Jump to content
Sign in to follow this  
magus32

Κάτι σαν σκηνοθεσία

Recommended Posts

Γεια σας, η ερώτηση μου σαν άπειρος σεναριογράφος κομιξς είναι η εξής: Όταν σε κάποιο πάνελ (παράθυρο, καρέ, σκηνή κτλ) εκτός από την περιγραφή που δίνεις, είναι υποχρεωτικό και ανεξάρτητα αν ναι ή όχι, να περιγράφεις και από ποια οπτική γωνιά θα φαίνεται η σκηνή που σκέφτεσαι; π.χ. η κάμερα να δείχνει από πάνω αριστερά ή ευρέως ή κάτω αριστερά και το στήσιμο των χαρακτήρων, του τοπίου ή οτιδήποτε άλλο;

 

Αυτά για τώρα αν θέλετε ρωτήστε με για να προσπαθήσω να μάθω και να καταλάβετε και εσείς.

Ευχαριστώ πολύ. 

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Νομίζω ότι γενικά ο σχεδιαστής ζητάει από τον σεναριογράφο να του δίνει τις γωνίες λήψης. Θεωρητικά δεν είναι πάντα απαραίτητο, αλλά όταν πχ θες να κάνεις ένα κοντινό στο πρόσωπο του χαρακτήρα ή αν θες να δείξεις ένα ψηλό κτίριο από χαμηλά, πρέπει να το αναφέρεις, ώστε να δημιουργηθεί η κατάλληλη αίσθηση στον αναγνώστη. :)

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Νομίζω ότι γενικά ο σχεδιαστής ζητάει από τον σεναριογράφο να του δίνει τις γωνίες λήψης. Θεωρητικά δεν είναι πάντα απαραίτητο, αλλά όταν πχ θες να κάνεις ένα κοντινό στο πρόσωπο του χαρακτήρα ή αν θες να δείξεις ένα ψηλό κτίριο από χαμηλά, πρέπει να το αναφέρεις, ώστε να δημιουργηθεί η κατάλληλη αίσθηση στον αναγνώστη. :)

 

Σε ευχαριστώ για την απάντηση σου και για το ενδιαφέρον. Θα μπορούσες λίγο να το αναπτύξουμε αυτό που λες ξεκινώντας με την ερώτηση, πως ακριβώς το περιγράφεις, τι περιγραφές χρειάζεται σε τέτοιου είδους και πως τις συντάσσω στο κείμενο ;

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Καταρχάς να έχεις κατά νου ότι το κείμενο που θα δώσεις στον σχεδιαστή δεν είναι λογοτεχνία. Περιγράφεις κάτι ξερά σχεδόν, αρκεί να δώσεις στον σχεδιαστή αυτό που έχεις στο μυαλό σου. Από κει και πέρα, νομίζω ότι ο καθένας εκφράζεται λίγο διαφορετικά. Όσο για τους όρους, εγώ χρησιμοποιώ γενικά λέξεις κι εκφράσεις που είδα σε έγγραφα ξένων δημιουργών (π.χ. έχω σενάρια των Alan Moore, Brian K. Vaughan). Αν ψάξεις στο ίντερνετ, εύκολα βρίσκεις πολλά τέτοια. Τα διαβάζεις και διαμορφώνεις το δικό σου "στυλ".

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Κάποιες φορές μπορεί να χρειαστεί να βάλεις κάποιες "σκηνοθετικές" πληροφορίες, αλλά δεν χρειάζεται τρελή ανάλυση.

 

Ένα παράδειγμα από ένα σενάριο του Κιούμπρικ που τελικά δεν έγινε ταινία:

 

INSERT

 

A close shot of Napoleon's hand, writing on his official

stationary which has printed, under a large illustration

symbolizing liberty and equality, "Headquarters of the

Commander in Chief, Army of Italy."

 

Σε αυτή την περίπτωση, και η γωνία λήψης, και το χαρτί περιγράφονται με μια σχετική λεπτομέρεια. 

 

Πάμε ένα άλλο παράδειγμα:

 

INT. TENT - NIGHT

 

Napoleon lying awake in the early hours of the morning, in

his camp bed.

 

EXT. JOSEPHINE'S GARDEN - NIGHT

Moonlight. Josephine and Charles walk slowly in the

garden. They stop. She is still. He touches his lips to

her shoulders and neck. She slowly turns, looks into his

eyes and kisses him, long and languorously.

