Jump to content
geokon

LETTERING & BALLOONS

Recommended Posts

Με αφορμή μια μικρή κουβέντα που είχα με τον φίλο NikolaosX1, είπα να κάνω κάτι που ήθελα από καιρό… ανοίγω λοιπόν αυτό το topic με θέμα: ΚΕΙΜΕΝΑ και ΜΠΑΛΟΝΑΚΙΑ, ώστε να το αναπτύξουμε εδώ στο HOW TO, να ανταλλάξουμε απόψεις και να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας για κάτι που λίγο ή πολύ, απασχολεί όλους τους δημιουργούς κόμικς, νέους ή και παλαιότερους.

 

 

Βασικά, λέω να κάνω την εισαγωγή μου, καταρρίπτοντας έναν μικρό μύθο που ανά καιρούς ακούν τα αυτιά μου: «Τα κείμενα και τα μπαλονάκια πρέπει να γίνονται στον υπολογιστή.»

 

Εννοείται πως κάτι τέτοιο δεν ισχύει, δεν υπάρχει κάποιος κανόνας που να λέει ότι τα κείμενα και τα μπαλονάκια πρέπει να γίνονται με έναν συγκεκριμένο τρόπο (είτε αυτός ο τρόπος περιλαμβάνει υπολογιστή, είτε μόνον παραδοσιακά μέσα) όπως ακριβώς δεν υπάρχει και κανόνας που να λέει ότι θα έπρεπε να ζωγραφίζουμε με έναν συγκεκριμένο τρόπο… το φαντάζεστε;; Πώς λοιπόν μπορεί να ισχύει το παραπάνω, κάτι τόσο περιοριστικό, για τα κείμενα και τα μπαλονάκια (εννοώντας και τα ηχητικά εφέ) τα οποία αποτελούν ένα τόσο σημαντικό μέρος στην τέχνη του κόμικ;

 

 

Όσοι υποστηρίζουν αυτήν την άποψη, είναι πιθανότατα επηρεασμένοι από την αμερικάνικη mainstream σκηνή κόμικς. Εάν, όμως, ρίξουμε μια ματιά γύρω μας, θα παρατηρήσουμε πως η αμερικάνικη mainstream σκηνή (και ιδιαίτερα η υπερηρωική) είναι ίσως η μόνη που, «ευλαβικά», κάνει τα κείμενα και τα μπαλονάκια της μονίμως στον υπολογιστή.

 

 

Οι λόγοι…; Φαντάζομαι η οικονομικότερη παραγωγή, κάτι πολύ σημαντικό για τα mainstream κόμικς. Με το να κάνει ο letterer τα κείμενα και τα μπαλονάκια στον υπολογιστή αντί στο χέρι, γλυτώνει τον σχεδιαστή από πονοκεφάλιασμα και από πολύτιμο χρόνο. Άλλος σημαντικός επίσης λόγος; Η πολύ πιο άνετη μετάφραση σε άλλες γλώσσες. (…Ένας ακόμη λόγος: η τάση και μεγαλομανία των Αμερικανών προς την απόλυτη εξειδίκευση… -αλλά αυτό είναι άλλο θέμα.)

 

 

Κατά τα άλλα, η ευρωπαϊκή σχολή προτιμάει τα κείμενα και ακόμα περισσότερο τα μπαλονάκια στο χέρι… το ίδιο και η ιαπωνική σχολή, το ίδιο και η Ντίσνεϋ, το ίδιο και η underground αμερικάνικη σκηνή, ακόμα και μεγάλο μέρος της λίγο πιο «εναλλακτικής» αμερικάνικης σκηνής κάνει την δουλειά αυτή στο χέρι.

 

 

Να τονίσω πως με τα παραπάνω δεν κράζω τα αμερικάνικα κόμικς (προς Θεού, Άι λοβ δι αμέρικαν γουέι! αγκαλίτσα με σμιλεμένα υπερκορμιά μεγάλωσα............ :thinking: όπα! :oops: στάσου - ) Αντιθέτως! Θεωρώ σωστή την τακτική τους αυτή… Απλά νιώθω πως έτσι, πολλές φορές, περιορίζει την τέχνη τους.

