Μετάβαση στο περιεχόμενο

ΑΡΧΕΛΑΟΣ [ ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ ΑΡΧΕΛΑΟΣ (1921-1998) ]


kikitsa

Προτεινόμενες Καταχωρήσεις

Δημιουργός:
ΑΡΧΕΛΑΟΣ [ ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ ΑΡΧΕΛΑΟΣ ]
Ημερ. γέννησης:
02/1921
Τόπος γέννησης:
Θεσσαλονίκη
Ημερ. θανάτου:
29/04/1998
Εργογραφία:

  • Member ID:  1533
  • Group:  Members
  • Topic Count:  21
  • Content Count:  893
  • Reputation:   614
  • Achievement Points:  893
  • Days Won:  0
  • With Us For:  6235 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  
  • Age:  37

post-556-12958389505386_thumb.jpg

 

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη τον Φεβρουάριο του 1921. Έκανε τριετείς σπουδές φιλολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Από πολύ νωρίς εκμεταλλεύτηκε το έμφυτο ταλέντο του στη σκιτσογραφία, εξού και άρχισε το 1936 συνεργασία αρχικά με την εφημερίδα "Μακεδονία" και στη συνέχεια, ερχόμενος στην Αθήνα, συνέχισε με εντονότερο ρυθμό συνεργαζόμενος με πολλές εφημερίδες και περιοδικά ("Θησαυρός", "Ρομάντζο", "Φαντάζιο", "Πάνθεον" κ.λπ.), καθιστώντας το ταλέντο του βιοποριστικό. Ιστορικές έμειναν οι κοινωνικές γελοιογραφίες του στο περιοδικό "Θησαυρός", εκείνες με τους "Βαρελοφρόνους" και τους "τροχονόμους", που άφησαν εποχή. Παράλληλα ασχολήθηκε και με την πολιτική και καλλιτεχνική γελοιογραφία, παρουσιάζοντας πολιτικούς και καλλιτέχνες με τα πιο έντονα χαρακτηριστικά τους. :P Στο ταλέντο του αυτό ήταν αμφίχειρας, μπορούσε δηλαδή την ίδια εικόνα να παρουσιάσει ταυτόχρονα αντιτακτά!

Ο "Αρχέλαος" ήταν μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ). Μιλούσε επίσης Ιταλικά και ήταν μόνιμος κάτοικος Αθηνών (Καλλιθέας). Παιδιά του Αρχέλαου είναι ο Μάνος και ο Ευάγγελος Αντώναρος, στο γραφείο Τύπου της Κυβέρνησης μέχρι τον Οκτώβριο του 2004. Μας άφησε το 1998... :sad1:

 

ΑΡΧΕΛΑΟΣ

Ο αιώνιος έφηβος!!

KEΙΜΕΝΟ: SOLOUP (ΩΣ3 τ. 22, 8/2003)

 

post-1533-1178486412_thumb.jpg

 

Αν όλα τα κόμματα, οι εταιρίες, οι ομάδες, οι σύλλογοι, οι συντεχνίες, έχουν κι από έναν «πρόεδρο», οι σκιτσογράφοι μέχρι το 1998, είχαν τον δικό τους... «πρόεδρο». Τον Αρχέλαο. Προεδράρα. Εκλεγμένος ομόφωνα από καρδιάς!

Eκτός από χειμαρρώδης γελοιογράφος, ήταν πάνω απ όλα, ένας πολύ θετικός άνθρωπος. Φιλικός, κιμπάρης, γενναιόδωρος και αστείρευτος πλακατζής, ο Αρχέλαος ήξερε να τους κερδίζει όλους με την καλοσύνη και το χαμόγελο. Στο τσεπάκι του, έκρυβε πάντα έναν καλό λόγο για τους άλλους. Κυρίως, για τους συναδέλφους του. Σκιτσογράφους μικρούς και μεγάλους, γνωστούς και άγνωστους, ήξερε πάντα να τους ενθαρρύνει και να τους βοηθάει. Στο σπίτι του σε υποδεχόταν θερμά, συντροφιά με την αγαπημένη του γυναίκα, την κυρία Γεωργία, και πάντα είχε να σε φιλέψει κάτι: ένα αλμπουμάκι, μια γελοιογραφία, μια αυτοσχέδια κάρτα, ένα ζωγραφισμένο βότσαλο...

 

Ο Αντώναρος, (που είναι το «κανονικό» του επώνυμο και όχι το Αρχέλαος που είναι το ...μικρό του), γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη έναν αιώνα μετά την Ελληνική επανάσταση. Σε ηλικία 15 χρόνων έστειλε τα πρώτα του δύο σκίτσα στην εφημερίδα «Μακεδονία» όπου και δημοσιεύτηκαν, κερδίζοντας έτσι ένα εφήμερο κοκτέιλ φιλίας και ζήλιας από τους συμμαθητές του, αλλά ανακαλύπτοντας και το «νόημα της ζωής» του. Το 1941 γράφεται στην Φιλοσοφική σχολή Αθηνών. Στην κατοχή και στα δύσκολα χρόνια, απαντάει με τον τρόπο που ξέρει. Με αφίσες και σκιτσάκια. Δημοσιεύει γελοιογραφίες στον Ριζοσπάστη μέχρι και την απαγόρευση της κυκλοφορίας του, υπογράφοντας με το ψευδώνυμο ΤΟΤ.