 

EXT. CAMPFIRE - DAY

 

Napoleon standing at a camp fire in the rain, staring

vacantly into the flames.

 

https://docs.google.com/file/d/0B9DS_zk2FintNmFkZjM3ODUtMzY0ZS00Mzg0LWFhMzUtYWRjZjU1YjUwMTEx/edit?hl=en

 

Εδώ το περιβάλλον δεν περιγράφεται τόσο συγκεκριμένα, και οι κινήσεις των χαρακτήρων στον κήπο είναι πιο λεπτομερείς απ'οτι το "στήσιμο" του Ναπολέοντα στο στρατόπεδο. 

 

Σε όλες απ'τις παραπάνω περιπτώσεις, όμως, μπορείς να σχηματίσεις μια εικόνα στο νου σου για το πως εξελίσσεται η σκηνή. Ούτε λείπουν οι απαραίτητες πληροφορίες, ούτε έχεις πήξει σε τεχνικές λεπτομέρειες. 

 

Για συγκεκριμένο format για κόμικ, μπορείς να δεις τον οδηγό της Dark Horse. 

Αυτό το βίντεο (απ'το 09:22 και μετά) περιγράφει το φορμάτ "Master Scene Script" που χρησιμοποιείται στον κινηματογράφο. 

 

Ελπίζω να καταφέραμε να σε βοηθήσουμε κάπως. :)

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Όντως βοηθήσατε πάρα πολύ. Το SFX τι ακριβώς είναι ; λέει για sound αλλά δεν καταλαβαίνω πως και ποια η έννοια του στο κομιξ;

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sound Effects.

 

πχ "ΚΑΜΠΟΥΜ!" 

 

:boom:

 

:D

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Τα παρακάτω μπορείτε να μου εξηγήσετε; 

 

  1. CHARACTER (OP):
  2. CHARACTER: [comment]
  3. OTHER CHARACTER: [response]
  4. CHARACTER: [counter-response]
  5. CAP/CHARACTER
  6. NEW CHARACTER:

Ευχαριστώ πολύ

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

CHARACTER (OP):

Characters speaking from off-panel are indicated this way.

Off-panel, δηλαδή ο χαρακτήρας δεν εμφανίζεται στο καρέ.

 

CAP/CHARACTER

“-- a caption can be used to carry over dialogue from a previous scene to a new

setting by placing the speech in quotation marks.”

Ένας διάλογος που ήταν προηγουμένως σε συννεφάκι ολοκληρώνεται σε λεζάντα.

  • CHARACTER: [comment]
  • OTHER CHARACTER: [response]
  • CHARACTER: [counter-response]
Απλά περιγράφει την χρήση του double dash (--)

 

NEW CHARACTER:

Ούτε εδώ λέει κάτι το ιδιαίτερο. Περιγράφει την χρήση του underline και των τριών τελιτσών (...).

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μια γενική ανακεφαλαίωση και μερικές προσθήκες σε αυτά που έγραψαν τα παιδιά.

 

1) Όταν γράφεις σενάριο, δεν κάνεις λογοτεχνία. Περιγράφεις γεγονότα και καταστάσεις, συμβάντα και κινήσεις ,χωρίς δημιουργικό οίστρο ή ποιητικές εξάρσεις. 

 

ΠΧ ΛΑΘΟΥΣ : Ο ιδρώτας κυλάει στο πρόσωπό του, σαν μεγάλες σταγόνες αίμα, το μυαλό του έχει εγκλωβιστεί σε ένα τέλμα άγχους και αγωνίας.

 

ΠΧ ΣΩΣΤΟΥ : Βλέπουμε το πρόσωπό του. Είναι πολύ ιδρωμένος και πρέπει να φαίνεται με κάποιο τρόπο ότι έχει άγχος.

 

Το πρώτο είναι λάθος, διότι δεν θα διαβάσει κανένας πλην του σκιτσογράφου τις δημιουργικές περιγραφές σου. Επίσης είναι λάθος, διότι περιγράφεις μια διανοητική κατάσταση, που εκ των πραγμάτων θέλει τρομερή μαστοριά για να αποδοθεί στο χαρτί. Το δεύτερο είναι σωστό, γιατί περιγράφεις απλά τι βλέπουμε και δίνεις κιόλας στον artist να καταλάβει τι ακριβώς πας να βγάλεις προς τα έξω.