 

 

Παράδειγμα:

 

Ανά καιρούς τα υπερηρωικά μας εκπλήσσουν ευχάριστα με την καλλιτεχνική αντιμετώπιση που δείχνουν προς κάποιες ιστορίες τους. Και ενώ κάνουν την «υπέρβαση» και δημιουργούν καλλιτεχνικούς «πίνακες» με παραδοσιακά μέσα όπως στις παρακάτω εικόνες, το μπαλονάκι παραμένει μπαλονάκι από τον υπολογιστή…

το αποτέλεσμα;

 

post-10885-12907872950696_thumb.jpg post-10885-1290787307536_thumb.jpg

(οι εικόνες είναι από τους Esad Ribic (για το Loki) και Alex Ross)

Πιστεύω, πως είναι κάπως αταίριαστο, πως τα μπαλονάκια είναι κάτι τελείως ξένο για το υπόλοιπο της σελίδας… Πόσο πιο όμορφο θα ήταν… αν για παράδειγμα το μπαλονάκι ήταν κάπως έτσι:

 

post-10885-12907873620534_thumb.jpg

(από Blacksad)

 

Λίγο πιο στρογγυλεμένο ίσως… λέμε τώρα… μια ιδέα πετάμε…

 

το θέμα είναι το μπαλονάκι και το κείμενο να δένει καλύτερα με την εικόνα και να γίνεται μέρος της… να μην είναι απλά ένα κομμάτι επιπρόσθετο και ξένο.

 

Και καταλήγω: σχεδιάζουμε τα μπαλονάκια μας, τα κείμενά μας και τα ηχητικά μας εφέ λαμβάνοντας υπόψη μας το πώς θα λειτουργούν καλύτερα στη σελίδα και στο ύφος του κόμικ μας.

 

Αποφασίζουμε τι μας ταιριάζει, το τι θέλουμε να κάνουμε ή να δείξουμε και το πώς, και ακολουθούμε την ανάλογη τεχνοτροπία… Τώρα στο χέρι θα είναι; Στον υπολογιστή; Σε κολάζ ίσως,; Σε κάτι άλλο τέλος πάντων;; Σε όλα μαζί;;;

 

…αυτό είναι στην κρίση του εκάστοτε δημιουργού.

 

 

Τα μπαλονάκια και τα κείμενα μπορούν να γίνουν πολύ εκφραστικά και να έχουν ρόλο κάτι παραπάνω από συμπληρωματικό στην ιστορία μας.

Ορίστε ένα παράδειγμα από το blankets (αγαπημένο!)

 

post-10885-12907874470562_thumb.jpgpost-10885-12907874640957_thumb.jpg

 

 

Ένα άλλο καλό, αλλά διαφορετικό, παράδειγμα είναι το παρακάτω δισέλιδο του Ralf Konig… τα κείμενα του δένουν απίστευτα με τις εικόνες του, τόσο που «δεν τα ξεχωρίζεις»… Με αυτό το «ακατέργαστο» στυλ του, νιώθεις να ακούς τα παιχνίδια της φωνής του κάθε ήρωα την ώρα που μιλάει.

 

post-10885-12907875101571_thumb.jpg

 

 

Μια άλλη περίπτωση είναι και το Batman: Arkham Asylum των Grant Morrison και Dave McKean… εδώ βλέπουμε τους δημιουργούς να δίνουν διαφορετικά κείμενα και μπαλονάκια στον κάθε ήρωα για να κάνουν πιο έντονο/διαφορετικό το μεταξύ τους ύφους… πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση αλλά κάπως κουραστικό το αποτέλεσμα.

 

post-10885-1290787561838_thumb.jpg

 

 

Γενικότερα, τα μπαλονάκια τα χρησιμοποιούμε και για να δείξουμε την κατάσταση του ήρωα την ώρα που μιλάει

Πχ, η παρακάτω περίπτωση (…για ευνόητους λόγους έβαλα μόνο δυο καρέ)

 

post-10885-1290787597851_thumb.jpg

 

Κάτι τέτοιο είναι πιο λειτουργικό όταν τα μπαλονάκια γίνονται στο χέρι.

 

Το αυθόρμητο μπαλονάκι λοιπόν, που κάνουμε με το χέρι, μπορεί από φυσικού του να δείχνει πολύ εκφραστικό και να συμμετέχει και αυτό στην σελίδα μας.

 

Το παραπάνω είναι ένα μειονέκτημα για όσους προτιμούν τα μπαλονάκια στον υπολογιστή, και πρέπει να το λαμβάνουν υπόψη τους και να βρίσκουν άλλους τρόπους για να αντισταθμίσουν τον παράγοντα αυτόν. Αυτό το καταφέρνουν με το να δίνουν περισσότερα ακόμα στοιχεία στον αναγνώστη (μέσω λειτουργικότερου/καταλληλότερου -αναλόγως την περίπτωση- σχεδίου, σωστότερης σκηνοθεσίας, κτλ)

 

 

(Δεν θα γράψω περισσότερα για τον διαχωρισμό υπολογιστής-χέρι.)

Τα όσα ακολουθούν αφορούν τα κείμενα, τα μπαλονάκια και τα ηχητικά εφέ γενικότερα… κάποιοι «κανόνες/επισημάνσεις» που δεν έχουν να κάνουν με την τεχνοτροπία (την οποία θα αναπτύξουμε αργότερα).

 

 

α) ξεκινάω με κάτι που έχει να κάνει περισσότερο με την γενικότερη σύνθεση μιας σελίδας κόμικς και όχι συγκεκριμένα με τα μπαλονάκια και τα κείμενα… είναι σημαντικό όμως και πρέπει να ειπωθεί.