 

Αργότερα, αρχίζει συνεργασίες με διάφορα σατυρικά έντυπα, εφημερίδες και περιοδικά και αποκτά την ευρύτερη συμπάθεια του κοινού, πλάι στο σκιτσογραφικό του δίδυμο, τον εξαίρετο Βασίλη Χριστοδούλου. Σε μια εποχή που η τηλεόραση, τα ιντερνέτια, τα κινητά και οι άλλες σύγχρονες ξελογιάστρες δεν υπήρχαν, κυριαρχούσαν τα μεγάλα οικογενειακά περιοδικά. Και μέσα σε αυτά όπως το «Μπουκέτο», ο «Θησαυρός», το «Ρομάντζο», το «Πάνθεον», κυριαρχούσαν οι γελοιογραφίες (πλάι σε άλλων όπως του Γάλλια, του Πολενάκη, του Π.Παυλίδη, του Δημητριάδη) του Αρχέλαου. Ήταν η χρυσή εποχή όπου οι σκιτσογράφοι ήταν και λαοφιλείς και διάσημοι. Και ο Αρχέλαος με τις «πλάκες» του, δικαιολογημένα ήταν πασίγνωστος.

 

post-556-12958342625828_thumb.jpg

Εκτός όμως από «κοινωνικός» γελοιογράφος, ο Αρχέλαος τα πήγαινε πολύ καλά και με την Πολιτική γελοιογραφία. Απόδειξη της επιτυχίας, ήταν και η δίκη του το 1952. Σατίριζε σε δύο γελοιογραφίες τον Παπάγο και τον Μαρκεζίνη, αλλά ευτυχώς ο πρόεδρος αθώωσε τον «πρόεδρο», χαρακτηρίζοντάς τον «μεγάλο παιδί». Δούλευε απ' την αρχή της δεκαετίας του '50 στην εφημερίδα «Αθηναϊκή» με γελοιογραφίες, στριπάκια και πρωτοσέλιδα. Ενδιαφέρον είναι και το ότι , πριν κάποια χρόνια όταν ξανακυκλοφόρησε η Αθηναϊκή, ο Αρχέλαος ήταν πάλι στις τυπογραφικές επάλξεις. Ξανά γελοιογραφίες, ξανά πρωτοσέλιδα, ξανά «πλάκες», καρικατούρες και πολιτική σάτιρα.

 

Συνέχισε να δίνει σκίτσα στην εφημερίδα μέχρι το τέλος, λίγο πριν μπει στην κλινική. Τα τελευταία χρόνια τον είχε «προδώσει» η καρδιά του σώματός του, αλλά η πραγματική του καρδιά δεν το 'βαζε κάτω. Της απάντησε με χαμόγελο στα ίσα! Το 1993 κι εμπνευσμένος από την περιπέτειά του, φτιάχνει το αλμπουμάκι «Γέλα καρδιά μου, γέλα» που εκδίδεται από το ΕΛληνικό Ίδρυμα Καρδιολογίας (ΕΛ.Ι.ΚΑΡ). Δεν ήταν το μόνο άλμπουμ. Ξεκίνησε το 1964 με το «Σας αρέσει ο ...Αρχέλαος;». Έπειτα από χρόνια, το 1988, ξαναβλέπει την δουλειά του σε άλμπουμ από τις εκδόσεις «Κάκτος». «Καμπινέ Στόρυ» και «Νταλίκες». Κι επειδή ήταν και παρέμενε μέχρι τέλους νέος, δεν παρέλειψε να εκδώσει και από την «Βαβέλ», τους «Βαρελόφρονες».

 

Αυτή η σχέση με τη Βαβέλ, είναι επίσης αξιοσημείωτη για το ήθος και την ευαισθησία του. Σε δύσκολους καιρούς για το περιοδικό, ο Αρχέλαος είχε τρέξει από μόνος του στο πλευρό της και αρχίζει να δίνει μια σειρά ολοκαίνουργιων γελοιογραφιών με τον τίτλο:«ΟΙ Μπάτσοι» (!)

 

Τα σκίτσα του Αρχέλαου, καρικατούρα με βιαστικές γραμμές, θαρρείς και βιάζονται να σου πουν αυτό το αστείο, γιατί αμέσως μετά , ακολουθεί και άλλο. Ένα αστείρευτο χιούμορ καθημερινών καταστάσεων που όμοιό της συναντάμε στην σύγχρονή του ελληνική κινηματογραφική κωμωδία. Οι, «Βαρελόφρονες», οι χοντρές πεθερές, οι καλλίγραμμες...κυρίες, οι νταλικέρηδες, οι άπιστοι σύζυγοι με τις δικαιολογίες τους, οι κουτοπόνηρες υπεκφυγές όλων μας, ήταν στο στόχαστρο του Αρχέλαου. Και όλα αυτά με ειλικρινή πλακατζίδικη διάθεση, με σαρκασμό και αυτοσαρκασμό, αλλά χωρίς σταγόνα εμπάθειας.

