Μετάβαση στο περιεχόμενο

Το Μετέωρο Βήμα του Ανθρωπισμού [Κουκουλάς Γιάννης, efsyn.gr, 06/03/2016]


leonidio

Προτεινόμενες Καταχωρήσεις


  • Member ID:  12189
  • Group:  Veterans
  • Topic Count:  848
  • Content Count:  3050
  • Reputation:   41670
  • Achievement Points:  3061
  • Days Won:  28
  • With Us For:  5136 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  
  • Age:  51

Το Μετέωρο Βήμα του Ανθρωπισμού

 

kalaitzis_2.jpg

Σκίτσο του Γιάννη Καλαϊτζή

 

Συντάκτης:Γιάννης Κουκουλάς

 

Ενα σκίτσο δεν μπορεί να γκρεμίσει τους φράχτες. Μπορεί όμως να εκθέσει συμπεριφορές, να σατιρίσει την υποκρισία. Να δώσει φωνή σε όσους δεν ακούγονται. Να προβάλει τον ανθρωπισμό ως αντίδοτο στον κυνισμό και τη βαρβαρότητα. Είκοσι οκτώ (28) Ελληνες σκιτσογράφοι, με την ευθύνη της Λέσχης Ελλήνων Γελοιογράφων και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου παρουσιάζουν τα έργα τους με θέμα τούς πρόσφυγες και με την τέχνη τους στέκονται αλληλέγγυοι στους ανθρώπους που αναζητούν ένα ασφαλές μέρος για να ζήσουν.

 

soloup_2.jpg

Σκίτσο του Soloup 

 

Οι σκιτσογράφοι, οι γελοιογράφοι, οι εικονογράφοι ακολουθούν συνήθως την πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα. Με τα σκίτσα τους σχολιάζουν την επικαιρότητα στην οποία βρίσκονται πάντα αμέτρητα διαθέσιμα θέματα για σάτιρα.

 

Το κυρίαρχο θέμα των τελευταίων μηνών, ωστόσο, δεν προσφέρεται για γέλια. Κι αυτό γιατί αφορά ανθρώπους που αναγκάζονται να κουβαλήσουν με τα χέρια ελάχιστα από τα υπάρχοντά τους, να πάρουν αγκαλιά τα παιδιά τους και να ταξιδέψουν χιλιάδες χιλιόμετρα για να μην πεθάνουν. Και σαν να μην έφτανε αυτό, να τους αντιμετωπίζουν οι «πολιτισμένοι» Ευρωπαίοι ως «ροές», ως «αριθμούς», ως απειλές για την εύθραυστη «ευδαιμονία» της Δύσης. Αυτός είναι και ο λόγος που οι διοργανωτές απέφυγαν τον όρο «γελοιογραφίες» δίπλα στον εύστοχο τίτλο «Το Μετέωρο Βήμα».

 

maragos.jpg

Σκίτσο του Πάνου Μαραγκού

 

Οπως τονίζει στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος της Λέσχης Ελλήνων Γελοιογράφων, Πάνος Μαραγκός: «Ο όρος “γελοιογραφία” στις μέρες μας είναι αδόκιμος. Πολύ περισσότερο, δεν ανταποκρίνεται στη θεματολογία και το περιεχόμενο της συγκεκριμένης έκθεσης που αφορά το προσφυγικό. Ενα ζήτημα που πονάει, αναφέρεται στη δυστυχία ανθρώπων που από τη μια μέρα στην άλλη βρέθηκαν στο μάτι του κυκλώνα. Για τον λόγο αυτόν, τιτλοφορείται “έκθεση σκίτσων για το προσφυγικό”». Ποια επίδραση, όμως, μπορούν να έχουν τα σκίτσα στη συμπεριφορά των Ελλήνων; Πρέπει να χαϊδεύουν αυτιά ή να ενοχλούν; «Πιστεύω ότι ένα “επιτυχημένο” σκίτσο με τη δύναμη της εικόνας και την πυκνότητα του νοήματος μπορεί να ευαισθητοποιήσει. Ο στόχος της έκθεσης είναι διπλός, από τη μια να περάσει το δικό μας μήνυμα σε μία Ευρώπη που συνεχώς μετατοπίζεται σε ακραίες θέσεις, κάνοντας τα θεμέλια του ευρωπαϊκού πολιτισμού να τρίζουν, και από την άλλη, να υποκλιθεί στον ανθρωπισμό και την αλληλεγγύη των απλών ανθρώπων» τονίζει ο Πάνος Μαραγκός.