 

Ως δυτικοί, διαβάζουμε μια εικόνα με την εξής κατεύθυνση:

Από πάνω αριστερά προς κάτω δεξιά. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να τηρούμε όταν κάνουμε την σύνθεσή μας. Να σιγουρευτούμε πως οδηγούμε τον αναγνώστη να διαβάσει το κόμικς μας με την σειρά που εξελίσσεται η ιστορία. Φροντίζουμε λοιπόν γι αυτό και δεν βάζουμε όπου να ναι τα κείμενά μας.

 

Το μάτι πηγαίνει έτσι (μην απορείτε οι όσοι κολλημένοι με τα ιαπωνικά… κι εσείς κάποτε έτσι διαβάζατε… εννοείται πως ακριβώς το ίδιο ισχύει και για τα manga -το να φροντίζουν να οδηγούν τον αναγνώστη εννοώ- απλά το κάνουν προς διαφορετική κατεύθυνση).

 

post-10885-12907877747416_thumb.jpgpost-10885-12907877845257_thumb.jpgpost-10885-12907878041951_thumb.jpgpost-10885-12907878162527_thumb.jpgpost-10885-12907878273694_thumb.jpgpost-10885-12907878338602_thumb.jpgpost-10885-12907878408095_thumb.jpgpost-10885-12907878492547_thumb.jpgpost-10885-12907878569974_thumb.jpgpost-10885-12907878686894_thumb.jpgpost-10885-1290787877324_thumb.jpgpost-10885-12907878860912_thumb.jpgpost-10885-12907878931145_thumb.jpgpost-10885-12907879021177_thumb.jpgpost-10885-12907879101729_thumb.jpgpost-10885-12907879174214_thumb.jpgpost-10885-12907879265771_thumb.jpgpost-10885-12907879368465_thumb.jpgpost-10885-12907879447688_thumb.jpgpost-10885-12907879525371_thumb.jpgpost-10885-12907879622768_thumb.jpgpost-10885-12907879696726_thumb.jpgpost-10885-12907879771291_thumb.jpgpost-10885-12907879931621_thumb.jpgpost-10885-12907880019_thumb.jpgpost-10885-12907880111065_thumb.jpgpost-10885-12907880194029_thumb.jpgpost-10885-12907880342243_thumb.jpgpost-10885-12907880496399_thumb.jpgpost-10885-12907880575566_thumb.jpgpost-10885-12907880681542_thumb.jpgpost-10885-12907880764903_thumb.jpgpost-10885-12907880861831_thumb.jpgpost-10885-129078809374_thumb.jpgpost-10885-12907881023019_thumb.jpgpost-10885-12907881120213_thumb.jpg

 

 

Το καλύτερο ίσως είναι να φτιάξετε μια δική σας στον υπολογιστή (όσοι για χ λόγους δεν βολεύονται με το χέρι, εννοώ).

είναι κάτι που συναντάμε συχνά και το αποτέλεσμα είναι ό, τι πρέπει, μιας και συνδυάζει τις ευκολίες και την σιγουριά του υπολογιστή με το προσωπικό ύφος του δημιουργού.

 

Σε ένα από τα επόμενα post θα γράψω για το πώς γίνεται να φτιάξουμε την δική μας γραμματοσειρά (εκτός και αν θελήσει να με προλάβει πρώτα κάποιος άλλος… θα το προτιμούσα ίσως, γιατί κι εγώ τώρα το μαθαίνω).

 

 

ζ) ηχητικά εφέ.

 

Δεν έχω να πω και πολλά εδώ (δυστυχώς), τα ηχητικά εφέ όμως είναι ένα πολύ ιδιαίτερο στοιχείο στα κόμικς μας και πρέπει να το προσέχουμε.

 

Προσωπικά, προτιμώ τα ηχητικά να είναι γραμμένα στη γλώσσα που είναι γραμμένο το κόμικ γενικότερα, αλλά η αλήθεια είναι πως στην δικιά μας περίπτωση, στα ελληνικά δηλαδή, το αποτέλεσμα δεν είναι πάντα και τόσο πετυχημένο.

Κάποιους ήχους τους φανταζόμαστε καλύτερα όταν είναι γραμμένοι στα αγγλικά (λόγω της προφοράς τους ίσως)… οπότε θέλει περισσότερη προσοχή το ελληνικό.

 

Έχετε το νου σας στα ηχητικά εφέ όταν διαβάζετε κάποιο κόμικ για να ανακαλύψετε τι θα ταίριαζε περισσότερο στο ύφος σας… και για την επιλογή των ήχων… αλλά και για το πώς θα τους σχεδιάζετε:

 

post-10885-12907881214334_thumb.jpgpost-10885-12907881322194_thumb.jpgpost-10885-12907881415288_thumb.jpgpost-10885-1290788152442_thumb.jpgpost-10885-12907881642947_thumb.jpgpost-10885-12907881792254_thumb.jpgpost-10885-12907881900655_thumb.jpg

 

Αυτά και για τα ηχητικά… θα κλείσω επισυνάπτοντας μερικές διαφορετικές περιπτώσεις χρήσεων των ηχητικών εφέ για να πάρετε ιδέες.