 

post-1533-1178486428_thumb.jpg

«Βλέπετε, από φύσεως είμαι...συνεσταλμένος....» διαβάζουμε στην εισαγωγή του πρώτου του βιβλίου. «Μη κοιτάτε τις γελοιογραφίες μου. Σ αυτές κοροϊδεύω λιγάκι τον εαυτό μου, λιγάκι τα στραβά της ζωής, λιγάκι τις αδυναμίες μας...» Αυτός ήταν ο αγαπητός μας «πρόεδρος». Ο Αρχέλαος. Μας άφησε το 1998, 77 χρονών έφηβος...

 

 

 

 

GC links:

Η ΕΡΩΤΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΑ

Περί γελοιογραφίας

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους


  • Member ID:  673
  • Group:  Members
  • Topic Count:  40
  • Content Count:  758
  • Reputation:   1754
  • Achievement Points:  758
  • Days Won:  0
  • With Us For:  6296 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  
  • Age:  58

Δηλαδή είχαν εκδοθει σε άλμπουμ οι Βαρελόφρονες ή έστω σε σειρά; Απίστευτο....δεν το είχα πάρει χαμπάρι. Δεν μπορείς να φανταστείς πόσο Ρομάντζο έχω διαβάσει σε παιδική ηλικία και οι Βαρελόφρονες μαζί με Σπαγκοραμμένο και Ζαχαρία ήταν τα αγαπημένα μου. Ευχαριστούμε για την παρουσίαση kikitsa!

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

  • 1 year later...

  • Member ID:  1271
  • Group:  Veterans
  • Topic Count:  715
  • Content Count:  3477
  • Reputation:   20239
  • Achievement Points:  3534
  • Days Won:  16
  • With Us For:  6259 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  

Ο Αρχέλαος πέθανε στις 29/4/1998. Εδώ είναι η είδηση του θανάτου του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων:

Πέθανε ο Αρχέλαος.

 

Ο Αρχέλαος, ο σκιτσογράφος που με το πενάκι του σκόρπισε το γέλιο τα τελευταία εξήντα χρόνια δεν είναι πια μαζί μας. Πέθανε από ανακοπή τα ξημερώματα της Τετάρτης στο Ιπποκράτειο, σε ηλικία 77 χρόνων. Ο Αρχέλαος Αντώναρος, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1921 και δημοσίευσε το πρώτο του σκίτσο ως μαθητής γυμνασίου. Δούλεψε σε εφημερίδες και περιοδικά για 60 χρόνια, ενώ υπήρξε και πρόεδρος της Ενωσης Γελοιογράφων Ελλάδος

 

Εδώ είναι η νεκρολογία του στην Καθημερινή της Κυριακής , προφανώς στις 3/5/1998, αν και δεν έχω σημειώσει ημερομηνία.

 

Αρχέλαος, μια χαμογελαστή καρδιά...

 

Οι γελοιογραφίες που μας άφησε έχουν ημερομηνία γεννήσεως, όχι όμως και ημερομηνία λήξεως

Tης Σάντυ Τσιαντάκη (Καθημερινή, 3/5/1998)

 

 

Ο Αρχέλαος δεν τα πήγαινε πολύ καλά με τα νοσοκομεία. Ή μάλλον είχε βρει τον τρόπο να τα μετατρέψει κι εκείνα σε σκιτσοκομεία. Οι γιατροί, με το πενάκι του Αρχέλαου, θα έφταναν ακόμη και σε μονομαχία για να εγχειρήσουν την καρδιά της... Σταρ Ελλάς. Πώς φανταζόταν ο Αρχέλαος την ανθρώπινη καρδιά; Όπως την ζωγράφιζε. Κόκκινη, τροφαντή, με μάτια, μύτη κι έ να τεράστιο χαμόγελο. Πριν από αρκετά χρόνια είχε σχεδιάσει καρδιοτονωτικές γελοιογραφίες αφιερωμένες εξαιρετικά στους καρδιολόγους όλου του κόσμου. Ο Αρχέλαος με τα χαμογελαστά μάτια και τα εύθυμα μουστάκια δεν θα ξαναζωγραφίσει την κυρία Μπαρμπουνίδου, τον Κλέαρχο, την Λολομπριγκιτίδου, τον Τιμολέοντα τον αφηρημένο, τον Λούλη τον τρομερό.

 

Μια ζωή μέσα από σκίτσα. Για την ακρίβεια, χιλιάδες σκίτσα. Δεν ήταν τυχαίος ο τίτλος του δασκάλου της θαρραλέας γελοιογραφίας που τον συνόδεψε από την αρχή μέχρι το τέλος. Ο Αρχέλαος, αν και συνεσταλμένος, είχε δηλώσει πως η γελοιογραφία είναι η ζωή του, το «είναι» του. Γι' αυτό και δεν υπάρχει ίσως καλύτερος αποχαιρετισμός για έναν γελοιογράφο από μία αναδρομή μέσα από ασπρόμαυρες και έγχρωμες γελοιογραφίες που φέρουν ημερομηνία γεννήσεως, όχι όμως και ημερομηνία λήξεως. Το γέλιο για τον Αρχέλαο ήταν το καλύτερο φάρμακο.