 

zervos_0.jpg

Σκίτσο του Πέτρου Ζερβού

 

Ανάμεσα στα 116 έργα των 28 σκιτσογράφων, ξεχωρίζουν πολλά που έχουν κεντρική τους εικόνα το άψυχο κορμί του μικρού Αϊλάν, του τρίχρονου παιδιού που πνίγηκε στο Αιγαίο σοκάροντας την επαναπαυμένη Ευρώπη. «Το σοκ δεν είναι αυτοσκοπός της γελοιογραφίας για να περάσει το μήνυμά της, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί όταν τα γεγονότα είναι εκ των πραγμάτων σοκαρίστηκα, όπως στην περίπτωση του Αϊλάν! Το θέμα είναι πώς χειρίζεται ο σκιτσογράφος ένα τέτοιο θέμα χωρίς να το ευτελίζει» επισημαίνει ο Πάνος Μαραγκός.

 

Οι συμμετέχοντες Ελληνες σκιτσογράφοι, φυσικά, δεν ευτέλισαν το θέμα. Αντιθέτως, με την καλλιτεχνική τους ματιά και την ευαισθησία με την οποία το προσέγγισαν βοηθούν με τα μέσα τους ώστε να σταματήσει το Αιγαίο να γίνεται υγρός τάφος για παιδιά και μεγάλους. Η Ευρώπη των –τάχα– ανοιχτών συνόρων είναι το αντικείμενο του χλευασμού τους και όχι ο μικρός Αϊλάν.

 

anastasiou-ioannou.jpg

Σκίτσα των Τάσου Αναστασίου (αριστερά) και Γιάννη Ιωάννου (δεξιά)

 

Οπως αναφέρει, μάλιστα, η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων στο προλογικό σημείωμα για τον κατάλογο της έκθεσης: «Τα σκίτσα ίσως μπορούν να μιλήσουν στη θέση αυτών που δεν πρόλαβαν… Γι’ αυτό οι σκιτσογράφοι επιμένουν να δείχνουν και να αναδεικνύουν σε πολλές περιπτώσεις με ελάχιστες λέξεις ή και χωρίς λόγια την κατάσταση αυτή. Σχεδιάζουν με πυκνότητα την οργή, την πίκρα, την υποκρισία, την ενοχή αλλά και την αλληλεγγύη των απλών ανθρώπων και συνεργάζονται με την Περιφέρεια και κάθε οργανισμό που μπορεί να βοηθήσει, ώστε η κραυγή των προσφύγων να ταξιδέψει παντού. Οπου υπάρχουν άνθρωποι. Ανθρωποι που δοκιμάζονται, άνθρωποι που προβληματίζονται. Ανθρωποι που μετρούν στην Ιστορία…»

 

Τέτοιοι άνθρωποι υπάρχουν πολλοί στη χώρα μας που αφιλοκερδώς και ακάματα προσπαθούν να βοηθήσουν τους πρόσφυγες. Σε αυτούς αναφέρεται ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκου, στον χαιρετισμό του: «…Σ’ αυτή τη γωνιά της Ευρώπης, τα νησιά του Αιγαίου, τα νησιά των λιγοστών ανθρώπων και της μεγάλης αγκαλιάς, γίνονται σύμβολο των ευρωπαϊκών και ανθρωπιστικών αξιών. Οι νησιώτες δεν σώζουν μόνο ζωές. Διασώζουν και τις αξίες πάνω στις οποίες δομήθηκε ο σύγχρονος πολιτισμός. Διασώζουν τα ιδεώδη που έχτισαν την Ενωμένη Ευρώπη, την Ευρώπη του Ανθρωπισμού. Αυτό το πανανθρώπινο, οικουμενικό μήνυμα που στέλνουν τα νησιά του Αιγαίου, δεν θα μπορούσε να εκφραστεί σε όλες του τις πτυχές και εκφάνσεις, παρά μόνο μέσα από την παγκόσμια γλώσσα του σκίτσου. Είναι η μόνη γλώσσα, από τη φύση της ανατρεπτική, που μπορεί να στείλει το μήνυμα τόσο δυνατά και καθαρά, μέσα στην τραγικότητα και ταυτόχρονα, μέσα στη μεγαλοσύνη του…»