 

2)Δεν υπάρχει ακριβής κανόνας που να λέει πόσο πρέπει να περιγράψεις μια κατάσταση, ένα συμβάν ή ένα πλάνο. Αυτό εξαρτάται από το πόσο λεπτομερής θέλεις να γίνεις εσύ και από το πόσο εμπιστεύεσαι τον artist σου.

 

ΠΧ 1 : Πάνελ 5 - Widescreen panel: Βλέπουμε προφίλ το πρόσωπό του. Ιδρώτας κυλάει στο μέτωπό του. Τα μαλλιά πάνω από το αυτί, είναι μούσκεμα. Μια σταγόνα ιδρώτα κυλάει πάνω στο μάγουλό του. Τα μάτια του είναι μισόκλειστα, λόγω του έντονου φωτός. τα χείλη του είναι ξερά και σκασμένα. Έχει απεριποίητα γένια δύο ημερών και οι φλέβες πετάγονται έντονα στα ζυγωματικά του.

 

ΠΧ 2 : Πάνελ 5 : Βλέπουμε το πρόσωπό του. Είναι ιδρωμένος και κουρασμένος.

 

Και οι δύο τρόποι είναι σωστοί. Ο πρώτος είναι λεπτομερέστατος και αφήνει λίγη ευχέρεια για πειραματισμούς στον artist, ό δεύτερος είναι απολύτως περιληπτικός , αναφέρει μόνο τα εντελώς απαραίτητα, αφήνοντας τεράστιο εύρος για πειραματισμούς και δοκιμές.

 

3) Υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί τρόποι για να μορφοποιήσεις ένα σενάριο.

 

Άλλοι περιγράφουν περίπου τι συμβαίνει στην ιστορία και αφήνουν τον artist να κάνει τα υπόλοιπα. Αφού ο artist τελειώσει με τα σχέδια, προσθέτουν διαλόγους και επεξηγήσεις. Αυτός είναι ο λεγόμενος marvel way. Εφαρμοζόταν παλιά και σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις και σήμερα. Προϋποθέτει τεράστια εμπιστοσύνη στις δυνατότητες του artist και στην χημεία που υπάρχει μεταξύ αυτού και του writer.

 

Άλλοι -που είναι πλέον και το πιο συνηθισμένο- περιγράφουν ακριβώς τι γίνεται στην κάθε σελίδα.Το πόσο περιγράφουν ή για το μήκος ή το μέγεθος των πάνελ κοίτα αυτά που έγραψα στο 2). 

 

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

Σελίδα 43 - 4 πάνελ

 

Πάνελ 1 - Μακρόστενο widescreen πάνελ :  Βλέπουμε ένα άνθρωπο να βαδίζει στην έρημο.

 

Πάνελ 2: Τώρα τον βλέπουμε από πιο κοντά, απ την μέση και πάνω.

 

Πάνελ 3 : Τώρα τον βλέπουμε απ' το στήθος και πάνω.

 

Πάνελ 4 : Βλέπουμε το πρόσωπό του. Είναι ιδρωμένος και κουρασμένος.

 

ΤΕΛΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

 

Το ποιόν τρόπο θα χρησιμοποιήσεις και τι ταιριάζει, είναι καθαρά θέμα δικό σου και του artist σου. Έχω δουλέψει με ανθρώπους που προτιμούν το "marvel way" και με ανθρώπους που τα θέλουν με το νι και με το σίγμα. Φυσικά μπορείς να κάνεις κάτι το ενδιάμεσο, δεν υπάρχουν σωστά ή λάθη.

 

4) Έχε υπόψιν σου το μέσο για το οποίο γράφεις. Αλλιώς είναι το γράψιμο για κόμικ, αλλιώς για κινηματογράφο, αλλιώς για τηλεόραση, αλλιώς για θέατρο κλπ.

 

Κάθε μέσο έχει τις δικές του παραξενιές και ιδιορρυθμίες. Μάθε για το κάθε ένα, προτού γράψεις.

 

 

Αυτά σε πολύ γενικές γραμμές. Για περισσότερα, ρώτα συγκεκριμένα και θα σου απαντήσουμε.

 

 

Full Disclosure : Το ψευδώνυμο με το οποίο γράφω είναι "Γεράσιμος Χριστοφόρου". Έχω γράψει για την τηλεόραση, τον κινηματογράφο καθώς και για τα κόμικ. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε διαδικασία μοντάζ η πρώτη μικρού μήκους ταινία για την οποία υπογράφω το σενάριο.