 

Πώς είχε προλογίσει το άλμπουμ «Γέλα καρδιά μου, γέλα;» «Κάθε φορά που πιάνω το μολύβι να σκαρώσω ένα σκίτσο χτυπάει η καρδιά μου... Αυτή η ίδια λοιπόν καρδιά, η άθλια, κάποτε με πρόδωσε. Αλλά δεν την πρόδωσα εγώ. Την πήγα κατευθείαν στο Λονδίνο και εκεί την άφησα στα χέρια του δόκτορα Κ. που την επανέφερε στην τάξη. Ήταν μια περιπέτεια που με γέμισε όχι... απελπισία αλλά θέματα για γελοιογραφίες. Ναρκωμένος ονειρευόμουνα σπαρταριστά σκίτσα από τα θέματα αυτά που φτερουγίζανε γύρω μου. Και μισοναρκωμένος άρχισα να τα στρώνω, να τα τακτοποιώ μέσα μου και να σχεδιάζω το βιβλίο. Όχι θα καθόμουνα να κλαίω. Καλύτερα δεν είναι να γελάμε μαζί εσείς κι εγώ;»

 

Οι γυναίκες ήταν πάντα οι αγαπημένες ηρωίδες του Αρχέλαου. Ο κύριος και η κυρία προχωρούν στην παραλία. Ο κύριος θαμπώνεται από την ομορφιά μιας καλλονής που λιάζεται στον ήλιο. Η κυρία του τον προειδοποιεί: «Προχώρα Λευτέρη. Ο καρδιολόγος σου είπε: μακριά από τα τηγανητά». Το '93 ο Αρχέλαος ζωγράφισε μια καρδιά με πιπίλα. Ο γιατρός κοίταξε προσεκτικά το καρδιογράφημα και καθησύχασε τον ασθενή: «Δεν υπάρχει λόγος να ανησυχείτε. Εσείς αγαπητέ μου έχετε... καρδιά μικρού παιδιού». Αλλά και για τον συμπαθή κύριο που ετοιμάζεται να μπει στο χειρουργείο ο Αρχέλαος είχε τη λύση: «Σας παρακαλώ κύριε καθηγητά, πριν μου κάνετε την μεταμόσχευση της νέας μου καρδιάς, βεβαιωθείτε ακόμη μια φορά για την ημερομηνία λήξεως της».

 

Δύσκολα μπορεί κανείς να περιγράψει τις γελοιογραφίες του Αρχέλαου. Δεν είχε σημασία μόνο το σκίτσο ή το κείμενο στο μπαλονάκι αλλά και το βλέμμα των ηρώων, τα αστεράκια στο κεφάλι, ο ιδρώτας και η αγωνία τους, ζωγραφισμένα όλα με το μαρκαδοράκι του Αρχέλαου. Ακόμη και τα ονόματα που βάφτιζε τους ήρωες του έγραψαν τη δική τους ιστορία. Το αγγελάκι πάει στον παράδεισο: «Τρέξε Άγιε Πέτρο μου. Ήρθε εκείνος ο καρδιοχειρούρχος ο Χασαποσφαγίδης και τον κυνηγούν οι... πρώην ασθενείς του!».

 

post-1271-1225732100_thumb.jpg

 

Ο Αρχέλαος δεν επεδίωξε ποτέ την προβολή του.Ο Αρχέλαος έγραψε τη λέξη «τέλος» για πάντα (βλέπε σκίτσο πάνω). Οι ήρωες τον έμειναν για να μας θυμίζουν τους χτύπους της καρδιάς του . Γιατί κάθε σκίτσο τον Αρχέλαου είναι το φάρμακο για την αιωνιότητα, όπως άλλωστε υποστήριζε και ο ίδιος .

 

Εμφανιζόταν πού και πού στα σκίτσα του ή στα άλμπουμ του, εκεί που κανείς δεν το περίμενε, για να γράψει τη λέξη «τέλος» ή να παίξει τον ρόλο του παρατηρητή. Σαν τον Χίτσκοκ της γελοιογραφίας. «Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη, πήγαινα για σταθμάρχης του ΟΣΕ αλλά την τελευταία στιγμή πήδηξα από το τρένο και σαλτάρησα στο φορτηγό διαμονής των εφημερίδων. Αυτό πριν από πολλά χρόνια. Δεν κατεβαίνω από 'κει με τίποτα. Η μυρωδιά του τυπωμένου χαρτιού με μεθάει και με εμπνέει. Ζω και αναπνέω με ένα μολύβι στο ένα χέρι και χαρτί στο άλλο. Όταν θέλω να εκτονωθώ, ρίχνομαι στο σκίτσο. Στην πάντα λοιπόν. Πήρα φόρα».

 

Το πρώτο του άλμπουμ («Σας αρέσει ο Αρχέλαος;») κυκλοφόρησε το 1963. Κανένα θέμα της επικαιρότητας δεν ξέφυγε από τη ματιά του Αρχέλαου. Οι δίαιτες; «Λεωνίδα μου έχασα βάρος», φωνάζει ενθουσιασμένη η εύσωμη γυναίκα. Και ο σύζυγος που διαβάζει ατάραχος εφημερίδα της απαντά: «Στο έχω πει. Μην κυκλοφορείς χωρίς γυαλιά». Και το κάπνισμα, η ερωτική έλξη, η εφορία, η καλοπέραση, το ποτό, το τζακ ποτ στο Λόττο, τα κατσαριδάκια, η μπιρίμπα. Ακόμη και οι «βρισιές» στα στριπς του Αρχέλαου ήταν χαριτωμένες: «Ρε όρνιο τεμπελόσκυλο, βρε κωθώνι, ρε μπουμπούνα, ρε μίστερ...». Ποια ήταν η αγαπημένη φράση του Αρχέλαου; «Χαμογελάτε παρακαλώ».

