Jump to content
Sign in to follow this  
DJO

Συνέντευξη Γιώργου Μπαζίνα [ Γιάννης Κουκουλάς, Γαλέρα #20, 05/06/2007 ]

Recommended Posts

Συνέντευξη Γιώργου Μπαζίνα

 

«Έχουµε µεγάλη ανάγκη από προβοκάτορες»

 

Το θρυλικό «Παρά Πέντε» επιστρέφει, µε τις σελίδες του γεµάτες χιούµορ και φρέσκο υλικό αιχµής.

 

Στον Γιάννη Κουκουλά.

 

Παρά Πέντε», περιοδικό µε κόµικς. Και χιούµορ. Για ενήλικους αναγνώστες. Το Βιβλιοπωλείο τού Παρά Πέντε, στέκι στην Ιπποκράτους. «Επόµενη Μέρα». «Μικρό Παρά Πέντε». «Απαγορευµένος Πλανήτης». «Πρώτες Βοήθειες για Πεσµένο Ηθικό». Εκδόσεις Επιστηµονικής Φαντασίας. Κι άλλες εκδόσεις. Ερωτικά Κόµικς. Ο άνθρωπος πίσω απ’ όλα αυτά αποσύρθηκε για λίγο. Προετοίµαζε το επόµενο βήµα του. Ήρθε η ώρα να το κάνει. Το Νέο Παρά Πέντε είναι πάλι στα περίπτερα. Με νέους και παλιούς συνεργάτες, µε νέο, πλούσιο υλικό. Με την παλιά, αγνή αγάπη για τα κόµικς. Δεν είναι τυχαίο πόσες φορές ο Γιώργος Μπαζίνας αναφέρει στη συνέντευξη αυτή τη λέξη «αγάπη» και τα παράγωγά της...

 

-Ας πιάσουµε την ιστορία από την αρχή.

-Λοιπόν. Γεννήθηκα το...

 

-Όχι, όχι τόσο παλιά! Ας µιλήσουµε για το Παρά Πέντε.

-Το τεύχος µηδέν του Παρά Πέντε κυκλοφόρησε τον Δεκέµβριο του 1994 και το πρώτο τεύχος τον Ιανουάριο του 1995…

 

-Το τεύχος µηδέν έχει µείνει στην ιστορία και για το µνηµειώδες εξώφυλλό του.

-Ναι, ένα καταπληκτικό σκίτσο του Reiser για «Το Μεγάλο Φαγοπότι» που µε την εκφραστικότητά του και τις απλές, αδρές γραµµές του αποδεικνύει πόση δύναµη µπορεί να έχει ένα σκίτσο.

 

-Πώς αποφάσισες τότε να καταπιαστείς µε τα κόµικς;

-Όλες οι τέχνες είναι εκφραστικά µέσα, προσφέρουν την ίδια ηδονή. Τα κόµικς είναι άλλωστε πολύ κοντά στον κινηµατογράφο, δεν είναι τυχαίο που γεννήθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα. Εγώ έχω σπουδάσει και έχω δουλέψει στον κινηµατογράφο και πάντα ένιωθα αυτή τη συγγένεια. Τα κόµικς από τη γέννησή τους ζευγάρωσαν τον λόγο µε την εικόνα, την πεζογραφία µε τη ζωγραφική. Πάντα υπήρχαν άνθρωποι που δεν µπορούν να διαβάσουν κόµικς, άνθρωποι κάποιας ηλικίας που παρά τη φιλότιµη διάθεσή τους, δε µπορούν να παρακολουθήσουν τη δοµή και τους κώδικες των κόµικς. Η νέα γενιά, όµως, έχει αποκτήσει τη γνώση τής «γραµµατικής» των κόµικς. Όπως και η λογοτεχνία σε ταξιδεύει, έτσι και τα κόµικς. Το θέµα δεν είναι να διαλέξεις στρατόπεδο αλλά να διαβάζεις και να δηµιουργείς ό,τι σε ευχαριστεί.

 

-Και γιατί το Παρά Πέντε ξεκίνησε τη συγκεκριµένη εποχή;

-Ξεκίνησε από εκεί που τέλειωσε η δική µου συµµετοχή στη «Βαβέλ». Είχαν ωριµάσει τότε οι συνθήκες για να υπάρχουν δύο περιοδικά στον χώρο. Η δική µου αγάπη, άλλωστε, ήταν πάντοτε το χιούµορ και ήθελα πολύ να βγάλω ένα καθαρά χιουµοριστικό περιοδικό. Όταν ξεκίνησε το Παρά Πέντε, είχαµε περάσει µια ωραία αλλά δύσκολη εποχή µε τη Βαβέλ. Τώρα, σχεδόν 25 χρόνια µετά, τα πράγµατα µπορεί να φαίνονται ροµαντικά και γραφικά και να λέµε ότι ήταν µια «τοµή για την εποχή», αλλά πίσω από τα περιοδικά βρίσκονταν άνθρωποι. Ήταν ένας δύσκολος αγώνας, αλλά αντέξαµε και άντεξε και η Βαβέλ. Η συνύπαρξη των δύο περιοδικών βοήθησε στην ανάπτυξη και των δυο. Ακολούθησε η «Επόµενη Μέρα», ένα περιοδικό µε κόµικς που θεµατολογικά «δεν χωρούσαν» στο Παρά Πέντε. Στη συνέχεια ήρθε το «Μικρό Παρά Πέντε» που πήγε πολύ καλά και συναγωνιζόταν σε πωλήσεις το Παρά Πέντε.