 

post-10885-12907886257133_thumb.jpgpost-10885-12907886825715_thumb.jpgpost-10885-12907887209327_thumb.jpgpost-10885-12907887613793_thumb.jpg

 

 

Τα όσα παραπάνω είναι απλές υποδείξεις, καλό είναι να τις έχετε υπόψη σας αλλά και να τις αναιρείτε… αναλόγως τι σας ταιριάζει και τι θέλετε να δείξετε… περισσότερο είναι αφορμές για να πειραματιστείτε και να βρείτε τι σας ταιριάζει.

 

Αυτά προς το παρόν… σε επόμενο post θα γράψω και μερικά πράγματα για την τεχνοτροπία τους.

 

 

Μέχρι τότε…

Περιμένω ερωτήσεις-απορίες, αντιρρήσεις ή ό, τι άλλο για να το αναπτύξουμε περισσότερο. :cheers3:

  • Like 49

Share this post


Link to post
Share on other sites

Πολύ πλούσια στοιχεία, και σκέψεις. Ευχαριστούμε!

 

Το μόνο που έχω να προσθέσω (και δεν ξέρω αν είναι κανόνας ή απλά εγώ πιστεύω ότι είναι σωστό) είναι ότι μ' αρέσει μια πρόταση να είναι σε ένα μπαλονάκι και να μη σπάει στα δύο.

 

Πχ:

Τον είδα απο μακρυά και η καρδιά μου χτυπούσε τόσο δυνατά που άκουγα το αίμα να κυκλοφορεί στο κεφάλι μου.

Όλο σε ένα μπαλονάκι είναι σωστό στα μάτια μου.

 

Ενώ:

Τον είδα απο μακρυά και η καρδιά μου χτυπούσε τόσο δυνατά

 

που άκουγα το αίμα να κυκλοφορεί στο κεφάλι μου

σε δυο μπαλονάκια μου τη δίνει. Συνήθως το βλέπω σε μεταφρασμένα κόμικς που η απόδοση του κειμένου δεν χωράει μερικές φορές στον προσφερόμενο χρόνο.

 

Κάπως έτσι μου φάνηκε περίεργο το στήσιμο των μπαλονιών στο Logicomix, και όταν ρώτησα τους δημιουργούς μου είπαν , αφού λίγο τους φάνηκε περίεργη η ερώτησή μου, ότι πρώτα στήθηκε με αγγλικό κείμενο και μετά στα ήδη υπάρχοντα μπαλονάκια προστέθηκε η ελληνική απόδοση.

  • Like 10

Share this post


Link to post
Share on other sites
:thanks: geokon712!!! Πάρα πολύ ωραίο και χρήσιμο θέμα! :best:
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

geokon712 πολλα :thanks: και πολλα :respect: για ενα πολλη ενδιαφερον αλλα και χρησιμο topic!!!!

Επισης ο τροπος που το παρουσιαζεις-αναλυεις το θεμα για το lettering και balloons ειναι πολλη ευχαριστως,εντυπωσιακος αλλα πανω απο ολα κατανοητος και βοηθαει!!

Εγω εως τωρα τα balloons αν και προσπαθω και αφηνω χωρο γι΄αυτα οχι παντα με επιτυχια πιο πολλη με βοηθαει στο να καλυπτω ατελειες, λαθη και ελειπες background ειναι ενα τεχνασμα ας πουμε που με βοηθαει οταν βιαζομαι ή δε μου βγαινει κατι οπως το θελω στο σκιτσο μου για αυτο προτιμαω τα ballons με υπολογιστη μια και με διευκολεινουν οχι οτι μου αρεσουν.

:best::best::beer::beer:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Πολύ ωραίο άρθρο!! :clap2:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ευχαριστώ παιδιά…!

 

σε δυο μπαλονάκια μου τη δίνει. Συνήθως το βλέπω σε μεταφρασμένα κόμικς που η απόδοση του κειμένου δεν χωράει μερικές φορές στον προσφερόμενο χρόνο.

 

Έχεις δίκιο, συμβαίνει αυτό…

 

Εγω εως τωρα τα balloons αν και προσπαθω και αφηνω χωρο γι΄αυτα οχι παντα με επιτυχια πιο πολλη με βοηθαει στο να καλυπτω ατελειες, λαθη και ελειπες background ειναι ενα τεχνασμα ας πουμε που με βοηθαει οταν βιαζομαι ή δε μου βγαινει κατι οπως το θελω στο σκιτσο μου για αυτο προτιμαω τα ballons με υπολογιστη μια και με διευκολεινουν οχι οτι μου αρεσουν.

