχρονες τάσεις των σύγχρονων κόμικς. Των ρεαλιστικών κόμικς, με άλλα λόγια, που πηγάζουν από την ίδια την πραγματικότητα για να την κάνουν καλύτερη.

 

 

 

 

Και το σχετικό link...

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους


  • Member ID:  29811
  • Group:  Members
  • Topic Count:  99
  • Content Count:  2130
  • Reputation:   23351
  • Achievement Points:  2130
  • Days Won:  6
  • With Us For:  3748 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  

Να ενα αρθρο του αξιζει την προσοχη...

 

Βεβαια θα ηταν καλυτερα να ειχε κυκλοφορήσει το briggs land ετσι ωστε να υπαρχει ξεκαθαρη αποψη και για το κομικ

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Απάντηση σε αυτό το θέμα ...

×   Έχετε επικολλήσει περιεχόμενο με μορφοποίηση.   Κατάργηση μορφοποίησης

  Επιτρέπονται μόνο 75 emoticons maximum.

×   Ο σύνδεσμός σας έχει ενσωματωθεί αυτόματα.   Εμφάνιση ως σύνδεσμος

×   Το προηγούμενο περιεχόμενό σας έχει αποκατασταθεί.   Διαγραφή εκδότη

×   Δεν μπορείτε να επικολλήσετε εικόνες απευθείας. Ανεβάστε ή εισάγετε εικόνες από URL

×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Χρησιμοποιώντας αυτή τη σελίδα, αποδέχεστε τις Όρους χρήσης μας.