 

--------------------------------

 

Μπορείς να δεις online το αφιερωμένο στον Αρχέλαο επεισόδιο της εκπομπής Μονόγραμμα της ΕΡΤ, εδώ.

 

Για όσους δεν το ξέρουν (εγώ δεν το είχα συνδυάσει) γιος του Αρχέλαου είναι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Ευάγγελος Αντώναρος :wow:

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

  • 9 months later...

  • Member ID:  4271
  • Group:  Veterans
  • Topic Count:  501
  • Content Count:  2447
  • Reputation:   13216
  • Achievement Points:  2462
  • Days Won:  11
  • With Us For:  5965 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  
  • Age:  43

Σύμφωνα με το Λεξικό Ελλήνων καλλιτεχνών (Μέλισσα, 1997) (λήμμα του Δημήτρη Παυλόπουλου, ιστορικού Τέχνης):

Γεννήθηκε το 1921 στη Θεσσαλονίκη κι από κει μετέβη στην Αθήνα το 1939. Γράφτηκε στη Φιλοσοφική Σχολή και αγωνιζόταν να ζήσει δουλεύοντας από δω κι από κει. Πρώτες γελοιογραφίες δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό ΜΠΟΥΚΕΤΟ το 1947, οπότε αποφάσισε να παρατήσει τις σπουδές του και να ασχοληθεί επαγγελματικά με το σκίτσο. Προσωπικό, ιδιότυπα χιουμοριστικό, γραμμικό ύφος. Δούλεψε σε:

Φως, Ριζοσπάστης, Θησαυρός, Εμπρός, Θεατής, Σάτιρα, Καρχαρίας, Σκίτσο, Ελληνόπουλο, Βεντέτα, Ρομάντσο, Πάνθεον, Μάσκα, Αθλητική Ηχώ κ. α. και σε ξένα περιοδικά.

Από τα πρώτα χρόνια της δεκετίας του 1950 υπήρξε πολιτικός γελοιογράφος στην εφημερίδα Αθηναϊκή (το 1953 μάλιστα δικάστηκε για γελοιογραφία του άρρωστου Παπάγου).

Πραγματοποίησε δύο αναδρομικές εκθέσεις το 1988 στο Δημοτικό Θέατρο Καλλιθέας και το 1994 στον Μύλο της Θεσσαλονίκης. Πήρε μέρος σε όλες τις ομαδικές εκθέσεις γελοιογραφίας στην Ελλάδα αλλά και σε Καναδά, Μόσχα, Νορβηγία κ. α. Έργα του βρίσκονται στο Μουσείο Σκίτσου του Δήμου Αθηναίων και στο Αρχείο Σκίτσων και Γελοιογράφων της Βασιλείας (Ελβετία).

Βραβεύτηκε με το βραβείο φωτογραφίας της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας.

Μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (http://www.eete.gr) και της Ένωσης Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Αθηνών.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Who's who Δημοσιογράφων (Αθήνα: [χ.ο.], 1991-σ. 74).

κείμενα Ν. Κυριαζή-Η. Ταμπακέα: Μεσοπόλεμος (Αθήνα: Κέντρο Σκίτσου Δήμου Αθηναίων, 1995).

Ηλία Ταμπακέα: "Το σκίτσο μετά τον πόλεμο" (Καθημερινή-Επτά Ημέρες, 19/2/1995).

Α. Σακελλάριου: "Μεταπολεμικά χαμόγελα" (Καθημερινή-Επτά Ημέρες, 19/2/1995).

Γελοιογραφία και πολιτική (Αθήνα: Βουλή των Ελλήνων, 1996).

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

  • 8 months later...

  • Member ID:  4271
  • Group:  Veterans
  • Topic Count:  501
  • Content Count:  2447
  • Reputation:   13216
  • Achievement Points:  2462
  • Days Won:  11
  • With Us For:  5965 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  
  • Age:  43

Άρθρο του Νίκου Ζωιόπουλου για τον Αρχέλαο Αντώναρο από την Εγκυκλοπαίδεια του Ελληνικού Τύπου 1784-1974 των Λουκίας Δρούλια και Γιούλας Κουτσοπανάγου (επιμ.) (Αθήνα: Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, 2008):

 

post-4271-1273058806,98_thumb.jpg

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

  • 8 months later...

  • Member ID:  556
  • Group:  Veterans
  • Topic Count:  1537
  • Content Count:  22474
  • Reputation:   120954
  • Achievement Points:  22479
  • Days Won:  791
  • With Us For:  6317 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  

Σουλουπώθηκε όλο το πρώτο ποστ και γενικότερα το τόπικ. Mel, :respect: για την Εργογραφία! :D Προσθέτω και ένα άρθρο του Ηλία Ταμπακέα που είχε δημοσιευτεί στη Βαβέλ:

 

αρχέλαος

ο βασιλιάς της πλάκας

 

Χάσαμε ένα θρύλο της γελοιογραφίας, ένα μαέστρο του σκίτσου, τον αρχαιότερο δημιουργό κόμικς, ένα μέντορα των νέων δημιουργών, έναν ενεργό πολίτη, έναν ευαίσθητο άνθρωπο, ένα παιδί, ένα βασιλιά, χάσαμε ένα φίλο. Χάσαμε τον Αρχέλαο.