:best::best::beer::beer:

 

Καταλαβαίνω τι λες:

όλοι μας, λίγο-πολύ, φροντίζουμε να κλέβουμε… είτε για να γλυτώσουμε κόπο, είτε για να κρύψουμε λάθη και ατέλειες…

 

θέλει όμως και αυτό την μαστοριά του, αν του δίνουμε περισσότερη από όσο χρειάζεται σημασία, καταλήγουμε να οδηγούμε τον αναγνώστη σε αυτά ακριβώς που δεν θέλουμε να δει… Άλλο θέμα αυτό, αλλά πιστεύω έχουμε ένα πιο όμορφο αποτέλεσμα όταν στηρίζουμε/αναδεικνύουμε τα δυνατά μας σημεία… όπως ανέφερα και παραπάνω, είναι στο χέρι του δημιουργού το πώς θα οδηγήσει τον αναγνώστη, οπότε ας τον οδηγούμε στα καλοδουλεμένα σημεία του έργου μας. Είναι προτιμότερο από τα να κυνηγάμε να κρύψουμε τα λάθη μας (έτσι κι αλλιώς, μερικά όσο κι αν θέλουμε δεν γίνεται να κρυφτούν……… και πάντα κάποια μας ξεφεύγουν).

 

:beer:

Edited by geokon712
  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

είναι στο χέρι του δημιουργού το πώς θα οδηγήσει τον αναγνώστη, οπότε ας τον οδηγούμε στα καλοδουλεμένα σημεία του έργου μας. Είναι προτιμότερο από τα να κυνηγάμε να κρύψουμε τα λάθη μας (έτσι κι αλλιώς, μερικά όσο κι αν θέλουμε δεν γίνετε να κρυφτούν……… και πάντα κάποια μας ξεφεύγουν).

 

:beer:

 

Σωστος :best::best: και συμφωνω απολυτα :beer:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

:respect::respect::respect:

 

Πες μας και πως φτιαχνουμε γραμματοσειρες!! Θα σου είμαι ευγνώμον :beer::beer:

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δείτε εδώ τι όμορφα ξεχωρίζουν τα μπαλονάκια σε όλη τη σελίδα. Πως τα χρώματα (ή το πολύ μελάνι στα ασπρόμαυρα) βοηθάει το μάτι να εστιάσει στο κείμενο που θα διαβάσει. Γι' αυτό πολύ συχνά τα ασπρόμαυρα που στην πηγή τους ήταν έγχρωμα είναι πολύ δύσκολα να διαβαστούν. Παράδειγμα τα Essentials ή τα Shocase θέλουν πολύ δύναμη να αφοσιωθείς στο διάβασμα και να μην πεις "τα παρατάω".

 

post-3787-1291061249741_thumb.jpg Από το νέο τεύχος του Jonah Hex.

 

Σπάνια ο "αποχρωματισμός" δεν ενοχλεί. Π.χ. μελάνι του Tom Palmer στο Essential Τomb of Dracula όχι απλά δεν ενοχλεί αλλά δείχνει και πιο ατμοσφαιρικό. Ή το Swamp Thing εποχής Alan Moore έδειξε πολύ όμορφα και στην ασπρόμαυρη έκδοση.

 

Και ας δώσω ένα ελληνικό σχόλιο. Μ' αρέσει η δουλειά του Χρήστου Σταμπουλή, θα μου ήταν όμως ακόμη πιο αγαπητή αν το λέτερινγκ το έβλεπε σε συνεργασία με κάποιον άλλον. :cheers3:

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Διαφωτιστικό +1

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ουαου .....τι εγραψες βρε ανθρωπε.... :clap2:

πολυ καλη δουλεια.

 

επισης κατι που δεν ειπε κανεις αλλος:εχει πολυ πλακαααα!!

 

χαχαχα

εκει που λεει:

-τι θα παρετε παρακαλω?

-παλι τα ιδια θα λεμε κοπελα μου?

ελιωσα στο γελιο...

:lol::lol::lol::lol::lol:

 

μπραβο και παλι μπραβο

Edited by agglo
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

:PPP: άι μωρή!...

 

 

Πες μας και πως φτιαχνουμε γραμματοσειρες!!

πρέπει, πάντως, να βρω χρόνο να γράψω και τα υπόλοιπα

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Έχει και άλλο; Δόκτορ τα χάπια μου!!!!!

 

Μπράβο για την προσπάθεια respect.gifrespect.gif

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Συνέντευξη ενός Letterer, του Joe Caramagna. Ο άνθρωπος λέει τρομερά πράγματα, συμβουλές και σκέψεις. Βασικές αλήθειες, που δεν τηρούνται από πολλούς και φαίνεται. Διαβάστε την μόνο από περιέργεια, και ας μην σας απασχολεί σαν θέμα

 

Εδώ θα βρείτε έναν κατάλογο δουλειών του.