 

  • Like 10

Share this post


Link to post
Share on other sites

what?? zade τι καθεσαι,δωσε λινκζ στο λαο!!  :blob3:  :spidey_yeah_that:

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Όταν γράφεις σενάριο, δεν κάνεις λογοτεχνία. Περιγράφεις γεγονότα και καταστάσεις, συμβάντα και κινήσεις ,χωρίς δημιουργικό οίστρο ή ποιητικές εξάρσεις.

 

ΠΧ ΛΑΘΟΥΣ : Ο ιδρώτας κυλάει στο πρόσωπό του, σαν μεγάλες σταγόνες αίμα, το μυαλό του έχει εγκλωβιστεί σε ένα τέλμα άγχους και αγωνίας.

 

ΠΧ ΣΩΣΤΟΥ : Βλέπουμε το πρόσωπό του. Είναι πολύ ιδρωμένος και πρέπει να φαίνεται με κάποιο τρόπο ότι έχει άγχος.

 

Το πρώτο είναι λάθος, διότι δεν θα διαβάσει κανένας πλην του σκιτσογράφου τις δημιουργικές περιγραφές σου. Επίσης είναι λάθος, διότι περιγράφεις μια διανοητική κατάσταση, που εκ των πραγμάτων θέλει τρομερή μαστοριά για να αποδοθεί στο χαρτί. Το δεύτερο είναι σωστό, γιατί περιγράφεις απλά τι βλέπουμε και δίνεις κιόλας στον artist να καταλάβει τι ακριβώς πας να βγάλεις προς τα έξω.

 

Σε αυτό παράδειγμα έδωσες πάρα πολλές λεπτομέρειες που δεν αξίζουν να αναφερθούν και είναι και κουραστικές σωστά;  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Σε αυτό παράδειγμα έδωσες πάρα πολλές λεπτομέρειες που δεν αξίζουν να αναφερθούν και είναι και κουραστικές σωστά;  

Όχι. Είναι λάθος γιατί προσπαθεί να γίνει λογοτεχνικό ενώ δεν πρέπει. Εκεί που αναφέρω «το μυαλό του έχει εγκλωβιστεί σε ένα τέλμα άγχους και αγωνίας» χρησιμοποιώ εντελώς λογοτεχνικές περιγραφές, ενώ δεν μας νοιάζει αυτό. Μας νοιάζει τι βλέπουμε, όχι αν εγώ εκείνη την ώρα που το σκεφτόμουν ένιωσα ποιητής και θέλησα να εκφραστώ περισσότερο εξεζητημένα. Το βασικό πρόβλημα του παραδείγματος είναι ότι δεν εκφράζομαι "πεζά" όπως κάνω στο αμέσως επόμενο που είναι και σωστό. Τελικά ο θεατής θα δει το σκίτσο του artist και όχι το σενάριο το δικό μου, οπότε δεν με νοιάζει ούτε και πρέπει να με νοιάζει αν αποδίδω ορθά τα Ελληνικά ή έχουν και κάποια αισθητική αξία. Με νοιάζει απλά να κάνουν την δουλειά τους.

 

Σου είπα, το πόσες λέπτομέρεις θα δώσεις, είναι δικό σου θέμα και δεν υπάρχει σωστό και λάθος. Το θέμα είναι πως θα δώσεις (αν δώσεις) τις λεπτομέρειες

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Παιδιά θα ήθελα να μου πείτε την γνώμη σας, πάνω στην περιγραφή που προσπαθώ να δώσω. Είναι ασκήσεις για πρακτική που βρήκα στο νετ και θα ήθελα να ακούσω τις γνώμες σας.

 

ΘΈΜΑ «Dinosaurs Flock To The Field»

 

Είναι ημέρα. Η κάμερα είναι σταθερή και δείχνει ευθεία ένα μέρος της πεδιάδας. Ξαφνικά ένα γιγάντιο πόδι δεινόσαυρου γεμίζει την εικόνα και ένας ήχος, από τον κραδασμό που προκαλεί το πόδι του δεινοσαύρου από το πάτημα του, ακούγετε, ενώ συνεχίζεται από την ίδια κάμερα να δείχνει με τον ίδιο τρόπο και τα υπόλοιπα πόδια των δεινοσαύρων. Το επόμενο πλάνο είναι από ψηλότερα δείχνοντας το κοπάδι των δεινοσαύρων να τρέχουν και έρχονται προς την κατεύθυνση της κάμερας.