 

Πέθανε ο έφηβος Αρχέλαος, μην σας μπερδεύει η ημερολογιακή ηλικία των 77 χρονών, ο Αρχέλαος ήταν πολύ πιο νέος και ζωντανός από πολλούς άλλους νέους. Στη δουλειά του , στις ιδέες του στη ζωή του.

 

Σχεδόν 60 (!) χρόνια δημιουργικής παρουσίας, με δεκάδες χιλιάδες γελοιογραφίες και στριπ. Ένας ακάματος, γνήσιος, λαοφιλής, λαϊκός καλλιτέχνης, με την καλύτερη έννοια του όρου. Αυλωνίτη της ελληνικής γελοιογραφίας απεκάλεσε ο ΚΥΡ τον Αρχέλαο.

 

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…

 

Αρχές

 

Ο Αρχέλαος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1921 και από πιτσιρικάς σκίτσαρε τα πάντα και τους πάντες, παντού. Μαθητής ακόμα, σε ηλικία 15 χρονών, πηγαίνει στην εφημερίδα Μακεδονία δύο σκίτσα του, τα οποία και δημοσιεύονται, συνοδευόμενα μάλιστα και ένα μικρό κομμάτι που μεταξύ των άλλων έλεγε ότι "...δειλά- δειλά ξεπρόβαλε από την πόρτα μας ο νεαρός σκιτσογράφος Αρχέλαος". Την επόμενη έγινε χαμός στο σχολείο, του φώναζαν όλοι " δειλά - δειλά ξεπρόβαλε"… Της κακομοίρας!

 

Το 1939 έρχεται στην Αθήνα και το 1941 γράφεται στην Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Δύσκολα χρόνια, Πόλεμος, Κατοχή. Ελεύθερο πνεύμα και δημοκράτης ο Αρχέλαος , μπαίνει στην Αντίσταση, όπου συμμετείχε ενεργά με σκίτσα του και αφίσες.

 

Με την απελευθέρωση όταν έγινε η έκρηξη εντύπων στην Ελλάδα, μετά την μαύρη καταπίεση της Κατοχής, εμφανίζεται πληθώρα εφημερίδων, περιοδικών και σατιρικών εντύπων. Εύφορο έδαφος για τον νεαρό Αρχέλαο, ο οποίος αφήνει την φιλολογία για να αφοσιωθεί επαγγελματικά στην γελοιογραφία. Αρχίζει να δημοσιεύει γελοιογραφίες και στριπ δεξιά και αριστερά (κυρίως … αριστερά!!).

 

Ίσως η πιο σημαντική συνεργασία του την περίοδο αυτή είναι στον Ριζοσπάστη, ο οποίος μαζεύει όλους σχεδόν τους καλύτερους γελοιογράφους της εποχής. Εκεί δημοσιεύει γελοιογραφίες και στριπ με το ψευδώνυμο ΤΟΤ, μέχρι που έκλεισε.

 

Οικογενειακά περιοδικά και Κοινωνική Γελοιογραφία.

 

Οι δεκαετίες 40, 50 και 60 ήταν μία εποχή που δεν υπήρχε τηλεόραση και ράδιο μόνο το κρατικό και όπου τα μεγάλα οικογενειακά περιοδικά ήταν η διασκέδαση του κόσμου.

 

Ο Αρχέλαος ήταν βασικός συνεργάτης των κυριοτέρων οικογενειακών περιοδικών, αρχίζοντας από το Μπουκέτο το 1945, στον θρυλικό Θησαυρό και από τα μέσα της δεκαετίας του 50 στο Ρομάντζο του Θεοφανίδη και αργότερα και στο άλλο περιοδικό του ίδιου συγκροτήματος το Πάνθεον στα οποία περιοδικά παρέμεινε για δεκαετίες.

 

Πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι τα περιοδικά αυτά ήταν γεμάτα γελοιογραφίες και οι γελοιογράφοι ήταν πολύ δημοφιλείς. Οι γελοιογραφίες αυτές ήταν κομμάτι της ζωής, οι άνθρωποι τις κουβέντιαζαν, εκφράσεις από αυτές χρησιμοποιούσαν, όπως "η χοντρή του Θησαυρού" από τις γελοιογραφίες του Γάλλια, "ο Σπαγγορραμμένος" από τον Πολενάκη και φυσικά "οι Βαρελόφρονες" του Αρχέλαου (που εκδόθηκαν σε άλμπουμ πολυυυυυυυυ αργότερα από την Βαβέλ).

 

Οι γελοιογραφίες αυτές, οι λεγόμενες κοινωνικές, που δυστυχώς έχουν εκλείψει σήμερα, σατίριζαν την ελληνική κοινωνία και τις ανθρώπινες αδυναμίες. Ξεκίνησαν στα τέλη του περασμένου αιώνα, άνθησαν τον μεσοπόλεμο και βρήκαν άξιο συνεχιστή και τελευταίο των Μοϊκανών τον Αρχέλαο.Είχαν παράλληλη πορεία με την ελληνική κωμωδία στον κινηματογράφο. Η πλάκα, Έβγαινε ένα ιδιαίτερο ελληνικό λαϊκό χιούμορ, η "πλάκα", και ο Αρχέλαος ο βασιλιάς της πλάκας.