  • Like 10

Share this post


Link to post
Share on other sites

tutorial για γραμματοσειρες

 

βρήκα αυτόν τον οδηγό για να φτιάχνετε μόνοι σας την δικιά σας γραμματοσειρά...

Ελπίζω να σας βοηθήσει !!!!

 

:best::dance::best:

Edited by baloni
  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Σε ευχαριστώ Μανώλη :best: για το βιντεάκι… αν κατάλαβα καλά δεν είναι αρκετό το Illustrator για να φτιάξει κανείς την γραμματοσειρά του. Χρειάζεται και το Fontlab, δεν το ήξερα.

 

Τέλος πάντων… Ευκαιρία τώρα με τις διακοπές να συμπληρώσω ακόμα μερικά πράγματα, στο πρακτικό μέρος βασικά:

 

Όπως ξεκαθαρίσαμε και παραπάνω, τα μπαλονάκια και τα κείμενα είναι βασικό μέρος της σύνθεσής μας. Όταν ακόμα στήνουμε την σελίδα μας, καθώς καθορίζουμε που θα μπουν οι ήρωες ή τα φόντα ή τέλος πάντων οποιοδήποτε άλλο στοιχείο που χρειαζόμαστε για την εικόνα μας, καθορίζουμε και την θέση των μπαλονιών… ακόμα κι εάν πρόκειται να τα κάνουμε στον υπολογιστή, πρέπει να έχουμε αποφασίσει από πριν την θέση τους.

 

Για τον σχεδιασμό κειμένων και μπαλονιών στο χέρι δεν έχω να πω κάτι, ο καθένας βρίσκει τον δικό του τρόπο για να το πώς θα τα σχεδιάσει, που τον βολεύει και του ταιριάζει.

 

Μια συμβουλή μόνο, όσο αυτονόητη κι αν θεωρείται:

Μελανώνοντας, μην αφήνετε τα κείμενα και τα μπαλονάκια για το τέλος… μπορεί να μην έχετε υπολογίσει κάτι σωστά και να συνειδητοποιήσετε -όταν θα είναι πια αργά- πως ο χώρος που νομίζατε πως ήταν αρκετός τελικά να μην είναι… ή και απλά να περισσεύει περισσότερος απ’ όσο χρειάζεται.

 

Για να μην έχουμε τέτοια λάθη, ξεκινάμε το μελάνωμα από τα κείμενα και τα μπαλονάκια (πρώτα τα κείμενα!). Ακριβώς όπως γενικότερα συμβαίνει όταν σχεδιάζουμε… ξεκινάμε να μελανώνουμε από τα όσα βρίσκονται σε πρώτο επίπεδο και μετά πηγαίνουμε προς τα πίσω. Τα κείμενα και τα μπαλονάκια βρίσκονται πρώτα πρώτα (μαζί με τα περιγράμματα των καρέ μας).

 

Για να σχεδιάσουμε τα κείμενα και τα μπαλονάκια μας στον υπολογιστή:

Αυτή είναι δουλειά για Illustrator!

…Illustrator δεν γνωρίζω καλά, οπότε, σε αυτά που ακολουθούν είμαι περισσότερο αναφορικός και λιγότερο επεξηγηματικός.

Τα βήματα που θα ακολουθήσουμε είναι από το IllustratorCS5, αλλά δεν νομίζω να υπάρχουν τρομερές διαφορές εάν τα κάνετε σε παλαιότερη έκδοση… εάν έχετε παλαιότερο Illustrator, ψάξτε το λίγο και θα βρείτε όλα τα παρακάτω:

 

post-10885-12942388747945_thumb.jpgpost-10885-12942388841814_thumb.jpgpost-10885-12942388950123_thumb.jpgpost-10885-12942389032251_thumb.jpgpost-10885-12942389129437_thumb.jpgpost-10885-12942389352607_thumb.jpgpost-10885-12942389444384_thumb.jpgpost-10885-12942389539509_thumb.jpgpost-10885-12942389627191_thumb.jpgpost-10885-12942389707396_thumb.jpgpost-10885-12942389835729_thumb.jpgpost-10885-12942389929378_thumb.jpgpost-10885-12942390026621_thumb.jpgpost-10885-12942390148973_thumb.jpgpost-10885-12942390251797_thumb.jpgpost-10885-12942390358563_thumb.jpgpost-10885-12942390440278_thumb.jpgpost-10885-12942390515751_thumb.jpgpost-10885-12942390608517_thumb.jpgpost-10885-12942390706435_thumb.jpgpost-10885-12942390804376_thumb.jpgpost-10885-12942390881599_thumb.jpgpost-10885-12942390968439_thumb.jpgpost-10885-12942391047067_thumb.jpgpost-10885-12942391158523_thumb.jpgpost-10885-12942391257376_thumb.jpgpost-10885-12942391355642_thumb.jpgpost-10885-1294239147136_thumb.jpgpost-10885-12942391559976_thumb.jpgpost-10885-12942391644467_thumb.jpgpost-10885-12942391805421_thumb.jpgpost-10885-12942391903169_thumb.jpgpost-10885-12942391988324_thumb.jpgpost-10885-12942392066784_thumb.jpgpost-10885-1294239215242_thumb.jpgpost-10885-12942392242034_thumb.jpgpost-10885-12942392363264_thumb.jpgpost-10885-12942392478736_thumb.jpgpost-10885-12942392570401_thumb.jpgpost-10885-12942392678148_thumb.jpgpost-10885-12942392771844_thumb.jpgpost-10885-1294239287659_thumb.jpg