 

 

Υ.Γ. Επειδή δεν είμαι και εξπέρ στα αγγλικά αυτό κατάλαβα εγώ.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Παιδιά βρήκα αυτήν την άσκηση

 

The imagination project

 

I find newspaper headlines useful in many ways — from story suggestions, to plot twists, to revision work.

They’re also grand for strengthening the imagination.

I list five unrelated headlines below. Choose the one that catches your attention first.

Don’t think too hard in making your decision; the first choice is usually the instinctual favorite and the place to start.

After you’ve settled on a headline, let your imagination twist it into one solid image.

Who or what is in the image, where are they, and what might be going on?

 

ü “A Pardon For Walter Burnett”

ü “Dinosaurs Flock To the Field”

ü “Ice Cream Social Gets the Cold Shoulder”

ü “Ten Saved, Three Still Out There”

ü “Diamonds Missing From Local Ballpark”

 

 

Created an image? Great. Now imagine an audience in a darkened theater. You’re about to show them this image.

How will you do it? Concoct at least three versions of this moment, bearing in mind the elements of style: color, texture,

the order of details and the pace between them, light and shadows, and the proximity to the subject. Record each version and compare.

Which one do you like best? Though predominantly a project for your imagination, you may also discover

something about your writing voice in the process.

 

 

και έκανα μια προσπάθεια (παρακάτω) και θα ήθελα τις γνώμες σας,

 

Quote

ΘΈΜΑ «Dinosaurs Flock To The Field»

 

Είναι ημέρα. Η κάμερα είναι σταθερή και δείχνει ευθεία ένα μέρος της πεδιάδας. Ξαφνικά ένα γιγάντιο πόδι δεινόσαυρου γεμίζει την εικόνα και ένας ήχος, από τον κραδασμό που προκαλεί το πόδι του

δεινοσαύρου από το πάτημα του, ακούγετε, ενώ συνεχίζεται από την ίδια κάμερα να δείχνει με τον ίδιο τρόπο και τα υπόλοιπα πόδια των δεινοσαύρων. Το επόμενο πλάνο είναι από ψηλότερα δείχνοντας

το κοπάδι των δεινοσαύρων να τρέχουν και έρχονται προς την κατεύθυνση της κάμερας.

 

 

Ευχαριστώ πολύ

 

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aπ'οτι καταλαβαίνω απ'την πηγή σου (το κεφάλαιο που περιέχει την άσκηση ονομάζεται "Identifying your Writing Voice"), το νόημα της άσκησης είναι περισσότερο το να ανακαλύψεις το στύλ σου παρά να βελτιώσεις το prose (πεζό λόγο; ) σου. Γι'αυτό και σου ζητάει να την κάνεις 3 φορές, με διαφορετικούς τρόπους και να επιλέξεις ποιόν προτιμάς.

 

Μπορείς να δοκιμάσεις την άσκηση με τις "Εικονικές Ανθολογίες" που έχουμε ήδη στο φόρουμ, αν θες.

 

EDIT: Επίσης, έχεις ξανακάνει το ίδιο πόστ σε άλλο θρέντ. Νομίζω ότι το θρέντ πρέπει να συγχωνευτεί με το προηγούμενο σου, εφόσον δεν προσθέτει κάποια νέα πληροφορία.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Οταν λες να ανακαληψεις το στυλ τι ακριβως εννοεις ; Επισης ποια ειναι η γνωμη σε αυτο που εγραψα; 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Διάβασε το "Identifying your Writing Voice" απ'το λίνκ που παρέθεσα. Στο δικό σου παράδειγμα πχ επικεντρώνεσαι στα πόδια, ενώ κάποιος άλλος μπορεί να επικεντρωθεί σε κάτι άλλο. 

 

Το παράδειγμα σου είναι μια χαρά, με εξαίρεση ίσως το κοπάδι που τρέχει. Το "flock" με την έννοια του συγκεντρώνομαι σε ένα μέρος νομίζω ότι υπονοεί μια πολύ πιο χαλαρή κίνηση από το τρέξιμο.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δηλαδή να φανταζόμουν σε ένα σημείο που είναι ήδη συγκεντρωμένοι οι δεινόσαυροι; Και αν κατάλαβα καλά το ζουμί της υπόθεσης είναι το που ρίχνω βάρος σε μια εικόνα που σκέφτομαι, ένα θέμα κτλ ; που επικεντρώνομαι 

Edited by magus32

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.