 

-Τι πωλήσεις είχε το Παρά Πέντε στην καλύτερη εποχή του;

-Έφτασε τις δεκαπέντε χιλιάδες αντίτυπα και µε πολύ υψηλή αναγνωσιµότητα. Μπορεί να µην ακούγεται µεγάλο το νούµερο για τα δεδοµένα άλλων εντύπων, αλλά για ένα περιοδικό µε κόµικς τη δεκαετία του ’80 ήταν σηµαντικό.

 

-Ποιοι έλληνες δηµιουργοί συµµετείχαν τότε στο Παρά Πέντε;

-Ο Δηµήτρης Βιτάλης ήταν ένας από αυτούς που γεννήθηκαν δηµιουργικά µέσα από το Παρά Πέντε, ένα από τα λίγα ταλέντα που έχει βαθιά µέσα του την αίσθηση των κόµικς. Πολύ σηµαντική ήταν και η συµβολή του Αρκά. Σήµερα είναι περιζήτητος, τότε όµως, είχε δυσκολίες, τον απέρριπταν λόγω των σεξουαλικών υπονοούµενων. Ήταν η εποχή που ακόµα και µια ρώγα να φαινόταν σε ένα σκίτσο ή µια «ύποπτη» λέξη να γραφόταν, έσπαγαν τα τηλέφωνα στα περιοδικά γιατί «διαφθείρονταν τα χρηστά ήθη των αναγνωστών». Ο Αρκάς είναι πάντα ψαγµένος, έχει µελετήσει όλο το αµερικανικό στριπ, γνωρίζει όσο κανείς άλλος τη λειτουργία του, έχει ένα σπάνιο καλλιτεχνικό, τεχνικό και πάνω απ’ όλα µορφωτικό υπόβαθρο.

 

-Και πολλοί ξένοι δηµιουργοί εµφανίστηκαν τότε στα περιοδικά σου.

-Ο Vuillemin, µε εκείνη την καταπληκτική ιστορία του «Ο Ψωριάρης Ραούλ εναντίον των Δρούζων», στην Επόµενη Μέρα, είναι χαρακτηριστική περίπτωση. Ήταν µέγας προβοκάτορας των κόµικς. Έχουµε µεγάλη ανάγκη από προβοκάτορες που να µπορούν να σατιρίσουν τα ιερά και όσια. Δεν έκανε ποτέ εύκολα αστειάκια, έλεγε πράγµατα που σε σόκαραν και πάντα σε προκαλούσε να σκεφτείς. Αυτός είναι τελικά ο σκοπός της Τέχνης… O Bilal, επίσης, ένας από τους µεγάλους δηµιουργούς, εξαιρετικός. Από το έργο του καταλαβαίνεις ότι τα κόµικς είναι µια πολύ µεγάλη τέχνη.

 

-Και µετά από τα κόµικς προέκυψε ο «Απαγορευµένος Πλανήτης», το περιοδικό της Επιστηµονικής Φαντασίας.

-Ήταν ένα περιοδικό που το αγαπούσαµε πολύ και συνεχίσαµε να το βγάζουµε έστω κι αν είχε παθητικό σε οικονοµικό επίπεδο.

 

-Τότε κυκλοφόρησαν από την Ars Longa και πολλά βιβλία Επιστηµονικής Φαντασίας.

-Αυτό οφείλεται σε έναν πολύ σπουδαίο συνεργάτη, τον Δηµήτρη Αρβανίτη, που πραγµατικά αγαπούσε την επιστηµονική φαντασία και είχε ατέλειωτες γνώσεις. Για παράδειγµα, το βιβλίο του Norman Spinrad, «O Τζακ Μπάρον και η Αιωνιότητα», ο Αρβανίτης το είχε προτείνει πριν από εµάς σε κάποιες άλλες µεγάλες εκδόσεις και του απάντησαν: «Θες να µας καταστρέψεις; Δεν θα το αγοράσει κανείς». Στην πράξη αποδείχθηκε ότι το βιβλίο ήταν εξαιρετικό, έκανε επανειληµµένες εκδόσεις και άνοιξε το δρόµο για πολλά άλλα βιβλία.

 

-Οι «Πρώτες Βοήθειες για Πεσµένο Ηθικό» ήταν το πιο πρόσφατο περιοδικό σου.