 

Τέλος, πηγαίνετε File > Save as και το αποθηκεύετε ως PDF αρχείο.

 

Επίσης, για όσους προτιμούν το Photoshop, μπορείτε να αφήσετε template το layer 1 και να σώσετε το αρχείο σας κανονικά ως Illustrator αρχείο… Μετά, απλά το ανοίγετε μέσω Photoshop (θα εμφανιστούν μόνο τα κείμενα και τα μπαλονάκια) και συνεχίσετε εκεί την δουλειά σας.

 

Δεν μπήκα στα πιο βαθιά (όπως είπα δεν γνωρίζω και αρκετά από Illustrator) αλλά τα παραπάνω, για όσους δεν ξέρουν καθόλου από Illustrator, είναι υπέρ-αρκετά για να μάθουν πώς να κάνουν κείμενα και μπαλονάκια στον υπολογιστή. Με λίγο πειραματισμό (το λίγο με πολύ!) θα βρείτε και ό, τι άλλο χρειάζεστε για να το αναπτύξετε… ο καθένας με τον τρόπο του.

  • Like 18

Share this post


Link to post
Share on other sites

Η λωρίδα γράφεται με ωμέγα (Ε...με τόσα λάθη αδυνατούσα να το διαβάσω... λορίδα και λορίδα και λορίδα [sic])

Και το υπεραρκετά, χωρίς ενωτικό, το βρήκαμε τώρα και το βάζουμε όπου λάχει!

Σου ξέφυγαν πολλά πάντως, πώς κι έτσι;

 

Δεν πειράζει όμως, με ενέπνευσες να συμπληρώσω το How to σου με συμβουλές συντακτικές, γραμματικές, ορθογραφικές και στίξεως (θα σας μάθω την χρήση της άνω τελείας, βρε!!!)

Teacher.gif

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

[...]Δεν πειράζει όμως, με ενέπνευσες να συμπληρώσω το How to σου με συμβουλές συντακτικές, γραμματικές, ορθογραφικές και στίξεως (θα σας μάθω την χρήση της άνω τελείας, βρε!!!) Teacher.gif

 

Μιας και πιάσαμε την ορθογραφία, το "την" δεν παίρνει τελικό "ν". Όσο για την άνω τελεία, αν ξέρεις κανέναν τρόπο πέραν του Alt + 0183 πες το, επειδή μου βγαίνει η πίστη κάθε φορά που θέλω να τη χρησιμοποιήσω :P

Edited by PhantomDuck
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Για το "παραθυράκη" στην τέταρτη εικόνα, τι έχετε να πείτε; ε; (Τον φάγαμε τον άνθρωπο! :lol: )

 

 

Όσο για την άνω τελεία...

Insert -> Symbol -> βρείτε την άνω τελεία (8η γραμμή 7ος χαρακτήρας από τα αριστερά)

Επιλέξτε Shortcut Key

Στο πεδίο Press New Shortcut Key πατήστε τον συνδυασμό Ctrl+Shift+άνω και πλήκτρο που θέλετε (π.χ. άνω και κάτω τελεία).

Πατήστε Assign.

Τελειώσατε. Εφεξής η άνω τελεία θα παράγεται όταν πατάτε Ctrl+Shift+άνω...εεε...και το πλήκτρο που διαλέξατε!

 

Για Word πάντα! (και ναι άλλη μια φορά off-topic)

 

:cheers3:

Edited by imacmaria
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Για να ασχολείστε με την ορθογραφία μου να υποθέσω πως οτιδήποτε άλλο από αυτά που έγραψα παραπάνω σας ήταν ήδη γνώριμο, σωστά…;; ;)

 

τζάμπα η μέρα που έχασα δηλαδή (ντάξει, δεν το πιστεύω αυτό… είμαι σίγουρος πως το ποστ μου βοήθησε περισσότερους από όσους ενόχλησε…)

  • Like 11

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μπράβο για το ποστ. Με βοήθησε να φτιάχνω μπαλονάκια της προκοπής στο PC μου.