 

derveniotis.jpg

Σκίτσο του Σπύρου Δερβενιώτη 

 

Η έκθεση είναι αφιερωμένη στον Γιάννη Καλαϊτζή που πριν από λίγες ημέρες έφυγε από κοντά μας, αφήνοντας φτωχότερη τη μάχιμη και ασυμβίβαστη ελληνική γελοιογραφία. Ο κατάλογος της έκθεσης φιλοξενεί στο εξώφυλλό του το συγκλονιστικό σκίτσο του Καλαϊτζή με όλα τα πλάσματα, ανθρώπους και ζώα, της Guernica του Πικάσο να θαλασσοπνίγονται πάνω σε ένα φουσκωτό. «Ο Γιάννης Καλαϊτζής υπήρξε από τους αναμορφωτές και άνοιξε νέους δρόμους στη σύγχρονη Ελληνική Γελοιογραφία. Η ποιότητα της δουλειάς του, η πολιτική και κοινωνική διορατικότητά του, η εκφραστική του δεινότητα και γενικά η ποιότητα του έργου του, ανέβασαν πολύ ψηλά τον πήχη, για εμάς τους νεότερους του είδους. Ελάχιστο χρέος μας ήταν να αφιερώσουμε στη μνήμη του αυτήν την έκθεση» εξηγεί ο Πάνος Μαραγκός. Στα εγκαίνια της έκθεσης που θα πραγματοποιηθούν τη Δευτέρα 7 Μαρτίου στο Νεστορίδειο, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Δήμου Ροδίων στις 18.30 θα παραστεί και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, ενώ στη συνέχεια η έκθεση θα ταξιδέψει σε πολλά ελληνικά νησιά, στην Αθήνα και θα καταλήξει στο κέντρο της Ευρώπης, στις Βρυξέλλες.

 

kountouris_5.jpg

Σκίτσο του Μιχάλη Κουντούρη 

 

Συμμετοχές

 

Καλαϊτζής Γιάννης, Αναστασίου Τάσος, Βλάχος Κώστας, Γεωργοπάλης Δημήτρης, Γρηγοριάδης Κώστας, Δερβενιώτης Σπύρος, Dranis, Ζάχαρης Πάνος, Ζερβός Πέτρος, Ιωάννου Γιάννης, Κουντούρης Μιχάλης, Κυριακόπουλος Γιάννης (ΚΥΡ), Μακρής Ηλίας, Μαραγκός Πάνος, Μήλας Παναγιώτης, Μητρόπουλος Βασίλης (BAS), Μητρόπουλος Κώστας, Μητσομπόνος Παναγιώτης, Ξένου Εφη, Παπαγεωργίου Βασίλης, Παυλίδης Βαγγέλης, Πετρουλάκης Ανδρέας, Ρουγγέρης Κωνσταντίνος, Soloup, Στάθης (Σταυρόπουλος), Τζαμπούρα Μαρία, Χαντζόπουλος Δημήτρης, Χερουβείμ Βαγγέλης.

 

zacharis.jpg

Σκίτσο του Πάνου Ζάχαρη

 

Πηγή

 

Παρουσίαση της εκδήλωσης

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Απάντηση σε αυτό το θέμα ...

×   Έχετε επικολλήσει περιεχόμενο με μορφοποίηση.   Κατάργηση μορφοποίησης

  Επιτρέπονται μόνο 75 emoticons maximum.

×   Ο σύνδεσμός σας έχει ενσωματωθεί αυτόματα.   Εμφάνιση ως σύνδεσμος

×   Το προηγούμενο περιεχόμενό σας έχει αποκατασταθεί.   Διαγραφή εκδότη

×   Δεν μπορείτε να επικολλήσετε εικόνες απευθείας. Ανεβάστε ή εισάγετε εικόνες από URL

×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Χρησιμοποιώντας αυτή τη σελίδα, αποδέχεστε τις Όρους χρήσης μας.