-Τις βγάλαµε µε πολύ µεράκι µετά την διακοπή της κυκλοφορίας τού Παρά Πέντε. Ήταν το µόνο εβδοµαδιαίο περιοδικό που κυκλοφορούσε κάθε 15 ηµέρες! Μας άρεσε, είχε χιούµορ αλλά αποτύχαµε στον τίτλο. Οι περιπτεράδες το κρεµούσαν µαζί µε τα ιατρικά περιοδικά…

 

-Τι καινούργιο κοµίζει το νέο Παρά Πέντε στο ελληνικό κοινό;

-Εστιάζει σε σπουδαίους δηµιουργούς κόµικς, στο χιούµορ και σε κείµενα που παρακολουθούν την επικαιρότητα, κάτι που δεν είχε το Παρά Πέντε παλαιότερα µιας και ήταν πιο αφηρηµένο, πιο εσωτερικό. Πιστεύουµε πως οι περισσότεροι από τους παλιούς φίλους µας, όσοι δεν έχουν αφοµοιωθεί σε ένα σύστηµα οικογένειας, δουλειάς κ.λπ. θα µας ακολουθήσουν. Και ελπίζουµε να κερδίσουµε και νέους αναγνώστες γιατί θα έχουµε φρέσκο υλικό αιχµής.

 

-Ποιους ξένους δηµιουργούς θα δούµε;

-Αγαπάµε πάντα τους κλασικούς των κόµικς. Ο Wolinski είναι ένας από τους πιο καυστικούς και οργισµένους σατιρικούς σκιτσογράφους και συγγραφείς και ειδικά τα τελευταία χρόνια περιγράφει την πραγµατικότητα µε µια πολύ πικρή µατιά. Αγαπάµε πολύ την γλυκύτητα του Binet, το φοβερά ύπουλο χιούµορ του που σπάει κόκαλα, σου τη φέρνει από εκεί που δεν το περιµένεις. Θα έχουµε τις «Μικρές Αµαρτίες» του De Pins, σκιτσάκια µε το πιο υπαινικτικό και γοητευτικό σεξαπίλ των σύγχρονων κόµικς, ένα ένθετο περιοδικό µε τίτλο «It’s Comedy» µε συµπυκνωµένο χιούµορ σε κειµενάκια, γελοιογραφίες, σκίτσα, έτσι που σε κάθε τετραγωνικό εκατοστό υπάρχει κάτι επίκαιρα αστείο, τις φοβερές «MAD Parodies» που µε γοήτευαν πάντοτε, µε πολύ προσεγµένες αποδόσεις στα ελληνικά και πολλά ακόµα!

 

-Πού αποδίδεις την άνθιση των κόµικς στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια;

-Το «9» έπαιξε πολύ σηµαντικό ρόλο, έφερε τα κόµικς σε δεκάδες χιλιάδες σπίτια, έδωσε βήµα και χώρο σε πολλούς έλληνες δηµιουργούς να δηµοσιεύσουν τις δουλειές τους και είναι κρίµα που αυτό το σπουδαίο περιοδικό συρρικνώθηκε τον τελευταίο καιρό. Σήµερα υπάρχουν σχολές για κόµικς στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, υπάρχουν πολλά νέα ταλέντα, υπάρχουν πολλοί δηµιουργοί. Ανοίξαµε ένα δρόµο τη δεκαετία του ‘80 στα ενήλικα κόµικς, πρώτα η Κολούµπρα του Τουφεξή και της Παυλίνας Καλλίδου και µετά το Μαµούθ, η Βαβέλ, το Παρά Πέντε… Αυτό σήµερα αποδίδει καρπούς.

 

-Είσαι ανοιχτός σε συνεργασίες ελλήνων δηµιουργών;

-Βεβαίως! Περιµένουµε πολλές ελληνικές δουλειές. Ήδη από το πρώτο τεύχος θα έχουµε συνεργασίες των δύο Βιτάληδων και του Σπύρου Δερβενιώτη που συµµετείχε και στο παλιό Παρά Πέντε από πιτσιρίκος.

 

-Ποια είναι τα µελλοντικά σου σχέδια;

-Δεν έχουµε µεγάλες απαιτήσεις, δεν διεκδικούµε µεγάλο κοινό, διεκδικούµε τον χώρο που µας ανήκει, που επικοινωνούµε µαζί του, τον χώρο µας. Στα περίπτερα, σήµερα, βρίσκεται µεγάλη σαβούρα, είναι πηγµένα στα έντυπα, µοιράζουν φλιτζάνια και δακτυλίδια του σεξ, είναι απίστευτο. Το κυριότερο σχέδιό µας είναι να λειτουργήσει το Παρά Πέντε ως υποδοµή ώστε να καταφέρουµε να κάνουµε κι άλλα πράγµατα. Θέλουµε κάποια στιγµή να ξανακυκλοφορήσουµε τον Απαγορευµένο Πλανήτη, µπορεί και την Επόµενη Μέρα. Θα διεκδικήσουµε και ένα ακόµα περιοδικό κόµικς, όχι χιουµοριστικό. Θέλουµε να κυκλοφορήσουµε και πολλά βιβλία Επιστηµονικής Φαντασίας και άλµπουµ. Διάθεση υπάρχει απεριόριστη...

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.