 

Κατέβασε το Firefox ή το Opera (προτείνω το Opera) που έχουν ενσωματωμένο ορθογραφικό έλεγχο ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 video tutorials

 

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Στην παρουσίαση που μας έκανε ο Γιώργος από το fanzines.grγια το Crewof Awesomeκαι καθώς, πολύ σωστά, μας την έλεγε για κάποιων την γραμματοσειρά… μας παρέπεμψε εδώ!

 

Το siteανά καιρούς ανανεώνεται και σίγουρα θα βρείτε αρκετές ενδιαφέρουσες γραμματοσειρές :best:

Edited by geokon712
  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

εγω δεν ασχολουμε με μεταφραση-σχεδιο κλπ αλλα θα πω 2 μπραβο,ενα για την πολυ ωραια δουλεια και αλλο 1 γιατι το πρωτο κομικ με εκανε και γελασα,μου θυμισε κατι σαν τον οδηγο για τις αναλογιες των παπιων απο τον μπαρκς,που ειχε κολλησει και κατι αστειακια!! :cheers3:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μπράβο για το ποστ. Με βοήθησε να φτιάχνω μπαλονάκια της προκοπής στο PC μου.

 

Κατέβασε το Firefox ή το Opera (προτείνω το Opera) που έχουν ενσωματωμένο ορθογραφικό έλεγχο ;)

 

Καλύτερα να ενσωματώνεις ορθογρφικό (ή, καλύτερα, γλωσσικό) έλεγχο στο νιονιό σου. Κανένα σύστημα ορθογραφικού ελέγχου δεν θα βγάλει λάθος το εξής: "η πόρτα τις αυλής".

 

Στην παρουσίαση που μας έκανε ο Γιώργος από το fanzines.gr για το Crewof Awesome και καθώς, πολύ σωστά, μας την έλεγε για κάποιων την γραμματοσειρά… μας παρέπεμψε εδώ!

 

Το site ανά καιρούς ανανεώνεται και σίγουρα θα βρείτε αρκετές ενδιαφέρουσες γραμματοσειρές :best:

 

 

Καλά τα λέει, αλλά η παρατήρησή του πως οι ερασιτέχνες χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον χειρόγραφη γραμματοσειρά με βρίσκει αντίθετη. Συνήθως οι πλειονότητα των ερασιτεχνών, από όσο έχουν τα ταλαίπωρα ματάκια μου βιώσει, χρησιμοποιεί (άσχημη) γραμματοσειρά υπολογιστού, είτε για να προσδώσουν μιά "επαγγελματική" χροιά στην προσπάθειά τους είτε διότι είναι αισθητικά αδαείς και ακαλαίσθητοι.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

WTF??? Πως μου ξέφυγε τόσο καιρό αυτό το θέμα; ΟΚ, ίσως επειδή δεν είμαι δημιουργός - σχεδιαστής κόμικς κλπ τέτοια όμορφα, αλλά σήμερα που το βρήκα μπροστά μου έπαθα ένα μικρό σοκ. Τέτοιους οδηγούς διαμάντια πρέπει να τα κάνουμε Pin και να βρίσκονται πρώτη φάτσα πίστα. Εξαιρετικά ενδιαφέρον, υπέροχα παρουσιασμένο, πανέμορφα όλα ειδικά αυτά τα σχέδια - παραδείγματα σου φίλε geokon712. Σε ευχαριστώ πολύ για τον κόπο σου... συνέχισε να μοιράζεσαι τις τεχνικές, κόλπα, λεπτομέρειες μαζί μας, με τον δικό σου ξεχωριστό τρόπο.

 

:thanks:

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

πολυ ενδιαφερον και βασικο θεμα για ενα κομικ, :clap2: δυστυχως ειμαι πολυ πισω σε αυτον τον τομεα,αλλα θα ξαναδιαβασω αναλυτικα το τοπικ,εχει παρα πολλες πληροφοριες.Βασικα εχω ασχοληθει τοσο λιγο με τα γραμματα που οι περισσοτερες γραμματοσειρες μου φαινονται ιδιες και με δυσκολια διακρινω τη διαφορα... :crying:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Διάβασε το pit αυτό το θέμα βοήθησε και εμένα...δε θα σε μπερδέψει είναι απλό εξάλλου τα αναλύει με λεπτομέρεια ο geokon :best:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

ναι θελει μελετη το θεμα,Κωστα θα πηξουμε στα μπαλονακια! :lol::beer:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Χρειαζομαι μια μια μικρη βοηθεια σχετικα με το lettering...εχω ακουσει οτι υπαρχει ενα προγραμμα στο οποιο μπορεις να ανεβασεις τη γραμματοσειρα που εχεις διμιουργησει/σχεδιασει με το χερι μονος σου...ισχυει κατι τετοιο και αν ναι ποιο ειναι το προγραμμα αυτο για να το κατεβασω και πως λειτουργει σε γενικες γραμμες μαζι με το photoshop...οποιος γνωριζει κατι θα μου εκανε μεγαλη χαρη να μου πει μερικες πληροφοριες :thanks:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.