 

Για πολλά χρόνια, την εποχή εκείνη, ο Αρχέλαος ήταν πολύ φίλος και συνεργάτης με τον άλλο σημαντικό σκιτσογράφο τον Βασίλη Χριστοδούλου. Τόσο στενή ήταν η συνεργασία τους που τους έλεγαν δίδυμο.

 

Κοινωνικές γελοιογραφίες του Αρχέλαου εμφανίσθηκαν και σε άπειρα άλλα περιοδικά. Ιδιαίτερη μνεία στο Τραστ του Γέλιου, που το 1948 συνεκδίδει μαζί με όλους τους καλούς σκιτσογράφους της εποχής (Φωκ. Δημητριάδη, Πολενάκη, Γκέϊβελη, Ν. Καστανάκη, Π. Παυλίδη, κ.α.)

 

Εφημερίδες και Πολιτική Γελοιογραφία

 

Ο Αρχέλαος όμως παρέμεινε και πολιτικός γελοιογράφος και συνεργάστηκε με πολλές εφημερίδες. Ίσως η πιο αξιομνημόνευτη συνεργασία του ήταν με τις πρωτοσέλιδες (!) γελοιογραφίες του στην Αθηναϊκή από την αρχή της δεκαετίας του 50. Το 1952 είχε μάλιστα διωχθεί, για δύο γελοιογραφίες του που σατίριζαν τον Παπάγο και τον Μαρκεζίνη. Στη δίκη του συμπαραστάθηκαν πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι από τον χώρο του Τύπου και της πολιτικής. Ο πρόεδρος του δικαστηρίου απεκάλεσε με συμπάθεια τον Αρχέλαο "μεγάλο παιδί" . Αυτή η έκφραση πιστεύω τον χαρακτηρίζει ως δημιουργό και άνθρωπο. Η σάτιρα του Αρχέλαου έσπαγε κοκάλα, δεν χαριζόταν, αλλά χωρίς δόλο, με αθωότητα, έτσι όπως ένα παιδί. Έχει "πλάκα"…

 

Ο Αρχέλαος τελείωσε την καριέρα του ως πολιτικός γελοιογράφος σε μία εφημερίδα με το ίδιο όνομα: Αθηναϊκή. Χαρακτηριστικό της συνέπειας του είναι ότι έδινε σκίτσα μέχρι την τελευταία στιγμή, πριν μπει στην κλινική.

 

Ο Δημιουργός και το Έργο του

 

Ο Αρχέλαος είχε γρήγορη γραμμή, ήταν ένας άοκνος δημιουργός. Επιδόθηκε με την ίδια επιτυχία σε διάφορα είδη σκίτσου, εκτός από την πολιτική και κοινωνική γελοιογραφία. Ήταν έξοχος καρικατουρίστας, ένα πάρα πολύ δύσκολο σκίτσου την σατιρική προσωπογραφία.Πειραματιζόταν συνέχεια με διάφορα υλικά και μανιέρες και είδη δημιουργίας.

 

Και φοβερός "κομιξάς" ο Αρχέλαος. Ο αρχαιότερος και πολυγραφέστερος στο χώρο του στριπ στην Ελλάδα. Από το 1945 μέχρι πριν λίγες μέρες ο Αρχέλαος δημιούργησε χιλιάδες στριπ, δεκάδες σειρές. Πάντα με το γνωστό του πλακατζίδικο χιούμορ.

 

Φίλος και συνεργάτης της Βαβέλ, εκτός των στριπ στο περιοδικό, η Βαβέλ του εξέδωσε και το άλμπουμ, "Οι Βαρελόφρονες". Αλλά εκτός από δημιουργός, ήταν γενικά φίλος των κόμικς, ήταν ενημερωμένος για το τι συνέβαινε στο εξωτερικό, παρακολουθούσε με ενδιαφέρον του τη σημερινή σκηνή κόμικς στην Ελλάδα. Πολλές φορές είχε ενεργό συμμετοχή σε εκθέσεις και εκδηλώσεις κόμικς με μια ζωντάνια που θα ζήλευαν πολλοί νέοι δημιουργοί κόμικς.

 

Το μέγεθος και όγκος του έργου που άφησε πίσω ο Αρχέλαος είναι συγκλονιστικό! Στα σχεδόν 60 (!) χρόνια δημιουργικής παρουσίας, δημιούργησε πάνω από 60,000 γελοιογραφίες και χιλιάδες στριπ.Συνεργασία με δεκάδες (εκατοντάδες?), όλων των ειδών έντυπα στην Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό.Έξι λευκώματα με γελοιογραφίες και στριπ. Συμμετοχή σε όλες τις ελληνικές εκθέσεις γελοιογραφίας, αλλά και κόμικς, καθώς και σε αναρίθμητες εκθέσεις γελοιογραφίας σε όλο τον κόσμο.Είχε βοηθήσει στην οργάνωση εκθέσεων γελοιογραφίας και κόμικς. Ατομικές εκθέσεις με πιο αξιομνημόνευτες τα τελευταία χρόνια στις δύο αγαπημένες πόλεις και πατρίδες του, στο Δήμο Καλλιθέας και στον Μύλο στην Θεσσαλονίκη. Έργα του βρίσκονται στο Μουσείο Γελοιογραφίας στη Βασιλεία της Ελβετίας. Ενεργός πολίτης από την εποχή του ΕΑΜ μέχρι χθες. Ενεργός στον επαγγελματικό χώρο: Μέλος της ΕΣΗΕΑ και του Καλλιτεχνικού Επιμελητηρίου. Παλιότερα στην Ένωση Ελλήνων Ευθυμογράφων. Ιδρυτικό μέλος της Λέσχης Γελοιογράφων και, φυσικά, ο πρώτος πρόεδρος της. Στο κακότυχο Κέντρο Σκίσου ήταν ενεργό μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου. Και άπειρες άλλες δραστηριότητες όπως: Εκδότης, δημοσιογράφος, γραφίστας, συγγραφέας και καλός φωτογράφος, κλπ, κλπ, …

 

Ο Άνθρωπος

 

Ο Αρχέλαος, ως άνθρωπος, ήταν αγαπητός από όλους που τον γνώριζαν, γιατί απλούστατα και αυτός συμπαθούσε πραγματικά όλους. Μια πραγματική συμπάθεια και όχι δημοσιοσχεσίτικα τερτίπια. Ήταν ευαίσθητος, φιλικός, ανοιχτός, πάντα με τον καλό λόγο στο στόμα.

 

Είχε χιούμορ και στην ζωή, πάντα αστείος, πάντα πλακατζής, με το χαμόγελο και το γέλιο πάντα έτοιμο στο στόμα.

 

Ήταν αρχοντάνθρωπος, βασιλιάς, αλλά προσηνής, ευπροσήγορος, καταδεχτικός με όλους. Αντιμετώπιζε ακόμα και τον αρχάριο σκιτσογράφο ως ίσο. Πάντα βοηθούσε τους νέους σκιτσογράφους. Καλός συνάδελφος, γενικά. Με τον Αρχέλαο δεν υπήρχε θάψιμο πίσω από την πλάτη, εύρισκε κάτι καλό για όλους.

 

Καλός οικογενειάρχης, όσο κι αν έχει γίνει ντεμοντέ αυτή η λέξη. Η γυναίκα του, η συμπαθέστατη κυρία Γεωργία και δύο γιους γνωστούς δημοσιογράφους : ο Μάνος και Βαγγέλης Αντώναρος (ναι, αυτό είναι το επίθετο του Αρχέλαου).

 

Θα μου λείψει ο δημιουργός Αρχέλαος, αλλά ακόμα περισσότερο θα μου λείψει ο φίλος Αρχέλαος.Γεια σου Μεγάλε !..

 

Ηλίας Ταμπακέας

 

* Διαβάστε την ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Αρχέλαου στον Γιάννη Νένε στη Βαβέλ Νο 61 (???)

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

  • 9 years later...

  • Member ID:  4271
  • Group:  Veterans
  • Topic Count:  501
  • Content Count:  2447
  • Reputation:   13216
  • Achievement Points:  2462
  • Days Won:  11
  • With Us For:  5965 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  
  • Age:  43

Αθηναία, Νοέμβρης 1964, τεύχος 3

 

1693302681_196411t003p108.thumb.jpg.7c5eaeba1a3a97d2b7a8e8eab3200e43.jpg  1632881684_196411t003p109.thumb.jpg.5f44c1ecf19326fc2b79445ea2fefc98.jpg

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

  • 1 year later...

  • Member ID:  4271
  • Group:  Veterans
  • Topic Count:  501
  • Content Count:  2447
  • Reputation:   13216
  • Achievement Points:  2462
  • Days Won:  11
  • With Us For:  5965 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  
  • Age:  43

18/11/1959 τ. 13 Φαντασία και αίσθημα. 

 

2051926888_195911-18t013p013.thumb.jpg.503e882fe1861ff06eb1db09ea571ef9.jpg

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

  • 1 year later...

  • Member ID:  4271
  • Group:  Veterans
  • Topic Count:  501
  • Content Count:  2447
  • Reputation:   13216
  • Achievement Points:  2462
  • Days Won:  11
  • With Us For:  5965 Days
  • Status:  Offline
  • Last Seen:  
  • Age:  43

Πολιτικά Θέματα, τ. 1147, 8 Μαΐου 1998  IMG_20230320_0001.thumb.jpg.d82ace2d06158aec641cfbd3084d3c17.jpg

Σύνδεσμος για σχολιασμό
Μοιραστείτε με άλλους ιστότοπους

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Επισκέπτης
Απάντηση σε αυτό το θέμα ...

×   Έχετε επικολλήσει περιεχόμενο με μορφοποίηση.   Κατάργηση μορφοποίησης

  Επιτρέπονται μόνο 75 emoticons maximum.

×   Ο σύνδεσμός σας έχει ενσωματωθεί αυτόματα.   Εμφάνιση ως σύνδεσμος

×   Το προηγούμενο περιεχόμενό σας έχει αποκατασταθεί.   Διαγραφή εκδότη

×   Δεν μπορείτε να επικολλήσετε εικόνες απευθείας. Ανεβάστε ή εισάγετε εικόνες από URL

×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Χρησιμοποιώντας αυτή τη σελίδα, αποδέχεστε τις Όρους χρήσης μας.